keinstein Skrevet 11. september 2006 Forfatter Skrevet 11. september 2006 Dersom du avtaler høyrer enn 3 pr. kilometer er dette skattepliktig inntekt. De 3 kronene får du skattefritt. Logisk ville da være å regne ut hva bilen koster pr kilometer og så legge på ytterligere så prisen dekker skatteøkningen? Så bileieren får dekket kostnaden? Hvis ikke, så betaler jo bileieren bedriftens bilkostnader? 0 Siter
Gjest EnLitenKattepus Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Ei venninne av meg som er enslig fikk i bursdagspresang "en hel dag med en hendig mann" fra sin bror :-) Så fin gave, da! (Det var broren som var den hendige mannen,da?) 0 Siter
keinstein Skrevet 11. september 2006 Forfatter Skrevet 11. september 2006 rush mellom Geithus og Drammen???? Rush på landet er noe annet enn rush i byen :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 11. september 2006 Forfatter Skrevet 11. september 2006 Det var derfor jeg skrev at det kom an på forholdet til passasjerene, og hvilke avtaler man hadde. Tok Keinstein med seg (for en gangs skyld) tre kollegaer i bilen på vei til seminar, så synes jeg bensinpris er nok å betale. Er det på hyppigere basis, eller en leder har bedt ham om å ta med mer perifere personer, så synes jeg at kostnadene bør belastes et annet sted (samme sted som man ellers ville belastet en taxiregning). "Tok Keinstein med seg (for en gangs skyld) tre kollegaer i bilen på vei til seminar, så synes jeg bensinpris er nok å betale. " Sjåføren klarer ikke finne argumenter for å ta mer. Jeg syns "du må jo kjøre likevel" ikke holder. Jeg har tatt toget på trass, fordi jeg ikke gidder å kjøre de andre. Det var naturlig å ta toget fra dør til dør. Da fikk jeg kommentar på at jeg ikke kjørte. De forsto altså hvorfor jeg ikke kjørte uten at jeg sa noe! De ville bli hentet hjemme og bare dele på bensina. 0 Siter
gripp Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Det er vel ingen hinder for å avtale en høyere km-sats med arb giver? Jeg ser andre har fått arb.avtaler hvor de skal holde bil, og at arb giver bare skal betale statens satser. Men det er ikke lovlig å avtale. Arb giver kan ikke kreve at arb.taker skal holde bil. Kun vanlig arbeidstøy. Det vil i tilfelle være ganske gunstig for arbeidsgiver å overlate bilhold til andre, og bør utløse en solid godtgjørelse. Nei, det var akkurat poenget mitt..nemlig at arbeidstakere er altfor snille når de kjører for 3 kroner/km. Det er selvsagt intet til hinder for å avtale høyere godtgjørelse. Husk bare å krev så mye at det dekker skatten. Å få arbeidstakere til å kjøre for 3 kroner, er jo "gratis" for arbeidsgiverne. 0 Siter
Speak Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Logisk ville da være å regne ut hva bilen koster pr kilometer og så legge på ytterligere så prisen dekker skatteøkningen? Så bileieren får dekket kostnaden? Hvis ikke, så betaler jo bileieren bedriftens bilkostnader? Men de fleste bedrifter sier at 3 kroner kilometeren er det du får. Og ferdig med det. Så da er det jo opp til den enkelte å velge å ha bil eller ikke. Om man reiser kollektivt kan jo bedriften dekke alt. (Men gud bedre for en jobb å reise slik alle steder....) Et siste alternativ er at jobben anskaffer en bil som står parkert på arbeidsplassen. Da får du ikke noe skattepåslag ved bruk av denne. 0 Siter
Speak Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 "De fleste mente at dersom de kjørte alene betaler jo de alt, men ellers får de jo faktisk dekket halvparten av drivstoffet og syntes det var bra." Det er en oppfatning som passasjerene kan like, og er svært vanlig å tenke, men logisk er det ikke. Jeg mener fremdeles at å betale 1/4 av hva det egentlig koster er urimelig lite. Som jeg også skrev så er jeg enig med deg i det. Heldigvis har jeg en billig bil.... 0 Siter
gripp Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Men de fleste bedrifter sier at 3 kroner kilometeren er det du får. Og ferdig med det. Så da er det jo opp til den enkelte å velge å ha bil eller ikke. Om man reiser kollektivt kan jo bedriften dekke alt. (Men gud bedre for en jobb å reise slik alle steder....) Et siste alternativ er at jobben anskaffer en bil som står parkert på arbeidsplassen. Da får du ikke noe skattepåslag ved bruk av denne. Dersom en bedrift ikke rikker seg i forhold til 3 kroner/km, er det i mange tilfeller best for arbeidstakeren å leie bil til tjenestereiser. 0 Siter
keinstein Skrevet 11. september 2006 Forfatter Skrevet 11. september 2006 Nei, det var akkurat poenget mitt..nemlig at arbeidstakere er altfor snille når de kjører for 3 kroner/km. Det er selvsagt intet til hinder for å avtale høyere godtgjørelse. Husk bare å krev så mye at det dekker skatten. Å få arbeidstakere til å kjøre for 3 kroner, er jo "gratis" for arbeidsgiverne. Redaktøren i Dine Penger sa dette på TV. Han fikk senere kommentarer om at det ikke var noe lurt å opplyse folk om. At det fikk konsekvenser for arbeidsgivere. Mange kjører veldig langt i jobben og får store summer for det. Hvis de f eks skulle få dobbelt så mye, blir det dyrt. For de som har gammel og driftssikker bil blir det skikkelig lønnsomt. 0 Siter
Speak Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Dersom en bedrift ikke rikker seg i forhold til 3 kroner/km, er det i mange tilfeller best for arbeidstakeren å leie bil til tjenestereiser. Ja, om du får lov til det da. Det er jo tross alt bedriften som bestemmer, og kan jo da bestemme at du ikke får lov til å leie bil. Heldigvis har jeg svært lite kjøring i jobben:-) 0 Siter
morsan Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Kjempevanskelig dette her. Diskuterte det her på jobben for en tid tilbake. Det var snakk om at en som ikke hadde bil skulle sitte på til jobben (i stedet for å anskaffe egen bil) Det var jeg + ei som var litt i tvil som var eneste som mente man skulle ha mer enn andel av bensinkostnadene. De fleste mente at dersom de kjørte alene betaler jo de alt, men ellers får de jo faktisk dekket halvparten av drivstoffet og syntes det var bra. Jeg mener at man bør se på sammenhengen mellom bensinutgifter og hva det vil koste med offentlig kommunikasjon (som her var mye dyrere). Så finne en mellomting slik at begge tjener på en slik avtale. På en tur som bare er en gang virker det som om det er vanlig å dele bensinutgifter. Jeg pleier da å ta godt i for at jeg i hvertfall skal ha betalt min andel. Én ting er selve pengespørsmålet, men noe annet er dette å måtte forholde seg til en annen person til og fra jobb - enten man er sjåfør eller passasjer. Dette kan nok funke fint hvis man har helt fastsatte arbeidstider, men for meg som har fleksibel arbeidstid ville slikt medført en altfor stor innskrenkning av friheten til å regulere arbeidstiden ut i fra hva som passer meg. 0 Siter
gripp Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Ja, om du får lov til det da. Det er jo tross alt bedriften som bestemmer, og kan jo da bestemme at du ikke får lov til å leie bil. Heldigvis har jeg svært lite kjøring i jobben:-) Hvis man er ansatt med uttrykkelig forutsetning om at man skal disponere bil, og at kjøring dekkes etter statens satser, har man en dårlig sak. De færreste har vel slike punkter i tilsettingsavtalen (det står gjerne dette med statens satser, men ikke krav om å disponere bil). Da kan arbeidsgiver neppe kreve at du skal bruke egen bil. 0 Siter
gripp Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Redaktøren i Dine Penger sa dette på TV. Han fikk senere kommentarer om at det ikke var noe lurt å opplyse folk om. At det fikk konsekvenser for arbeidsgivere. Mange kjører veldig langt i jobben og får store summer for det. Hvis de f eks skulle få dobbelt så mye, blir det dyrt. For de som har gammel og driftssikker bil blir det skikkelig lønnsomt. Har du en utgammal Volvo og skrur selv, kan man vel kanskje tjene noe kroner. Men husk også at satsen går ned når man passerer 10000 kilometer (tror jeg), og fra denne grensa dekkes vel knapt marginale kostnader. 0 Siter
red Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 rush mellom Geithus og Drammen???? Mellom drammen og oslo. 0 Siter
Speak Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Én ting er selve pengespørsmålet, men noe annet er dette å måtte forholde seg til en annen person til og fra jobb - enten man er sjåfør eller passasjer. Dette kan nok funke fint hvis man har helt fastsatte arbeidstider, men for meg som har fleksibel arbeidstid ville slikt medført en altfor stor innskrenkning av friheten til å regulere arbeidstiden ut i fra hva som passer meg. Da må man veie frihet mot penger ja. Så om jeg hadde hatt lang kjørevei så hadde jeg nok vurdert samkjøring. Men med de får kilometerene jeg kjører er det ikke aktuelt. 0 Siter
Speak Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Hvis man er ansatt med uttrykkelig forutsetning om at man skal disponere bil, og at kjøring dekkes etter statens satser, har man en dårlig sak. De færreste har vel slike punkter i tilsettingsavtalen (det står gjerne dette med statens satser, men ikke krav om å disponere bil). Da kan arbeidsgiver neppe kreve at du skal bruke egen bil. Der er en del jobber hvor bil er påkrevd. Heldigvis har jeg så lite kjøring i jobben + en flott arbeidsgiver så dette er ikke noe diskusjonstema her i gården. 0 Siter
keinstein Skrevet 11. september 2006 Forfatter Skrevet 11. september 2006 Har du en utgammal Volvo og skrur selv, kan man vel kanskje tjene noe kroner. Men husk også at satsen går ned når man passerer 10000 kilometer (tror jeg), og fra denne grensa dekkes vel knapt marginale kostnader. Jeg fikk jobb en gang i tida hvor jeg måtte holde bil, og det var greit nok betalt med et gammelt vrak. Jeg skrev km med gaffel, og det fikk jeg lov til. Poenget kommer nå: firmabilen/servicebilen som jeg egentlig skulle bruke, brukte sjefen min som privatbil med barneseter og handleposer. Det var hans skattefrie frynsegode. 0 Siter
Gjest en som kjører strekningen daglig Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Mellom drammen og oslo. sorry der er det ikke ubetydelig kø, nei 0 Siter
dolores83 Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Én ting er selve pengespørsmålet, men noe annet er dette å måtte forholde seg til en annen person til og fra jobb - enten man er sjåfør eller passasjer. Dette kan nok funke fint hvis man har helt fastsatte arbeidstider, men for meg som har fleksibel arbeidstid ville slikt medført en altfor stor innskrenkning av friheten til å regulere arbeidstiden ut i fra hva som passer meg. enig med deg der. da jeg var student hadde jeg en avtale om at ei i klassen min skulle få sitte på med meg til skolen hver dag mot en avtalt sum. så langt alt vel. avtalen var også at jeg skulle plukke henne opp på et busstopp til avtalt tid. det funka _kanskje_ den første uka. hun dukka opp seinere og seinere, jeg venta og venta, helt til jeg fant ut at det sikkert var like greit å kjøre helt inn i gården hennes og hente henne der. joooda. så ble det liksom en vane, da, og så skulle plutselig samboeren hennes stadig sitte på, og slippes av "nesten på veien dit vi skulle" etc etc. dumsnill som jeg jo er, så beit jeg det i meg og smilte pent. det var jo ingen krise, liksom. men _veldig_ irriterende:) 0 Siter
morsan Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Da må man veie frihet mot penger ja. Så om jeg hadde hatt lang kjørevei så hadde jeg nok vurdert samkjøring. Men med de får kilometerene jeg kjører er det ikke aktuelt. Jeg tar bussen, jeg da, men av og til kjører jeg selv, og da hadde jeg ikke giddet å ha med meg noen ihvertfall! ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.