Gå til innhold

Adekvat antibiotika?

Anbefalte innlegg

Min mann hadde for ca 6 mnd siden en urosepsis som ble behandlet med ciproxin med god effekt. Man antok at bakgrunnen for infeksjonen var "hydronefrose venstre side med dilatert ureter og ingen oppladning eller utskillese fra venstre nyre). Det ble påvist Ecoli i blodkulturer.

Han har siden dette stått på Bactrim 1 tabl daglig som infeksjonsprofylakse. Hadde en infeksjon for ca 3 mnd siden (antatt UVI) som ble behandlet med ciproxin med godt resultat.

For ca 3 uker siden ble han brått dårlig, og ved crp på 100 startet man igjen ciproxin 500 mg x2. Kom seg raskt og avsluttet kur etter 10 dager. 3 dager etter avsluttet kur fikk han frostrier og kraftig forvirring, men det roet seg etter noen timer. Vi måler crp hjemme, og på dette tidspunktet var den kun steget til 50. Vi målte feber til ca 39, og et noe lavt BT i perioder (80/55).

Etter et døgn var crp fortsatt kun 50 og fastlegen startet da Bactrim 2tabl x2 (dvs. en økning i forhold til hans vedlikeholdsdose). Ett døgn senere var crp økt til over 100, og vi fikk en fornyet vurdering.

Han har nå crp på 150, hvite blodl. 11.5 , ultralyd av nyrer viser at det ikke er endringer i forhold til hva som tidligere er påvist venstre side, mens det på høyre side er et lett utvidet samlesystem noe man ikke har sett tidligere.

Konklusjonen ble at man igjen startet ciproxin 500 mg x2.

Han har generelt svært dårlig almenntilstand grunnet langtkommen CNS-sykdom.

Mitt spørsmål går på dette med valg av AB. Jeg reagerte på at det i går ble valgt Bactrim , da jeg trodde at man gjerne benyttet et annet preparat til behandling av akutte infeksjoner enn det han står på hele tiden? Vi har fått motstridende informasjon mht nytten av å starte opp igjen med ciproxin kun 4 dager etter en avsluttet 10 dagers kur, men dette er kanskje den beste løsningen?

På resepten skrev legen av han skulle behandles i 7-14 dager med ciproxin, hvordan vet vi når vi skal avslutte?

Til slutt et spørsmål vedr blodkulturer. Det ble tatt blodkulturer i dag, men i en feberfri fase. I kveld har han igjen frostrier. Dersom blodkulturene kommer tilbake negative, kan vi da stole på at han ikke har bakterier i blodet, eller kan man ikke konkludere med dette når han ikke hadde feber under prøvetakningen?

(For ordens skyld; han ble tilbudt innleggelse, men fordi det er en svær belastning for ham totalt sett, valgte vi å dra hjem igjen. Dermed prøver jeg å få svar på noen av mine spørsmål her inntil videre.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245076-adekvat-antibiotika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er en komplisert og omfattende sykehistorie du presenterer og det er klart at du har en god del greie på hva du beskriver. Du er da ganske sikkert også klar over at det ikke er mulig for meg å gi en "autoritativ" klar svar på dine spørsmål.

Jeg går ut ifra at antibiotikabehandlingen ble basert på bakteriologisk undersøkelse og resistensbestemmelse. Du skriver ikke noe om det, men jeg går ut ifra at det ble også i senere tidspunkt undersøkt hva slags bakterier han hadde (og har) i urinen og at antibiotikabehandlingen ble rettet etter de undersøkelsene. Ciproxin er et meget effektivt middel, som anbefales brukt bl.a. ved kompliserte urinveisinfeksjoner. Men det forekommer endel ubehagelige bivirkninger, og om det er mulig anbefales det andre midler, forutsatt ømfintlige bakterier. Kan dette være grunnen til at de har skiftet til Baktrim? Om avslutning av ciproxin (7-14 dager?. Det er ingen bestemt absolutt tidsgrense. Jeg går ut ifra at dere skulle ta hensyn til klinisk effekt. Det er vanlig å fortsette en dag, evt. to etter at symptomene er borte.

Når det gjelder blodkulturer er jeg enig med deg. Blod tatt utenom febertopp gir ikke noe sikker garanti. Det er helt klart anbefalt at blodkulturene tas under febertopper.

Dette løser neppe dine problemer, men kanskje gir litt forklaring på enkelte punkter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245076-adekvat-antibiotika/#findComment-1908754
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...