Gå til innhold

Sosial familiesamling på søndag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg, som mange andre (?) har vokst opp med at søndagen er en dag hvor man har en eller annen form for sosial samling i familien.

At man de søndagene man ikke reiser bort og besøker andre, har en liten familiesamling med litt andektighet. Selv er jeg vokst opp med søndagsmiddag og/eller kaffe.

I et par-tre år har vi i vår familie her tatt en vri på denne. Sikkert mye brukt hos andre og, men legger den ut som ide til andre (småbarns)familier og, i fall det er av interesse.

Samlingspunktet her på søndager kaller vi storfrokost. Egentlig er det en lunsj tidsmessig, men men.

Ihvertfall - da setter vi ut alt vi har av pålegg (selv om mye av det sannsynligvis ikke spises), har loff eller rundstykker i tillegg til brød, lager kakao eller te, og steker speilegg og bacon om vi har det i hus. Av og til slår vi til med hjemmelagde rundstykker/loff også.

Ungene får lov til å spise søtpålegg (nugatti og slik) og drikke sjokolademelk - som ellers er forbeholdt kveldsmaten.

Og ungene synes dette er kjempefint - dette er noe de virkelig gleder seg til. Og vi får en fin, langvarig og rolig samlingsstund for "kjernefamilien a/s".

Hos oss har dette fungert mye bedre enn søndagsmiddag og kaffe m/kake.

Kan være fordi dette er noenlunde tidlig på dagen, og at alle kan ta det skikkelig med ro da; fordi andre større og mindre prosjekter ikke er ignagsatt ennå.

Okke som, det fungerer veldig bra for oss, og tenkte jeg skulle sende tipset videre til andre; sånn i tilfelle det er av interesse ;-)

Skrevet

Sånn har vi de tbåde lørdag og søndag .) Plutten på 9 lager eggerøre og bretter servietter - og alle subber rundt i pysj og sånn -litt problematisk om det ringer på noen -hehe - for det kan vare til sånn 1300 - 1400-tida - ofte.

Skrevet

Sånn har vi de tbåde lørdag og søndag .) Plutten på 9 lager eggerøre og bretter servietter - og alle subber rundt i pysj og sånn -litt problematisk om det ringer på noen -hehe - for det kan vare til sånn 1300 - 1400-tida - ofte.

På lørdager er de ikke så populært med samlinger på morgenen - som regel for mye som må gjøres ;-)

Da har vi heller noe snaddermat (etter barnas definisjon) på sen ettermiddagstid. Som trolig vil forskyves til etter barne-tv tid når minstemann begynner å nærme seg skolealder.

Skrevet

Høres koslig ut.

Er dette innenfor husstanden, eller kommer feks besteforeldre, tanter osv også??

Skrevet

Hvem ber du på denne frokosten da? er det deg, mann, barn og barnebarn eller flere?

Skrevet

På lørdager er de ikke så populært med samlinger på morgenen - som regel for mye som må gjøres ;-)

Da har vi heller noe snaddermat (etter barnas definisjon) på sen ettermiddagstid. Som trolig vil forskyves til etter barne-tv tid når minstemann begynner å nærme seg skolealder.

Sant det - det blir litt mer amputert på lørdager -om en må til byen el. I går var vi byen for å klippe oss - drop-in - satt i 1,5 time! :)

Skrevet

Høres koslig ut.

Er dette innenfor husstanden, eller kommer feks besteforeldre, tanter osv også??

Innenfor husstanden.

Tanter og annen relativt nær familie bor litt for langt unna (de nærmeste to timers kjøring unna).

Og noe av kosen ville vel forsvunnet om samlingen ble for flere - kunne ikke subbet rundt i pysj med bustete hår da ;-)

Skrevet

Hvem ber du på denne frokosten da? er det deg, mann, barn og barnebarn eller flere?

Ber ingen - det er bare oss -og de som evnt. måtte oppholde seg i huset. I dag var det en niese ekstra. :)

Skrevet

Innenfor husstanden.

Tanter og annen relativt nær familie bor litt for langt unna (de nærmeste to timers kjøring unna).

Og noe av kosen ville vel forsvunnet om samlingen ble for flere - kunne ikke subbet rundt i pysj med bustete hår da ;-)

Bare overnattingsunger får være med :)

Har en niese på 11 her nå i blårutete pysj -nå er de på verandaen og leker -hehe

Gjest sol etter regn
Skrevet

Så deeeilig! :))

Høres kjempekos ut!! :)

Skal ta det med meg når vi nå flytter i kollektiv! :P

Skrevet

Vi går i kirke på søndager. Etter det møtes vi på restaurant hvor vi spiser og drikker.

Skrevet

Vi går i kirke på søndager. Etter det møtes vi på restaurant hvor vi spiser og drikker.

Kunne faktisk vært koslig å være i kirken dann og vann, uten at det hadde vært jobbrelatert.

Men tviler på at jeg hadde fått med kone og barn - især eldste barnet ville satt seg på bakbeina noe så innmari.

Skrevet

Kunne faktisk vært koslig å være i kirken dann og vann, uten at det hadde vært jobbrelatert.

Men tviler på at jeg hadde fått med kone og barn - især eldste barnet ville satt seg på bakbeina noe så innmari.

Det er jo synd, men hvis man er vant med å gå i kirken føler man gjerne at det er noe som mangler hvis man ikke får gjort det. Også er det jo veldig hyggelig å dra ut etterpå.

Skrevet

Vi pleier å stå opp så forskjellig i helgen ,at felles frokost liksom faller ut.

Samboeren er alltid først oppe, og er gjerne igang med noe jobbing ute eller inne allerede i åttetiden. Så våkner ungene (når de er hos oss) en gang mellom7 og 8 de og. Jeg pleier å stå opp i 8-tiden. NOen ganger, som idag, blir den nærmere ni.

Så går formiddagen med spising og kaffedrikking litt når en har lyst, og så pleier vi å drive med et eller annet som skal gjøres utover.

Samlingspunkter blir mer på kvelden, hvor vi alle er med og spiser og ser tv eller gjør noe annet.

sammfunnskritiker
Skrevet

Sosial familiesamling på søndag er historie. Eller?

Skrevet

Sosial familiesamling på søndag er historie. Eller?

Det er vel mer uvanlig i dag enn i min barndom ihvertfall.

Dessverre.

Skrevet

Jeg ville nok blitt med, men største barnet hadde ikke syns noe om det i det hele tatt, og minste er vel for urolig i baken til å ha noe særlig glede av det ennå. :-)

Skrevet

God ide! Vi har det gjerne sånn at vi drar til svigers sånn i 11-12-tida og blir der til ca. 17-17.30-tida. Vi har kaffe når vi kommer, middag og så kaffe med kaker igjen før vi drar.

Skrevet

Vi hadde alltid sånn frokost i helgene da jeg var liten, og jeg har det sånn med Billa nå.

Noen helger spiser vi hos mamma, og noen helger spiser vi hjemme - varierer litt :)

Men alltid uten å være påkledd for dagen, og nesten alltid etter å ha ligget og kost lenge først, i sengen eller på sofaen.

Veldig koselig :)

ylvali1365381015
Skrevet

artig å se at det er noen som er trgere enn oss, trodde jeg ikke!

vi samles for langfrokost i ti-elleve-tida

vi har alltid hatt sånn frokost i helgene, av og til felles kveldsmat i uka også, med te og stearinlys. veldig fin stund for store og små-avis forbudt før barna går fra bordet. da snakkes løst og fast og de store spørsmål kommer opp. kan ikke tenke meg å slutte med det.

mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...