Dorthe Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Å betale bare 'litt' har en egen evne til å la folk tro de har gjort fult opp for seg, og tro de ikke skylder noe Nå høres det kanskje ego ut, men alt som ikke er gave ønsker jeg å få igjen som gjenytelse om det skulle være behov. Nemlig. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. september 2006 Forfatter Skrevet 10. september 2006 Å betale bare 'litt' har en egen evne til å la folk tro de har gjort fult opp for seg, og tro de ikke skylder noe Nå høres det kanskje ego ut, men alt som ikke er gave ønsker jeg å få igjen som gjenytelse om det skulle være behov. Å gjøre gratisjobber kan bli en selvfølge for noen. Enkelte kan faktisk bli sure om du gjør en del jobber og så plutselig ikke vil. De er vant til at du jobber gratis og tar det som en fornærmelse at du plutselig ikke vil. 0 Siter
morsan Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Som andre har vært inne på kan man ikke forvente å få dekket andel av de faste utgiftene som påløper ved å eie bil. Men at man burde fått dekket mer enn selve bensinprisen synes jeg man burde. Men samtidig synes jeg ikke man skal kreve/forvente "bensinpenger" uansett. Jeg synes det er helt uproblematisk å skysse gode venner et stykke når jeg likevel skulle den veien og veien er kort. Annerledes hvis man sitter opå lange turer og/eller det avtales at man skal samkjøre. I slike "samkjøringstilfeller", f eks hvis man skal en gjeng på hyttetur, så har jeg også vært med på at man har delt bensinkostnadene på passasjererne bare, slik at sjåføren derved får "sjaffis-rabatt"! ;-) 0 Siter
keinstein Skrevet 10. september 2006 Forfatter Skrevet 10. september 2006 Nemlig. Eller: det hadde vært hyggelig. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Tja, om du likevel skulle ta denne turen, er tilbudet helt greit. Om det er en eller 4 personer i bilen har liten betydning i forhold til ekstra slitasje og slike forhold - eneste er vel at bensinforbruket blir noe høyere enn med en person. Om det er snakk om en tur du i utgangspunktet ikke skulle ta; ville jeg vurdert. Hadde det vært venner, hadde jeg sett på det som en vennetjeneste om det passet - og fått dekket bensinkostnadene i sin helhet. Hadde det vært relativt ukjente mennesker, er statens kilometersats et greit utgangspunkt for slitasje og bensinkostnader; samt at jeg trolig ville hatt noen kroner for å ofre min tid på mennesker jeg ikke har noe særskilt forhold til. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. september 2006 Forfatter Skrevet 10. september 2006 Som andre har vært inne på kan man ikke forvente å få dekket andel av de faste utgiftene som påløper ved å eie bil. Men at man burde fått dekket mer enn selve bensinprisen synes jeg man burde. Men samtidig synes jeg ikke man skal kreve/forvente "bensinpenger" uansett. Jeg synes det er helt uproblematisk å skysse gode venner et stykke når jeg likevel skulle den veien og veien er kort. Annerledes hvis man sitter opå lange turer og/eller det avtales at man skal samkjøre. I slike "samkjøringstilfeller", f eks hvis man skal en gjeng på hyttetur, så har jeg også vært med på at man har delt bensinkostnadene på passasjererne bare, slik at sjåføren derved får "sjaffis-rabatt"! ;-) Vel... et hakk nærmere rettferdigheten. 0 Siter
red Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Det verste var egentlig at jeg brukte over en time på å komme meg hjem..... Jeg synes det er rart at folk har hjerte til å be en om å ta av fra hovedveien og kjøre langtvekkistan oppover for meg totalt ukjente boligveier! "Det er like oppi her, altså!" Særlig...... Jeg skulle svippe oppom drammen med en veninde av daværende kjæreste. Drammen var da 'geithus', lang i helvete forbi drammen. I de to timene jeg satt i rush på vei tilbake, sverget jeg på at heretter skulle jeg spandere togbilett fremfor å gjenta dette her. (når jeg kom hjem fant jeg ut at hu dama hadde fora bikkja med matvarer til mange hundre kroner fra mitt kjøleskap når hun var hos oss, jeg var student og svært lite happy) 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Det verste var egentlig at jeg brukte over en time på å komme meg hjem..... Jeg synes det er rart at folk har hjerte til å be en om å ta av fra hovedveien og kjøre langtvekkistan oppover for meg totalt ukjente boligveier! "Det er like oppi her, altså!" Særlig...... Hehe. Hva folk får seg til når de har litt innabords, er helt utrolig. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Det minner meg om min salige bestemor som jeg skulle kjøre 10 mil. Jeg fikk en femtilapp slik at jeg "skulle ha litt penger til smågodt også". Riktignok noen år siden, men artig læll. (For øvrig en meget generøs kvinne, men som ikke hadde fått med seg prisutviklingen). Det morsomste var egentlig at hun ga deg penger til smågodt 0 Siter
keinstein Skrevet 10. september 2006 Forfatter Skrevet 10. september 2006 Tja, om du likevel skulle ta denne turen, er tilbudet helt greit. Om det er en eller 4 personer i bilen har liten betydning i forhold til ekstra slitasje og slike forhold - eneste er vel at bensinforbruket blir noe høyere enn med en person. Om det er snakk om en tur du i utgangspunktet ikke skulle ta; ville jeg vurdert. Hadde det vært venner, hadde jeg sett på det som en vennetjeneste om det passet - og fått dekket bensinkostnadene i sin helhet. Hadde det vært relativt ukjente mennesker, er statens kilometersats et greit utgangspunkt for slitasje og bensinkostnader; samt at jeg trolig ville hatt noen kroner for å ofre min tid på mennesker jeg ikke har noe særskilt forhold til. Nå begynner vi å nærme oss noe. 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Eller: det hadde vært hyggelig. Bør jeg ha dårlig samvittighet nå *titter seg rundt* 0 Siter
morsan Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Hehe. Hva folk får seg til når de har litt innabords, er helt utrolig. Ja, alkoholen gjør det nok bare enda verre. Men jeg har en mistanke om at det for minst en av dem er et tilfelle med "dame-som-sjelden-kjører-selv-og-ihvertfall-ikke-utenfor-næromrpdet-men-blir-bortskjemt-av-gubben-og-derfor-ikke-skjønner-at-andre-kan-synes-det-er-slitsomt"! ;-) 0 Siter
Gjest EnLitenKattepus Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Ta prisen, gang med to og del på antall brukstimer MTBF. ((4000 kr for en pneumatisk x 2): 200)= 40 kr pr time. Jeg _visste_ at du hadde den også klar! Du er økonomisk anlagt:) Men, si meg: Låner du bort slikt til naboene dine? Tenker at du ikke gjør det, fordi du ville bare irritere deg over hva det koster deg, hvis de er så frekke å ikke gjøre opp for seg. Og, la oss si at de glemmer å levere den tilbake til deg før helga: vil du da regne timepris 24 t. pr. døgn, i _tilfelle_ de har brukt den dag og natt? 0 Siter
red Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Å gjøre gratisjobber kan bli en selvfølge for noen. Enkelte kan faktisk bli sure om du gjør en del jobber og så plutselig ikke vil. De er vant til at du jobber gratis og tar det som en fornærmelse at du plutselig ikke vil. Hehe, jeg ble ringt opp av samboeren til en venn og skjelt ut fordi jeg hadde anbefalt noen PC komponenter, og satt en hel helg for å skru sammen. Det var noe galt, og komplett nektet først for dette når han dro ned med den påfølgende mandag. Hun ringte derimot ikke opp igjen og ba om unskyldning for å være bitch mot en som prøvde mekke PC av ødelagte komponenter i 30 timer, når komplett tilslutt måtte gi seg. Var egentlig da jeg bestemte meg for aldri noen sinne ever again gi råd eller være deltagende til noe som koster en eneste krone for venner. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. september 2006 Forfatter Skrevet 10. september 2006 Bør jeg ha dårlig samvittighet nå *titter seg rundt* *titter rundt og dilter med Dorthe* Jeg vet ikke. Hva mener du? 0 Siter
morsan Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Jeg skulle svippe oppom drammen med en veninde av daværende kjæreste. Drammen var da 'geithus', lang i helvete forbi drammen. I de to timene jeg satt i rush på vei tilbake, sverget jeg på at heretter skulle jeg spandere togbilett fremfor å gjenta dette her. (når jeg kom hjem fant jeg ut at hu dama hadde fora bikkja med matvarer til mange hundre kroner fra mitt kjøleskap når hun var hos oss, jeg var student og svært lite happy) Noen er bare så utrolig frekke!! Noen er det sikekrt med overlegg, men jeg tror at det også finnes en del som rett og slett mangler gangsyn og ikke skjønner at det ikek "jevner seg ut" med tjenester etterhvert 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Ta prisen, gang med to og del på antall brukstimer MTBF. ((4000 kr for en pneumatisk x 2): 200)= 40 kr pr time. *trøtt* hvorfor gange med 2? 0 Siter
red Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Som andre har vært inne på kan man ikke forvente å få dekket andel av de faste utgiftene som påløper ved å eie bil. Men at man burde fått dekket mer enn selve bensinprisen synes jeg man burde. Men samtidig synes jeg ikke man skal kreve/forvente "bensinpenger" uansett. Jeg synes det er helt uproblematisk å skysse gode venner et stykke når jeg likevel skulle den veien og veien er kort. Annerledes hvis man sitter opå lange turer og/eller det avtales at man skal samkjøre. I slike "samkjøringstilfeller", f eks hvis man skal en gjeng på hyttetur, så har jeg også vært med på at man har delt bensinkostnadene på passasjererne bare, slik at sjåføren derved får "sjaffis-rabatt"! ;-) Der har vi en gylden regel. Vi kjører og holder hytte, gjestene ordner drikke 0 Siter
Dorthe Skrevet 10. september 2006 Skrevet 10. september 2006 Ja, alkoholen gjør det nok bare enda verre. Men jeg har en mistanke om at det for minst en av dem er et tilfelle med "dame-som-sjelden-kjører-selv-og-ihvertfall-ikke-utenfor-næromrpdet-men-blir-bortskjemt-av-gubben-og-derfor-ikke-skjønner-at-andre-kan-synes-det-er-slitsomt"! ;-) Jeg liker heller ikke å kjøre langt så de gangene jeg har kjørt til Gardemoen har den som skulle hente, kjørt bilen min og jeg har vært passasjer. Jaggu synes de ikke at de gjorde meg en tjeneste hihi. 0 Siter
keinstein Skrevet 10. september 2006 Forfatter Skrevet 10. september 2006 Jeg _visste_ at du hadde den også klar! Du er økonomisk anlagt:) Men, si meg: Låner du bort slikt til naboene dine? Tenker at du ikke gjør det, fordi du ville bare irritere deg over hva det koster deg, hvis de er så frekke å ikke gjøre opp for seg. Og, la oss si at de glemmer å levere den tilbake til deg før helga: vil du da regne timepris 24 t. pr. døgn, i _tilfelle_ de har brukt den dag og natt? Jada, jeg låner bort pneumatisk drill. Men de får ikke låne borr. Det må de kjøpe selv. De som har lånt borr har knekt dem, og har ikke erstattet dem (fordi de er så dyre). 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.