Gå til innhold

Gjeninnfør karensdager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor blir det av fokuset på dem som faktisk skriver ut sykmeldinger - legene?

De er maktesløse overfor simulanter. Det fins er utall måter å simulere på. Ribbeinsbrudd f eks syns ikke på røntgen, og det er det mange som vet.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

11

• Hawkwind

9

• gripp

8

• Dorthe

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Velvel..intensjonene kan nok ha vært slik du fremstiller det, og det høres greit ut.

Men det er lenge siden ordningen var slik. Nå er sykelønnsordningen slik at den tilgodeser i dramatisk grad de som har vært innom arbeidslivet i kortere eller lengre tid (sett i forhold til andre borgere uten denne muligheten).

Så mens våre fattige avspises med smuler fra det offentlige, brukes haugevis av milliarder til å gi folk med middels og høy lønn full lønn under sykdom.

...

Jeg er enig med deg at taket for sykelønn f.eks. burde vært rundt 250 eller noe slikt. Så kunne de som ønsket det, dekke inn utover dette gjennom forsikringer. Trygdeavgiften måtte i så fall reduseres.

(Jeg ville selvsagt fått arbeidsgiver til å dekke denne forsikringen)

Du får høre med LO hva de synes om forslaget ditt. Jeg er litt overrasket over at akkurat du ivrer for en slik ordning. Trodde du var litt salongradikal av deg :-)

Er da ikke særlig originalt dette da.

Filosofien er i tråd med den Gerhardsen & Co i sin tid hadde, og må vel heller kalles reaksjonær i dette tilfellet.

Men klart, for dagens arbeiderparti kan den muligens virke radikal - det er jo lenge siden det partiet begravde tankegodset om et sosialdemokratisk samfunn og heller konsentrerte seg om å legge forholdene til rette for at feite førti- og femtiåringer skulle kunne leve mest mulig luksuriøse liv.

Selv vet jeg hva fattigdom vil si, både direkte og indirekte.

Og forsøker derfor også å se utenfor min egen nesetipp; en øvelse flere burde trene på. Ikke minst de rundt 160 menneskene som befolker løvebakken på innvalgt basis.

Skrevet

Er da ikke særlig originalt dette da.

Filosofien er i tråd med den Gerhardsen & Co i sin tid hadde, og må vel heller kalles reaksjonær i dette tilfellet.

Men klart, for dagens arbeiderparti kan den muligens virke radikal - det er jo lenge siden det partiet begravde tankegodset om et sosialdemokratisk samfunn og heller konsentrerte seg om å legge forholdene til rette for at feite førti- og femtiåringer skulle kunne leve mest mulig luksuriøse liv.

Selv vet jeg hva fattigdom vil si, både direkte og indirekte.

Og forsøker derfor også å se utenfor min egen nesetipp; en øvelse flere burde trene på. Ikke minst de rundt 160 menneskene som befolker løvebakken på innvalgt basis.

Det overrasker meg til en viss grad, men jeg er faktisk enig med deg.

Skrevet

Det er ein veldig dårleg idé for lågtlønte i tunge krevjande omsorgsyrke, som heller ikkje kan gå på jobb dersom dei kan smitte pasientane sine sjølv om dei nok kanskje kunne krekt seg dit for sin eigen del.

Skrevet

Du mener at norske arbeidstakere har fryktelig høy moral, og at norske arbeidsplasser har fryktelig dårlig arbeidsmiljø?

Små tiltak med belønning har vist seg å motivere arbeidstakere mer enn det burde, sett ut fra at de virkelig er syke når de er borte.

Jeg har sett at et provisjonssystem har ført til et ekstremt lavt sykefravær hvor det før var store problemer. Det var bare snakk om et tap på et par hundrelapper pr dag når de var syke.

I 1980 var en kompis leder for en teko-fabrikk. Han ga et vanlig spillekort til alle som møtte 10 min før på jobb, de som ikke møtte fikk ikke. Den som hadde den beste pokerhånda på fredag fikk en ting til 2-300 kr. Det førte til en dramatisk endring av fravær og forsentkomming.

Å si kategorisk at arbeidsmiljø er hovedårsak er for naivt.

Nå er det vel ikke korttidsfraværet/de tre egenmeldingsdagene som har økt så veldig i det siste. Så vidt jeg vet er ikke det spesielt høyt.

Jeg tror det blir vel enkelt å tro at man kan gjøre noe med det store sykefraværet med å innføre karensdager.

For meg gjør det ingenting. Jeg tror jeg har benyttet meg av under 5 egenmeldinger tilsammen på de 10 årene jeg har vært yrkesaktiv, så jeg går nok ikke konkurs.

Gjest en av dem det gjelder
Skrevet

Det håper jeg ikke man gjør. Da ville jeg blitt en av dem med dårligere lønn. Jeg er mye kortvarig syk. Egentlig går jeg og hangler i lange perioder. Men tvinger meg selv på jobb, unntatt de dagene det er verst. Er nok fordi jeg er sliten, i tillegg til å ha ikke så god helse generelt.

Faktisk har jeg redusert til 80 % (frivillig og uten lønnskompensasjon) for å prøve å bli litt mindre sliten, selv om legen har sagt jeg heller burde bli delvis sykemeldt i en lengre periode, eller 100 % en kortere periode, for å komme meg. Men det har jeg ikke tid til på jobben, dessuten syns jeg det er "flaut" å skulle være syk i lengre tid.

Så ja, jeg er en av de utallige kvinnelige helsearbeidere som sliter meg ut og samtidig blir mye sykemeldt. Med småbarn som ofte er syke i tillegg, blir det mye fravær.

Skulle jeg i tillegg få enda dårligere råd pga dette, enn det jeg allerede har, ville jeg nok bli enda mere sliten og dermed enda mere sykemeldt.

Nei jeg sier som indianerne: "Døm ikke en mann, før du har gått 1 mil i hans mokkasiner".

Syke barn har jeg ganske mye også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...