Gjest EnLitenKattepus Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Jeg gjorde det, forklarte kostnadene og tiden det tok meg, de ble sure og har enda ikke tilgitt meg. Huff, ja. Enkelte _er_ bare slik. Det greieste er vel om vennene også har bil, og at en bytter på hvem sin bil som brukes, så utgiftene blir jevnt fordelt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Den var faktisk den dårligste handel jeg har hørt om de siste åra. Men nå har jeg slutta. Ikke mere slik kjøring på meg. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 det høres jo ikke ut som særlig gode venner... kanskje ikke særlig smarte heller:P forhåpentligvis har de sterkere sider som jeg ikke vet om;) Nei, dessverre har de ikke det ) 0 Siter
keinstein Skrevet 10. september 2006 Forfatter Skrevet 10. september 2006 er ikke vanlig å ta me "faste kostnader" som du har på bilen uansett kjørelengde, f.eks forsikring, årsavgift +div, for de kommer jo om du kjører 1tur i året eller 1000 turer. Det du derimot kan regne med i prisen er variable kostnader (de som varierer med bruken) som olje, slitasje på motor o.l. Å bare regne bensinpris er nok litt gnient av de som skal sitte på ja Jeg kan ikke fitte og begrape at ikke en som har samme fordel som meg skal betale samme kostnad? Hvis bilen koster kr 7 pr km å bruke, hvorfor skal ikke en person som sitter på dele den kostnaden? Eller: Hvorfor skal den personen betale mindre enn meg? Jeg har lagt ut en kvart million, det har ikke passasjeren. 0 Siter
red Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 En gruppe skulle få laget en film, de ville betale for materialene: kr 15 pr DVD-plate. Arbeidet så de ikke som noen kostnad, men som en tjeneste til meg, for da hadde jeg noe å gjøre. Haha. Hender jeg gjør gratis saker for gode venner, men da gjør jeg det helt gratis, og skriver opp i 'gjentjeneste' boken min 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Huff, ja. Enkelte _er_ bare slik. Det greieste er vel om vennene også har bil, og at en bytter på hvem sin bil som brukes, så utgiftene blir jevnt fordelt. Ingen andre enn meg som har bil. Nå må de ta bussen og du må bare ikke tro at de spør om jeg vil være med ) 0 Siter
dolores83 Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Nei, dessverre har de ikke det ) auda. da håper jeg i hvert fall at du har noen andre _ordentlige_ venner også 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 auda. da håper jeg i hvert fall at du har noen andre _ordentlige_ venner også Det har jeg ) 0 Siter
keinstein Skrevet 10. september 2006 Forfatter Skrevet 10. september 2006 Haha. Hender jeg gjør gratis saker for gode venner, men da gjør jeg det helt gratis, og skriver opp i 'gjentjeneste' boken min Jeg gjør også gratisjobber. Eller så sier jeg nei. Enkelt og greit. Det kan bli mye nei på kort tid. 0 Siter
red Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Jeg kan ikke fitte og begrape at ikke en som har samme fordel som meg skal betale samme kostnad? Hvis bilen koster kr 7 pr km å bruke, hvorfor skal ikke en person som sitter på dele den kostnaden? Eller: Hvorfor skal den personen betale mindre enn meg? Jeg har lagt ut en kvart million, det har ikke passasjeren. Det er ganske enkelt. Enten betaler man, eller så gjør du det gratis. 50 spenn hadde jeg ikke giddi, da hadde jeg heller sagt høyere beløp eller ikke tatt i mot. Om du vil kjøre dem gratis er jo klart opp til deg, men tipper du blir sett på som tulling hvis du sier nei 0 Siter
keinstein Skrevet 10. september 2006 Forfatter Skrevet 10. september 2006 Det er ganske enkelt. Enten betaler man, eller så gjør du det gratis. 50 spenn hadde jeg ikke giddi, da hadde jeg heller sagt høyere beløp eller ikke tatt i mot. Om du vil kjøre dem gratis er jo klart opp til deg, men tipper du blir sett på som tulling hvis du sier nei Hah. Jeg sier nei så det synger. 0 Siter
red Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Jeg gjør også gratisjobber. Eller så sier jeg nei. Enkelt og greit. Det kan bli mye nei på kort tid. Å betale bare 'litt' har en egen evne til å la folk tro de har gjort fult opp for seg, og tro de ikke skylder noe Nå høres det kanskje ego ut, men alt som ikke er gave ønsker jeg å få igjen som gjenytelse om det skulle være behov. 0 Siter
Gjest EnLitenKattepus Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Har du også en formel for å regne ut hvor mye det koster deg om naboen låner borrmaskina di også? 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Jeg kan ikke fitte og begrape at ikke en som har samme fordel som meg skal betale samme kostnad? Hvis bilen koster kr 7 pr km å bruke, hvorfor skal ikke en person som sitter på dele den kostnaden? Eller: Hvorfor skal den personen betale mindre enn meg? Jeg har lagt ut en kvart million, det har ikke passasjeren. nettopp fordi de kostnadene hadde påløpt enten om du kjørte den turen eller ikke. De blir ikke påvirket av hvor langt du kjører. Altså, jo mer du kjører, jo lavere blir jo km prisen hvis du tenker sånn, men uansett så blir det urimelig å kreve at de skal betale deler av "bilen" din på en måte. At du derimot krever en km pris for olje, service/slitasje (ev andre kostnader som blir påvirket av kjørelengde) er ganske vanlig. ...hvis jeg fårtil å forklare hva jeg mener, er så knølete til å få skrevet ned det jeg tenker,hehe.. 0 Siter
morsan Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Problemet er bare at folk synes de har gjort opp for seg med å betale den femtilappen. De ser det ikke som en vennetjeneste. Jeg var veldig grei og kjørte venninnene mine ganske mye en periode men når jeg spurte om hjelp sjøl så fikk jeg beskjed om at jeg aldri gjorde dem noen tjenester så det var ikke aktuelt. "når jeg spurte om hjelp sjøl så fikk jeg beskjed om at jeg aldri gjorde dem noen tjenester så det var ikke aktuelt. " Utrolig sært å svare slikt!! Ellers har du nok rett i at det å kjøre noen ikke blir sett på på samme måte som "andre tjenester". Det er én ting å kjøre dem man er venner med - enten man får igjen for det eller ikke - og det å kjøre andre. Hsuker jeg for noen år tilbake skulle i et selskap et godt stykke unna. Det ville vært veldig ugreit med off. kommunikasjon, og taxi ville blitt svinedyrt. Så jeg kjørte. Men jeg var den eneste sjåføren i selskapet - alle andre heiv innpå vin og drinker. Så skulle man da tro at den som ikke hadde fordelen av å slippe seg helt løs om kvelden ihvertfall burde ha fordelen av å komme seg hjem den korteste kjøreruta.... Men den ene etter den andre av gjestene (som jeg aldri hadde truffet før eller siden), eglet seg på og skulle sitte på - "det var jo på veien, bare". Jo, takk, det var det IKKE! Til slutt så ble det såpass mye omveier og stans at jeg brukte omtrent dobbel tid! Ingen tilbød seg å betale, enda de sparte massevis i taxiregninger .... :-( 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 "når jeg spurte om hjelp sjøl så fikk jeg beskjed om at jeg aldri gjorde dem noen tjenester så det var ikke aktuelt. " Utrolig sært å svare slikt!! Ellers har du nok rett i at det å kjøre noen ikke blir sett på på samme måte som "andre tjenester". Det er én ting å kjøre dem man er venner med - enten man får igjen for det eller ikke - og det å kjøre andre. Hsuker jeg for noen år tilbake skulle i et selskap et godt stykke unna. Det ville vært veldig ugreit med off. kommunikasjon, og taxi ville blitt svinedyrt. Så jeg kjørte. Men jeg var den eneste sjåføren i selskapet - alle andre heiv innpå vin og drinker. Så skulle man da tro at den som ikke hadde fordelen av å slippe seg helt løs om kvelden ihvertfall burde ha fordelen av å komme seg hjem den korteste kjøreruta.... Men den ene etter den andre av gjestene (som jeg aldri hadde truffet før eller siden), eglet seg på og skulle sitte på - "det var jo på veien, bare". Jo, takk, det var det IKKE! Til slutt så ble det såpass mye omveier og stans at jeg brukte omtrent dobbel tid! Ingen tilbød seg å betale, enda de sparte massevis i taxiregninger .... :-( Det hørtes kjempekjipt ut. Jeg synes virkelig du hadde fortjent noen kroner ekstra for den. 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Egentlig er det ikke slik det fungerer. Et ektepar mente de skulle betale som de var en, siden de var gift. Så en gave ville de bare betale 1 andel av, de to til sammen. En taxi ville de bare betale en andel av siden de likevel ville tatt en sammen. du får nevne at de bare er 1 person neste gang dere er for mange til en taxi da vettu, så kanskje de tar hintet skikkelig dårlig tankegang, men har hørt flere eksempler på det samme. 0 Siter
morsan Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Det hørtes kjempekjipt ut. Jeg synes virkelig du hadde fortjent noen kroner ekstra for den. Det verste var egentlig at jeg brukte over en time på å komme meg hjem..... Jeg synes det er rart at folk har hjerte til å be en om å ta av fra hovedveien og kjøre langtvekkistan oppover for meg totalt ukjente boligveier! "Det er like oppi her, altså!" Særlig...... 0 Siter
keinstein Skrevet 10. september 2006 Forfatter Skrevet 10. september 2006 Har du også en formel for å regne ut hvor mye det koster deg om naboen låner borrmaskina di også? Ta prisen, gang med to og del på antall brukstimer MTBF. ((4000 kr for en pneumatisk x 2): 200)= 40 kr pr time. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.