Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en 23 år gammel jente som får 5 mnd. siden fikk et anfall av supraventrikulær tachykardi. Pulsen var oppe i 230 på det aller verste, men den ble effektivt senket med Sotacor.

Legene på sykehuset gav ikke noen entydig forklaring på hva det kunne skyldes. Det kunne være ledningsforstyrrelser, elektrolyttforstyrrelser (hadde litt høy Ca++ verdi) eller begynnende stoffskifteproblemer (mye stoffskiftesykdommer i familien)

Noe senere begynte jeg å engste meg veldig for å få slike anfall igjen, siden det er meget ubehagelig og ganske skremmende. Etter en måned merket jeg en økning i antall ekstraslag, og noen ganger får jeg anfall med høy puls som trolig er utløst av angst (120-150) Hvilepulsen ligger på ca. 70.

Jeg har vært til lege flere ganger og tatt mange blodprøver. Jeg har fått beskjed om at det er ufarlig, men jeg klarer ikke å komme ut av den onde sirkelen. Jeg er redd for å anstrenge meg og kjenner etter på hjertet hele tiden. Ekstraslagene kommer utover dagen, og er desidert verst om kvelden. Cola, sjokolade og større måltider gjør det bare verre. Nervøsitet og angst får hjertet mitt til å gå helt i spinn...Det har en tendens til å bli bedre hvis jeg rører på meg en stund.

Det jeg lurer på er om slike ekstraslag noen gang kan være symptom på hjertelidelse eller hjertefeil? Er det noen forskjell (om det føles annerledes) på ekstraslag i forkamrene og ekstraslag i hjertekamrene?

Vil trening hjelpe mot ekstraslagtendens?

Jeg vil tilføye at jeg har slitt med periodevis nautisk svimmelhet - bakken "gynger" når jeg går. Også dette blir verre utover dagen. En lege sa at det minnet om symptomer på "nervøst hjerte".

Jeg bør vel også nevne at jeg er verken røyker eller drikker, eller driver med noe slags form for mosjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24525-nerv%C3%B8st-hjerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Teddy23.

Jeg oppfater deg dithen at du bare har hatt ett anfall av rask hjerteaksjon. Det må ha vart en stund, siden du rakk til sykehus hvor du fikk Sotacor.

Jeg regner derfor med at diagnosen Supraventrikulær tachycardi ble fastslått med et EKG under anfallet.

En tachycardi med frekvens på 230 kan ha forskjellig bakgrunn, men som regel oppstår den på grunnlag av en forkammer-rytme, eller som følge av en ekstra ledningsbunt, som mange har. At det skulle ha noe med ditt stoffskifte eller evt. elektrolyttforstyrrelse å gjøre er ganske usannsynlig, med mindre du hadde forkammerflimmer/flutter.

Hvis du nå til stadighet går omkring og bygger opp et nervøst system p.g.a. denne episoden og endel ekstraslag i hjertet, vil dèt få meget større konsekvenser for deg enn et og annet anfall av rask hjerteaksjon.

Ekstraslag har vi alle adskillige av i løpet av et døgn. Faktisk er dette et av de hyppigste tema vi behandler i dette forumet. Vær klar over at enkelte av oss kan merke selv et eneste ekstraslag i et døgn, mens andre kan ha mange tusen uten å merke det minste. Vanligvis er dette fenomènet ikke tegn på noen egentlig hjertesykdom, og spesielt ikke hos piker på 23 år. Om ekstraslagene kommer ovenfra (forkamrene) eller nedenfra (hjertekamrene) i hjertet spiller i denne forbindelsen ingen rolle.

Det viktigste du gjør er å få bearbeidet din angst, samt å lære deg til å ignorere disse ekstraslagene. Skulle du få flere anfall av det slaget du beskrev i begynnelsen av ditt innlegg, bør du ta det opp med din lege/sykehus, slik at en mer spesifikk diagnose kan stilles og en aktuell behandling kan tilrettelegges.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24525-nerv%C3%B8st-hjerte/#findComment-102731
Del på andre sider

Svar til Teddy23.

Jeg oppfater deg dithen at du bare har hatt ett anfall av rask hjerteaksjon. Det må ha vart en stund, siden du rakk til sykehus hvor du fikk Sotacor.

Jeg regner derfor med at diagnosen Supraventrikulær tachycardi ble fastslått med et EKG under anfallet.

En tachycardi med frekvens på 230 kan ha forskjellig bakgrunn, men som regel oppstår den på grunnlag av en forkammer-rytme, eller som følge av en ekstra ledningsbunt, som mange har. At det skulle ha noe med ditt stoffskifte eller evt. elektrolyttforstyrrelse å gjøre er ganske usannsynlig, med mindre du hadde forkammerflimmer/flutter.

Hvis du nå til stadighet går omkring og bygger opp et nervøst system p.g.a. denne episoden og endel ekstraslag i hjertet, vil dèt få meget større konsekvenser for deg enn et og annet anfall av rask hjerteaksjon.

Ekstraslag har vi alle adskillige av i løpet av et døgn. Faktisk er dette et av de hyppigste tema vi behandler i dette forumet. Vær klar over at enkelte av oss kan merke selv et eneste ekstraslag i et døgn, mens andre kan ha mange tusen uten å merke det minste. Vanligvis er dette fenomènet ikke tegn på noen egentlig hjertesykdom, og spesielt ikke hos piker på 23 år. Om ekstraslagene kommer ovenfra (forkamrene) eller nedenfra (hjertekamrene) i hjertet spiller i denne forbindelsen ingen rolle.

Det viktigste du gjør er å få bearbeidet din angst, samt å lære deg til å ignorere disse ekstraslagene. Skulle du få flere anfall av det slaget du beskrev i begynnelsen av ditt innlegg, bør du ta det opp med din lege/sykehus, slik at en mer spesifikk diagnose kan stilles og en aktuell behandling kan tilrettelegges.

Vedrørende det anfallet av rask puls: jeg fikk plutselig høy puls under en lettere fysisk anstrengelse. Før jeg kom på sykehuset var pulsen ca. 180 og jeg tok EKG. Jeg ble ganske nervøs da jeg ble innlagt, noe som kan ha bidratt til å øke pulsen ytterligere.

Jeg fikk diagnosen supraventrikulær tachykardi. Hjerterytmen var normal bortsett fra ekstrasystolene. Jeg har tatt EKG senere, og rytmen har vært normal.

Men jeg har alltid hatt lett for å få høy puls under anstrengelser. Det finnes noe man kaller "harehjerte" eller innbytterpuls på idrettsspråket; hvor pulsen plutselig skyter i været når man tar seg ut. Er dette tachykardi eller er det et utslag av dårlig trening eller dårlig oppvarming?? Jeg har opplevd slike før når jeg drev med idrett.

Jeg har også hatt ekstraslag og episoder hvor hjertet slår "kollbøtter" hele mitt voksne liv, men aldri så mye som nå. Kan dette ha noen sammenheng med en evt. ekstra ledningsbane eller bunt? Bør jeg be om nærmere utredning?

Jeg har hørt om unge mennesker som har blitt operert for gjentatte anfall av tachykardi. Hvor høy anfallsfrekvens skal til før operasjon er nødvendig? Bør jeg spørre om betablokkere i tilfelle nye anfall?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24525-nerv%C3%B8st-hjerte/#findComment-102925
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Vedrørende det anfallet av rask puls: jeg fikk plutselig høy puls under en lettere fysisk anstrengelse. Før jeg kom på sykehuset var pulsen ca. 180 og jeg tok EKG. Jeg ble ganske nervøs da jeg ble innlagt, noe som kan ha bidratt til å øke pulsen ytterligere.

Jeg fikk diagnosen supraventrikulær tachykardi. Hjerterytmen var normal bortsett fra ekstrasystolene. Jeg har tatt EKG senere, og rytmen har vært normal.

Men jeg har alltid hatt lett for å få høy puls under anstrengelser. Det finnes noe man kaller "harehjerte" eller innbytterpuls på idrettsspråket; hvor pulsen plutselig skyter i været når man tar seg ut. Er dette tachykardi eller er det et utslag av dårlig trening eller dårlig oppvarming?? Jeg har opplevd slike før når jeg drev med idrett.

Jeg har også hatt ekstraslag og episoder hvor hjertet slår "kollbøtter" hele mitt voksne liv, men aldri så mye som nå. Kan dette ha noen sammenheng med en evt. ekstra ledningsbane eller bunt? Bør jeg be om nærmere utredning?

Jeg har hørt om unge mennesker som har blitt operert for gjentatte anfall av tachykardi. Hvor høy anfallsfrekvens skal til før operasjon er nødvendig? Bør jeg spørre om betablokkere i tilfelle nye anfall?

Svar til Teddy23.

Episoden med puls på 180 var nok et reelt annfall av en form for tachycardi som kan komme anfallsvis. Jeg oppfatter deg slik at du bare har hatt dette ene anfallet.

Det du kaller "harehjerte" er nok mer et utslag av naturlig rask aksjon p.g.a. nerver og evt. dårlig trening.

Dine ekstraslag har jeg tidligere kommentert, og de trenger ingen behandling.

Får du flere anfall av spontant opptredende tachycardi bør det nok utredes nærmere og evt. behandles. Men behandlingsindikasjonen er avhengig av typen av tachycardi, samt hvilke symptomer den gir.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24525-nerv%C3%B8st-hjerte/#findComment-102965
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...