Gå til innhold

Synsproblemer (dobbeltsyn på et øye?)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Vi har plutselig oppdaget at jenta vår på ni år antagelig ser litt dårlig. Når hun holder for det ene øyet, ser hun på en måte dobbelt på det andre øyet (dette merkes kun når hun ser med ett øye). Dobbeltsynet vises ved at hun f.eks. ser to like ord oppå hverandre.

Hun har også litt problemer med å lese teksten på tv dersom hun holder for ett av øynene.

Vi har merket at hun har tendenser til å blunke fælt med øynene og hun føler av og til at øyelokkene kjennes så "tunge".

Noen som har erfaringer med dette? Vi tenker å ta kontakt med fastlegen på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest been there

Jeg vil nesten anbefale at du ikke søker for mye på nettet etter hva som _kan_ forklare synsproblemene...

Synsproblemer kan være helt uskyldige, men du kan også finne veldig skremmende historier om feks hjerneskader.

Vent til mandag, så får du nok svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nesten anbefale at du ikke søker for mye på nettet etter hva som _kan_ forklare synsproblemene...

Synsproblemer kan være helt uskyldige, men du kan også finne veldig skremmende historier om feks hjerneskader.

Vent til mandag, så får du nok svar :)

Skjønner hva du mener... ;-)

Jeg har selv samsynsproblemer og pappaen var ganske nærsynt i mange år (tatt laseroperasjon), så jeg antar hun er arvelig belastet. Håper det bare er noe uskyldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i uka tok jeg kontakt med helsesøster for lignende problem med 3 klassing. Helsestasjonslegen henviste videre til øyenlege to dager senere og helsesøster tar synstest neste uke når hun er på skolen. Veldig god service.

Uansett årsak(samsyn, synsfeil på det ene eller begge) det haster i forhold til opptrening og avlastning av øyne og hjerne. Jo eldre barnet blir jo verre er opptrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i uka tok jeg kontakt med helsesøster for lignende problem med 3 klassing. Helsestasjonslegen henviste videre til øyenlege to dager senere og helsesøster tar synstest neste uke når hun er på skolen. Veldig god service.

Uansett årsak(samsyn, synsfeil på det ene eller begge) det haster i forhold til opptrening og avlastning av øyne og hjerne. Jo eldre barnet blir jo verre er opptrening.

Takk for svar!

Var dette også snakk om et slags "dobbeltsyn"?

Det er mulig hun har hatt dette lenge uten å merke det. Igår var hun sliten i øynene og blunka konstant (tørre øyne?)

Jeg tenkte jeg skulle sjekke hvordan hun så på et øye og hun merka da at hun på en måte så litt dobbelt på det høyre øyet.

Jeg har også lignende problemer pga samsynsfeilen min (veldig liten samsynsfeil), men kan ikke huske at jeg har sett "dobbelt". Ble litt bekymra over akkurat den biten... Hun er forøvrig frisk som en fisk ellers og har sjelden hodepine (av og til pga stiv nakkemuskulatur - men det har hun hatt i noen år).

Mulig jeg kontakter helsestasjonen istedet! Tipper vi kommer raskere inn der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Var dette også snakk om et slags "dobbeltsyn"?

Det er mulig hun har hatt dette lenge uten å merke det. Igår var hun sliten i øynene og blunka konstant (tørre øyne?)

Jeg tenkte jeg skulle sjekke hvordan hun så på et øye og hun merka da at hun på en måte så litt dobbelt på det høyre øyet.

Jeg har også lignende problemer pga samsynsfeilen min (veldig liten samsynsfeil), men kan ikke huske at jeg har sett "dobbelt". Ble litt bekymra over akkurat den biten... Hun er forøvrig frisk som en fisk ellers og har sjelden hodepine (av og til pga stiv nakkemuskulatur - men det har hun hatt i noen år).

Mulig jeg kontakter helsestasjonen istedet! Tipper vi kommer raskere inn der...

La merke til at han holdt hånden foran det ene øye ved lesing. Sjekket da om han kunne følge gjenstand fram til nesen. 10 cm igjen klarer han ikke å følge lenger(vanligvis følger begge øyne inn mot nese uten problem) og ser da to gjenstander. Tror det er samsyn eller synsfeil(mye skjeve hornhinner der kun det beste øye brukes i vår familie)

Høres rart ut med dobbeltsyn når hun bruker det ene øye. Er det to objekter eller at de er så uklare at det ikke er nok fokus og derfor to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La merke til at han holdt hånden foran det ene øye ved lesing. Sjekket da om han kunne følge gjenstand fram til nesen. 10 cm igjen klarer han ikke å følge lenger(vanligvis følger begge øyne inn mot nese uten problem) og ser da to gjenstander. Tror det er samsyn eller synsfeil(mye skjeve hornhinner der kun det beste øye brukes i vår familie)

Høres rart ut med dobbeltsyn når hun bruker det ene øye. Er det to objekter eller at de er så uklare at det ikke er nok fokus og derfor to?

Jeg prøvde henne igjen idag og nå sier hun at hun er usikker på om det kan kalles å se dobbelt, eller om det er mer det at hun ser uklart. Hun klarer å lese på avstand, men må konsentrere seg.

Slik jeg tenker det nå, så er det samsynsfeil eller skjeve hornhinner hun har. Det minner mye om slik mitt syn er (samsynsfeil).

I formiddag drev hun ikke med overdreven blunking, men det kom utover dagen. Hun sier at hun må blunke fordi øynene lett føles litt sviende. Slik kan også jeg føle det i perioder der jeg ikke har brukt briller på en stund.

Vel, vi skal iallefall ringe imorgen og gå videre med dette...

Setter stor pris på svarene fra deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...