Gå til innhold

Min egyptiske kjæreste.


Angel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var i Egypt. Kom hjem for ei uke siden. Jeg fikk meg en kjæreste der som er både søt og snill.

Jeg er 18, han er 29.

Problemet for meg er at mamma og pappa ikke takler at jeg i det hele tatt liker "slike" gutter(gutter som ikke er norske, eller som har annnen kultur). De tror automatisk at han, om jeg en dag skulle gifte meg med han, at han bare fordi han er fra et slikt land, vil komme til å behandle meg dårlig(f.eks. at der har ikke kvinner stemmerett, "de blir holdt hjemme" etc.). Jeg tror ikke han vil være sånn. Tross alt jobber han på et sted som tilsier at han har litt kunnskaper om hvordan vår kultur er her, og jeg ville jo aldri godta å bli behandlet dårlig....

Dessuten så vil jeg dra og besøke han til sommeren. Jeg har sommerjobb og tjener pengene til det selv, er myndig og trodde dermed at dette bestemmer jeg selv...MEN likevel nekter foreldrene mine meg å dra! Kan de i det hele tatt gjøre det?

Jeg har vært helt fra meg siden jeg kom hjem, og føler på meg at dette er noe jeg vil satse på...jeg vil leve mitt eget liv, og hvorfor ikke med den jeg elsker, selv om han har en annen hudfarge og religion....?

De kan ikke nekte meg noe sånt, vel?

Uansett, bli takknemlig for svar...er så frustrert her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er gift med en mann fra Marokko. Selv om han er muslim og fra en helt annen kultur enn vår, så er ikke dette noe problem for oss.

Vi møttes her i Norge mens han var på ferie.

Jeg dro ned og besøkte han flere ganger og ble der i en måned av gangen. Dette gjorde jeg fordi jeg ville se hvordan han var sammen med sin familie, hva slags forhold han kom fra samt for å se hvordan det var å bo med en marrokansk familie.

Mine foreldre var fra seg av engstelse og ville ikke at jeg skulle dra. Nå var jeg nesten 10 år eldre enn hva du er nå, men allikevel fikk jeg formaninger fra alle hold. Han kunne jo være gal, jeg kunne bli sperret inne osv....

Dra gjerne nedover igjen, men ikke dra alene. Var du sammen med foreldrene dine i Egypt når du møtte han?

Han kan vel også komme hit på ferie?

Om han med en gang begynner å mase om at dere skal gifte dere, så hadde jeg vært noe skeptisk. Man må være obs på at det finnes de som vil til Europa og kan kun komme hit ved et giftemål. Om han mener alvor med deg så går han med på at dere har et langdistanse forhold og sees nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mistress

de kan ikke nekte deg det nei, men personlig hadde jeg satt min datter i bånd og tviholdt i det til det ikke var fare for at hun skulle reise nedover.

Du er 18 år!! Det er ca 99% sannsynlighet for at du om noen år kan se tilbake på dette, og forhåpentligvis le av det.

Jeg har flere venner av muslimsk opprinnelse, og de er alle veldig hyggelige mennesker. Men; de er fra en helt annen kultur, de har helt andre verdier, et helt annet syn på ting du etterhvert nok vil oppdage at er uhyre viktig.

Dersom du virkelig føler du må besøke ham, så dra for all del ikke alene. Og gifte deg med ham? Jeg håper for guds skyld du venter i mange, mange år med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Når du er over 18 år er du myndig og i norsk forstand selvstendig og ansvarlig for hva du vil og gjør.

Men når dine foreldre reagerer negativt på din nye egyptiske kjæreste, tror jeg ikke det skyldes at de er ondsinnete eller overfølsomme. Jeg velger å tro at at de er opptatt av din fremtid og din trivsel, ikke bare nå mens du er forelsket, men også på lang sikt. De er redd for at du skal havne i et forhold du selv ikke forstår konsekvensen av nå.

Hva kan du gjøre for at det ikke bare skal bli krangel om dette?

Kan du f.eks. fortelle foreldrene dine mer om hvem typen din er? Kjenner du noe til familien hans? Hva slags jobb, utdannelse har han? Og hva vet du om kulturen han er fra?

Jeg antar at du vil jobbe hardt for å overbevise dine foreldre om hva du ønsker.

Og jeg tror du kommer lengst ved å forsøke med dialogen, både nå og på lengre sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en mann fra Marokko. Selv om han er muslim og fra en helt annen kultur enn vår, så er ikke dette noe problem for oss.

Vi møttes her i Norge mens han var på ferie.

Jeg dro ned og besøkte han flere ganger og ble der i en måned av gangen. Dette gjorde jeg fordi jeg ville se hvordan han var sammen med sin familie, hva slags forhold han kom fra samt for å se hvordan det var å bo med en marrokansk familie.

Mine foreldre var fra seg av engstelse og ville ikke at jeg skulle dra. Nå var jeg nesten 10 år eldre enn hva du er nå, men allikevel fikk jeg formaninger fra alle hold. Han kunne jo være gal, jeg kunne bli sperret inne osv....

Dra gjerne nedover igjen, men ikke dra alene. Var du sammen med foreldrene dine i Egypt når du møtte han?

Han kan vel også komme hit på ferie?

Om han med en gang begynner å mase om at dere skal gifte dere, så hadde jeg vært noe skeptisk. Man må være obs på at det finnes de som vil til Europa og kan kun komme hit ved et giftemål. Om han mener alvor med deg så går han med på at dere har et langdistanse forhold og sees nå og da.

Jeg må si meg enig i mye av det habiba skriver i sitt innlegg. Reis gjerne nedover og bli bedre kjent med kjæresten din. Besøk familien og venner av han, slik at du blir bedre kjent både med landet, kulturen og familie-tradisjonene. Kansje kan du få deg en sommerjobb der?

Jeg er selv gift med en muslim (fra tyrkia), men vi var begge godt voksne da vi traff hverandre. Vi har vært gift i 3 år og har et barn sammen. Vi har opplevdt lite kulturkrasj, mye mindre enn det vi hadde ventet.

Selv om din kjæreste kjenner til vestlig livsstil, er det ikke gitt at han vil leve slik selv. Kanskje tenker han det samme om deg, at du kjenner til Egyptisk kultur og synes den livsstilen virker grei.

Jeg synes ikke du skal la foreldrene stoppe deg i første omgang, men bli bedre kjent med kjæresten din og se om forholdet er liv laga eller ei.

Du er jo ung ennå og har vel ikke akkurat tenkt å gifte deg og stifte familie i en fei? Bruk tid på å utforske livet, verden og kjærligheten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Hei!

Jeg 24 år og har også en kjæreste i Egypt. Jeg traff han for ca et år siden. Da tilbrakte jeg 4mnd. sammen med han. Nå har jeg vært i Norge for å gjøre meg ferdig med studiene min. Jeg drar ned igjen til sommeren for å bli bedre kjent med han. Jeg har ogå litt problemmer med å få dette for holdet akseptert av mine foreldre. Men jeg tar mine egne valg og jeg kjenner han og hans familie og jeg vet hva de står for. Foreldrene mine har etterhvert klart å aksepter at sånn er det nå. Jeg har prøvd å få han til å komme hit slik at vi kunne få sett om det kunne fungert men det er ikke så lett å få det til...pga. UDI`s reglement. Men du må være forsiktig og ikke gjøre noe uten å ha snakket med foreldrene dine om det. De kan være gode å ha. Men jeg vet hvor slitsom det kan være når folk ikke vet hva de snakker om. Det finnes jo mange forhold som faktisk fungere fint selvom det er to forskjellige kulturer. Reis tilbake å bli kjent med han og hans familie, og se om du tror det kan fungere.

LYKKE TIL!!

Anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er myndig, og kan gjøre som du vil (er det verdt bråket?). Foreldrene dine vil nok bare ditt beste. Det finnes tusenvis av historier om norske jenter som blir lurt trill rundt av sjarmerende utenlandske gutter, langt flere enn de som ender lykkelig. Jenter lar seg lure for penger o.l, i den tro at mannen virkelig elsker dem og at det er et seriøst forhold. Beklager, men slik er realitetene. Dessuten er du bare 18 år, og har fortsatt god tid på deg til å finne den rette. Ikke bind deg for tidlig! Det finnes som sagt mange som har møtt kjærligheten i utlandet også, men vær kritisk og pass på deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 22 år senere...
AnonymBruker

Nei når man er voksen kan man gjøre akkurat som man vil :) 

Anonymkode: 61832...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei når man er voksen kan man gjøre akkurat som man vil :) 

Anonymkode: 61832...6da

Heisann, der fant du sannelig enda en 20 år gammel tråd gitt :D Tror du trådstarter - som i dag er 38 år - får god nytte av svaret ditt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Heisann, der fant du sannelig enda en 20 år gammel tråd gitt :D Tror du trådstarter - som i dag er 38 år - får god nytte av svaret ditt? 

 

Ja

Anonymkode: 61832...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja

Anonymkode: 61832...6da

Jeg tror ikke det. Hun er nok klar over at hun er voksen og bestemmer selv nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det. Hun er nok klar over at hun er voksen og bestemmer selv nå. 

Det var ok med en påminnelse om at mødre og fedre kan backe off liksom. 

Anonymkode: 61832...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...