Gå til innhold

Våpen og barn

Gjest Pasifist eller noe sånt

Anbefalte innlegg

Gjest Pasifist eller noe sånt
Skrevet

Er jeg en mamma med alt for strenge krav? Eller er det flere av dere som synes følgende er helt høl i huet??

Min eks og jeg har delt foreldrerett og delt bosted, pluss delt samvær.

Vi har en avtale som sier at ingen av oss skal legge seg opp i oppdragelsen i det andre hjemmet, men at vi skal samarbeide om avgjørelser.

Her om dagen kommer min 9-årige sønn og forteller at han skulle begynne på skyting, fordi det sa pappa at han kunne.

De hadde skutt i hagen med luftgevær og det var kjempegøy...

Jeg tok dette opp med pappaen og han mente jeg overreagerte, fordi han selv hadde lært seg å skyte når han var 9 år.

Dessuten mente han at det var lurt å lære seg fornuftig omgang med våpen, i stedet for at dette var noe forbudt de ble tiltrukket av senere...!

Jeg vet at min eks er en ganske klomsete og uforsiktig fyr og liker ikke tanken på dette.

I dag har han til og med tatt med seg kameratene til min sønn og skutt på blink i hagen.

Jeg vet ikke om dette er lov, jeg har selv gått i pistolklubb for mange år siden og vet at selv de mest erfarne jegere kan skyte seg i foten. Jeg tenker at selv om et luftgevær ikke er det verste, kan en bitteliten feil i verste fall føre til døden! De får jo ikke en gang lov til å sykle til skolen fordi oppmerksomhetsevnen ikke er nok utviklet til det før de er minst 10 år.

Kan jeg nekte de dette? Eller nå jeg godta det?

Uansett synes min sønn denne nye hobbyen er kjempekul, så når han triumferende forteller om dette, vil han synes jeg er den verste mammaen i verden om jeg skulle komme og ødelegge nå...

Skrevet

Luftgevær en del av oppdragelsen det, syns jeg - drev vi vel med alle sammen, - eller?

Skrevet

Jeg har vokst opp med en pappa som går på jakt, så vi prøvde oss tidlig på øvelsesskyting hjemme. Det var kjempegøy og jeg har aldri tenkt at det skulle være noe problematisk. Skal love deg at jeg ikke har tatt skade av det iallefall. Jeg er så rolig og fredelig atte ;-)

Skrevet

Luftgevær en del av oppdragelsen det, syns jeg - drev vi vel med alle sammen, - eller?

Jaja, da er jeg kanskje litt hysterisk, da... Men jeg lekte ikke med det. Derimot fikk jeg alltid høre at unger hadde dødd av å få kuler i hodet og sånn, så jeg turte vel ikke... Trodde ikke det var så vanlig? Jeg er sånn at jeg er totalt i mot at unger skal leke med plastsverd ala sabeltann også jeg, da.

Skrevet

Jaja, da er jeg kanskje litt hysterisk, da... Men jeg lekte ikke med det. Derimot fikk jeg alltid høre at unger hadde dødd av å få kuler i hodet og sånn, så jeg turte vel ikke... Trodde ikke det var så vanlig? Jeg er sånn at jeg er totalt i mot at unger skal leke med plastsverd ala sabeltann også jeg, da.

UPS - og så vi som sendte vår Plutt til dere med fullt Lara Croft utstyr - to pistoler og alle ting! hehe

ylvali1365381015
Skrevet

tror ikke din sønn vil utvikle seg til en voldsforherligende macho av den grunn- der spiller nok dere som foreldre en mye større rolle. det dere formidler i samtaler og via holdninger legger nok større grunnlag. jeg ville nok vært mer bekymret for de filmene de kan få tilgang til. eller de catchy og naturtro spillene de spiller i så måte. (det er helt sjokkerende skal jeg si deg, med blodsprut og trygling og lidelse- min nevø er helt oppslukt og etter mitt syn totalt blasert).

for å avrunde vil jeg si at jeg aldri skjøt i min barndom- min mor syntes det var ille å se barn leke med slike symboler på vold og elendighet, og fortalte heller om krigens lidelser. min sønn har heller ikke lekepistoler. men han har faktisk skutt med luftgevær på ferie hos farmor, den svikeren;-). og jakt synes jeg er jævlig- ikke at jeg egentlig har noe imot det, men jeg synes det vondt å se bilder av triumferende jegere, sittende oppå døde dyr med nakken vridd og hvite øyne. et liv som utebber pga lekelyst, liksom...

jeg er litt enig med deg, samtidig som jeg tror at det å skyte på blink er mer en lek- din sønn forbinder det neppe med hverken menneskelig eller dyrs lidelse.

mvh,

Skrevet

Jeg har brukt og prøvd det meste av smell og våpen. Har ikke fått voldelige tendenser av den grunn.

Kanskje det motsatte?

Nå råder jeg andre til å ta det med ro, følge med og undervise. Hysteri er ikke undervisning.

De du underviser vil ikke følge dine råd om du ikke er troverdig, saklig og meddelsom.

Å prøve vil ofte ta gløden av det meste. La dem prøve. Slapp av.

Skrevet

Jeg var like hysterisk med eldstemann, han fikk ikke engang leketøyspistoler.

Bare tull, nå har han lært å skyte og har jaktlisens og er ikke av det voldelige slaget.

Minstemann har allerede fått vært med en onkel på jakt men ser ikke ut til å interessere seg spesielt for våpen.

Skrevet

Oi, er dette så vanlig altså? Jeg er ikke vant til at dette er vanlig. Mine barn hadde ikke fått lov til å skyte. Drikke øl hadde de fått lov til :-)

Skrevet

Det er fint at unger lærer å håndtere våpen. Men da må de lære det av en som har peiling, ikke en tulling av en skyteromantiker.

Aldri peke på noen med våpen, alltid passe på at andre står bak når du lader og skyter (ikke snu seg og peive med våpenet), alltid passe på at område rundt og bak blinken er trygt, lære hvordan et våpen skal bæres..kort sagt lære respekt for våpenet.

Dette gjelder selvsagt også luftgevær og slike kan være fint å begynne med, slik at basale ferdigheter kan øves inn. Husk at det ikke bare er å skyte i vei hvor som helst.

Etterhvert kan man jo begynne på skytebanen med miniatyrgevær.

Skrevet

Jeg var like hysterisk med eldstemann, han fikk ikke engang leketøyspistoler.

Bare tull, nå har han lært å skyte og har jaktlisens og er ikke av det voldelige slaget.

Minstemann har allerede fått vært med en onkel på jakt men ser ikke ut til å interessere seg spesielt for våpen.

Det fins ikke noe som tyder på at vi voksne kan påvirke barn slik at de mister eller får interesse for noe. Interesser skapes utenfor vår kontroll.

En kompis var temmelig sikker på at han skulle få begge sine gutter intressert i norsk kultur, kjøpte bunad i dyre dommer til dem tidlig og sendte dem på kurs. Det finnes knapt noen gutter som er mindre interessert i kultur i denne verden. De brukte det bevisst i dialogen for å ramme han når de ble store nok. Til hans store skuffelse. Han har vært for ivrig, og laget ris til egen bak. Det er ganske effektfullt å klippe en bunad i småbiter.

Skrevet

Det fins ikke noe som tyder på at vi voksne kan påvirke barn slik at de mister eller får interesse for noe. Interesser skapes utenfor vår kontroll.

En kompis var temmelig sikker på at han skulle få begge sine gutter intressert i norsk kultur, kjøpte bunad i dyre dommer til dem tidlig og sendte dem på kurs. Det finnes knapt noen gutter som er mindre interessert i kultur i denne verden. De brukte det bevisst i dialogen for å ramme han når de ble store nok. Til hans store skuffelse. Han har vært for ivrig, og laget ris til egen bak. Det er ganske effektfullt å klippe en bunad i småbiter.

Jeg opplever at dattera mi liker seg på landet og vil flytte.

Hun får ikke lov, hun må bli her å passe på mor hihi.

Ekte byjente og så vil hun bo på landet???? Helt håpløst hun der altså. Hva har jeg gjort gærnt?

Skrevet

Ekte byjente og så vil hun bo på landet???? Helt håpløst hun der altså. Hva har jeg gjort gærnt?

En far som er kokk og ernæringsfysiolog er oppgitt over en datter som vil være vegetarianer. Han mener det er galskap. At fysiologien, bl a tenner og fordøyelsesystem sier at vi skal ha blandingskost preller av som vann på gåsa.

Skrevet

Jeg glemte det største sjokket: en far som elsker båtliv, fikk vite at både ekskona og alle tre ungene hatet båtliv. De hadde hatet hvert minutt av tida i båten. Men de måtte bli store først, og kona måtte skilles før han fikk vite det.

Det har senere ikke vært mulig å få noen av dem ut i båten på mange år. Han måtte finne ny dame, men det viste seg at hun også egentlig hatet båtliv. Han føler seg nå forrådt av alle.

Skrevet

En far som er kokk og ernæringsfysiolog er oppgitt over en datter som vil være vegetarianer. Han mener det er galskap. At fysiologien, bl a tenner og fordøyelsesystem sier at vi skal ha blandingskost preller av som vann på gåsa.

Hehe, det går kanskje over selv om jeg i dette tilfelle ikke er så uenig.

Men jeg skjønner ikke hvordan man skal få i seg nok protein, bønner og linser kan da ikke gi så mye protein at det holder. Jeg spiser kjøtt med bønner og enda synes jeg at jeg får i meg for lite.

Skrevet

Jeg glemte det største sjokket: en far som elsker båtliv, fikk vite at både ekskona og alle tre ungene hatet båtliv. De hadde hatet hvert minutt av tida i båten. Men de måtte bli store først, og kona måtte skilles før han fikk vite det.

Det har senere ikke vært mulig å få noen av dem ut i båten på mange år. Han måtte finne ny dame, men det viste seg at hun også egentlig hatet båtliv. Han føler seg nå forrådt av alle.

Stakkars dude :)

Han bør si fra ganske tidlig i forhold at han er glad i båtliv, da.

Skrevet

Hehe, det går kanskje over selv om jeg i dette tilfelle ikke er så uenig.

Men jeg skjønner ikke hvordan man skal få i seg nok protein, bønner og linser kan da ikke gi så mye protein at det holder. Jeg spiser kjøtt med bønner og enda synes jeg at jeg får i meg for lite.

Faren her sier at du må være ekspert og ha tilgang på så mye råvarer at det nesten er umulig, du må flytte til et sted med spesialbutikk som nabo.

Kroppen er innstilt på blandingskost, og det funker ikke så bra uten. Da spesielt over mange år. Det kan utvikle seg alvorlige mangelsykdommer som du aldri blir bra av. Det er ikke verd å ta sjansen.

Skrevet

Stakkars dude :)

Han bør si fra ganske tidlig i forhold at han er glad i båtliv, da.

Det dreier seg om en båtfanatiker.

Bunadsgnomen er også det. Vært på TV, instruktør, forfatter osv.

Skrevet

Mine barn får ikke lekegevær eller lekepistoler, men de får skyte med luftgevær under voksenkontroll og de får være med på jakt.

For meg er jakt greit, men krig er ikke greit. Unger med lekevåpen som sikter på hverandre og leker krig liker jeg ikke, og jeg synes det er stor forskjell på det og på kontrollert skyte/jakt-trening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...