Gå til innhold

Å ha bil, koster det bare bensin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så etter keinsteins råd på dol for flere år siden, har jeg sluttet med å kjøre andre. Og siden har jeg knapt sett dem.

Men hva skal man med slike venner? Bedre å slippe og irritere seg og finne noen andre i steden.

Ja, de er ikke verdt det. Når "vennene" forsvinner i mangel på tjenester, er det ikke mye til venner uansett.... :-(

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

43

• Dorthe

21

• morsan

12

• red

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Så etter keinsteins råd på dol for flere år siden, har jeg sluttet med å kjøre andre. Og siden har jeg knapt sett dem.

Men hva skal man med slike venner? Bedre å slippe og irritere seg og finne noen andre i steden.

Hvis prisen for en venn er en ensidig linje av tjenester, er det ikke verdt det :)

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Vanligvis kr 360 + mva pr time for det jeg er veldig flink til.

Truckkjøring om natta er 220 kr, og om dagen 130 kr timen i vanlig lønn.

Ja, du er nok verdt prisen, er jeg sikker på!

Tror forresten du har laget dagens lengste tråd.(Og den er ennå ikke slettet!!!)

:)

Skrevet

Hvis prisen for en venn er en ensidig linje av tjenester, er det ikke verdt det :)

Det var det jeg plutselig skjønte.

Skrevet

Jeg har lært flere det der. En kompis har stor kassebil. Jeg har lært han at bruk av den bilen koster 14 kr pr km og 160 kr pr time + mva. Basta. Og det er billig.

Vil de ikke betale, så blir det ingen kjøring. Kæsj betaling hver dag. Og jaggu kommer de ikke og betaler gitt. Det gjorde de ikke før.

Skrevet

Jeg har lært flere det der. En kompis har stor kassebil. Jeg har lært han at bruk av den bilen koster 14 kr pr km og 160 kr pr time + mva. Basta. Og det er billig.

Vil de ikke betale, så blir det ingen kjøring. Kæsj betaling hver dag. Og jaggu kommer de ikke og betaler gitt. Det gjorde de ikke før.

Det skal jeg huske på den dagen jeg får ny bil.

Men siden kjøretjenester ikke er vennetjenester så tror jeg ikke jeg gidder.

Skrevet

Det skal jeg huske på den dagen jeg får ny bil.

Men siden kjøretjenester ikke er vennetjenester så tror jeg ikke jeg gidder.

Nei. Det er bare bisnisskjøring jeg snakker om da.

Noen klarer ikke løsrive seg fra kompisene når de starter eget. De blander fornøyelse og forretning. Å sette foten ned er vanskelig, men nødvendig.

Skrevet

Ja, du er nok verdt prisen, er jeg sikker på!

Tror forresten du har laget dagens lengste tråd.(Og den er ennå ikke slettet!!!)

:)

Vi må nok begynne med litt personangrep før det slettes.

Din dust.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Vi må nok begynne med litt personangrep før det slettes.

Din dust.

:P

Ha en god kveld du også, "dust"

Skrevet

Hva koster det forresten å låne _deg_ en time?

Vet mange enslige nabodamer bruker å spørre om "å få låne mannen din litt?"

Ei venninne av meg som er enslig fikk i bursdagspresang "en hel dag med en hendig mann" fra sin bror :-)

Skrevet

Jeg kan ikke fitte og begrape at ikke en som har samme fordel som meg skal betale samme kostnad?

Hvis bilen koster kr 7 pr km å bruke, hvorfor skal ikke en person som sitter på dele den kostnaden?

Eller: Hvorfor skal den personen betale mindre enn meg? Jeg har lagt ut en kvart million, det har ikke passasjeren.

De har jo ikke samme fordel som deg. Du tar med nedbetaling på bilen og uansett hvor mye de betaler vil de aldri få noen eierandel i bilen.

Men jeg er enig i at de bør betale mer enn for kun bensinen, men ikke mye mer.

Det avhenger selvsagt om du skulle ta turen uansett og om du får skyss eller annet andre ganger.

Skrevet

Kjentfolk betaler med utgangspunkt i en (forsiktig regnet) marginal kostnad på 2 kroner/km.

Noen er dumme nok til å kjøre mye i tjeneste til statens satser, og får 3 kroner/km for det.

Kostnaden med å kjøre bil (skikkelig bil) er 5-6 kroner pr. kilometer, og dette bør kreves (etter skatt) når man kjører for arbeidsgiver.

Skrevet

Kommer jo an på om du skulle kjøre uansett, hvilket forhold du hadde til passasjerene, og hva dere hadde avtalt på forhånd.

Sier jeg at jeg kan ha avdelingsfesten hjemme hos meg, spleiser vi på mat og drikke, men ikke på huslånet, strømutgiftene, vaskemidlene, dopapiret osv..

Men hva om alle avdelingsfestene ble holdt hjemme hos deg?

Eller om det var avdelingsfester for en annen avdeling?

Skrevet

Men hva om alle avdelingsfestene ble holdt hjemme hos deg?

Eller om det var avdelingsfester for en annen avdeling?

Det var derfor jeg skrev at det kom an på forholdet til passasjerene, og hvilke avtaler man hadde.

Tok Keinstein med seg (for en gangs skyld) tre kollegaer i bilen på vei til seminar, så synes jeg bensinpris er nok å betale.

Er det på hyppigere basis, eller en leder har bedt ham om å ta med mer perifere personer, så synes jeg at kostnadene bør belastes et annet sted (samme sted som man ellers ville belastet en taxiregning).

Gjest en som kjører strekningen daglig
Skrevet

Jeg skulle svippe oppom drammen med en veninde av daværende kjæreste. Drammen var da 'geithus', lang i helvete forbi drammen.

I de to timene jeg satt i rush på vei tilbake, sverget jeg på at heretter skulle jeg spandere togbilett fremfor å gjenta dette her. (når jeg kom hjem fant jeg ut at hu dama hadde fora bikkja med matvarer til mange hundre kroner fra mitt kjøleskap når hun var hos oss, jeg var student og svært lite happy)

rush mellom Geithus og Drammen????

Skrevet

Kjentfolk betaler med utgangspunkt i en (forsiktig regnet) marginal kostnad på 2 kroner/km.

Noen er dumme nok til å kjøre mye i tjeneste til statens satser, og får 3 kroner/km for det.

Kostnaden med å kjøre bil (skikkelig bil) er 5-6 kroner pr. kilometer, og dette bør kreves (etter skatt) når man kjører for arbeidsgiver.

Det er vel ingen hinder for å avtale en høyere km-sats med arb giver?

Jeg ser andre har fått arb.avtaler hvor de skal holde bil, og at arb giver bare skal betale statens satser. Men det er ikke lovlig å avtale. Arb giver kan ikke kreve at arb.taker skal holde bil. Kun vanlig arbeidstøy.

Det vil i tilfelle være ganske gunstig for arbeidsgiver å overlate bilhold til andre, og bør utløse en solid godtgjørelse.

Skrevet

De har jo ikke samme fordel som deg. Du tar med nedbetaling på bilen og uansett hvor mye de betaler vil de aldri få noen eierandel i bilen.

Men jeg er enig i at de bør betale mer enn for kun bensinen, men ikke mye mer.

Det avhenger selvsagt om du skulle ta turen uansett og om du får skyss eller annet andre ganger.

Jeg leter fremdeles etter en gyldig grunn til at en passasjer -ikke- skal betale det det koster. Altså rent logisk og økonomisk ut fra vanlig praksis i forretningslivet.

Hva jeg gjør for å være snill/dum er en helt annen sak. Da kan jeg la dem sitte på gratis. Jo snillere jeg er, jo billigere blir det, men det fins ingen økonomisk forsvarlig grunn utenom det?

Skrevet

Kjempevanskelig dette her. Diskuterte det her på jobben for en tid tilbake. Det var snakk om at en som ikke hadde bil skulle sitte på til jobben (i stedet for å anskaffe egen bil)

Det var jeg + ei som var litt i tvil som var eneste som mente man skulle ha mer enn andel av bensinkostnadene.

De fleste mente at dersom de kjørte alene betaler jo de alt, men ellers får de jo faktisk dekket halvparten av drivstoffet og syntes det var bra.

Jeg mener at man bør se på sammenhengen mellom bensinutgifter og hva det vil koste med offentlig kommunikasjon (som her var mye dyrere). Så finne en mellomting slik at begge tjener på en slik avtale.

På en tur som bare er en gang virker det som om det er vanlig å dele bensinutgifter. Jeg pleier da å ta godt i for at jeg i hvertfall skal ha betalt min andel.

Skrevet

Det er vel ingen hinder for å avtale en høyere km-sats med arb giver?

Jeg ser andre har fått arb.avtaler hvor de skal holde bil, og at arb giver bare skal betale statens satser. Men det er ikke lovlig å avtale. Arb giver kan ikke kreve at arb.taker skal holde bil. Kun vanlig arbeidstøy.

Det vil i tilfelle være ganske gunstig for arbeidsgiver å overlate bilhold til andre, og bør utløse en solid godtgjørelse.

Dersom du avtaler høyrer enn 3 pr. kilometer er dette skattepliktig inntekt. De 3 kronene får du skattefritt.

Skrevet

Kjempevanskelig dette her. Diskuterte det her på jobben for en tid tilbake. Det var snakk om at en som ikke hadde bil skulle sitte på til jobben (i stedet for å anskaffe egen bil)

Det var jeg + ei som var litt i tvil som var eneste som mente man skulle ha mer enn andel av bensinkostnadene.

De fleste mente at dersom de kjørte alene betaler jo de alt, men ellers får de jo faktisk dekket halvparten av drivstoffet og syntes det var bra.

Jeg mener at man bør se på sammenhengen mellom bensinutgifter og hva det vil koste med offentlig kommunikasjon (som her var mye dyrere). Så finne en mellomting slik at begge tjener på en slik avtale.

På en tur som bare er en gang virker det som om det er vanlig å dele bensinutgifter. Jeg pleier da å ta godt i for at jeg i hvertfall skal ha betalt min andel.

"De fleste mente at dersom de kjørte alene betaler jo de alt, men ellers får de jo faktisk dekket halvparten av drivstoffet og syntes det var bra."

Det er en oppfatning som passasjerene kan like, og er svært vanlig å tenke, men logisk er det ikke. Jeg mener fremdeles at å betale 1/4 av hva det egentlig koster er urimelig lite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...