Gå til innhold

Å ha bil, koster det bare bensin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

enig med deg der. da jeg var student hadde jeg en avtale om at ei i klassen min skulle få sitte på med meg til skolen hver dag mot en avtalt sum. så langt alt vel.

avtalen var også at jeg skulle plukke henne opp på et busstopp til avtalt tid. det funka _kanskje_ den første uka. hun dukka opp seinere og seinere, jeg venta og venta, helt til jeg fant ut at det sikkert var like greit å kjøre helt inn i gården hennes og hente henne der. joooda. så ble det liksom en vane, da, og så skulle plutselig samboeren hennes stadig sitte på, og slippes av "nesten på veien dit vi skulle" etc etc.

dumsnill som jeg jo er, så beit jeg det i meg og smilte pent. det var jo ingen krise, liksom. men _veldig_ irriterende:)

...kjenner meg altfor godt igjen i det "dumsnill"-greiene, selv om jeg aldri har erfart "bilfella". Men jeg _kunne_ fort ha havnet der, ja. :-(

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

43

• Dorthe

21

• morsan

12

• red

12

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men tjener du noe på å IKKE la folk sitte på da? Hva er dine utgifter med det? Hvis dette er en engangsforeteelse og folk du kjenner godt skjønner jeg ikke problemet ditt. Folk jeg kjenner får sitte på med meg gratis så mye de vil så lenge vi skal samme vei. Jeg har jo ingen utgifter forbundet med det så lenge alternativet er at jeg kjører alene.

Er dette en fast avtale med noe du ikke kjenner til og fra jobb eller lignende og det medfører ulempe for deg skjønner jeg deg bedre, og da burde dere finne en rund sum som dekker mer enn bensinkostnader, men mindre enn offentlig transport koster. Hvis regnestykket ditt ender med at det er dyrere å sitte på med deg enn å ta offentlig transport er det selvfølgelig ingen som vil sitte på, og heller ikke hvis du faktisk skal tjene penger på denne ordningen.

Hva er egentlig situasjonen her? Jeg tror jeg hadde kvidd meg for å spørre deg om skyss, jeg må si jeg ikke beregner hva slags type bil en person kjører og hvor dyr i drift den er før jeg spør om en tjeneste.

Skrevet

Jeg sliter med en svigermor som regner på samme måte. Så lenge hun betaler bensin en gang i blant føler hun det fritt at hun "eier" bilen sammen med meg og min mann. Vi eide 3 biler en tid og hun sa den ene kunne stå i gården hennes. Det ble sånn at den også da ble brukt av henne.. ganske så ofte. Jada, dama betalte bensin, men da vi skulle ha bilen tilbake så fikk vi en totalreparasjon på 10 000 - utslitte dekk etc, men det var jo "vår" bil og ergo våre kostnader.. Ho påsto ho hadde kjøpt nye vinterdekk (600 kr) i fjor. Dette var visstnok noen kr hun gav min mann, men hvor får en nye vinterdekk til den summen? Dama virrer rundt og tror hun eier bilen, enda vi har betalt billånet, årsavgiften, eu kontroll etc de siste tre årene.

Jo, ho betalte bensinen, men de resterende ca 20 000 som det koster å ha bil i året var ikke hennes problem. Tragisk at folk kan være så trangsynte. Nå eier vi bare to biler og dama er uten bil ((Takk og lov for det)) men likevel, når hun en gang trenger bil så er det vi som stiller opp og kjører ca 4 mil tur retur for å hente/bringe henne. Det tar både tid for oss og bensinen - ja den betaler jo vi, den er jo allerede på tanken.

Jeg SPYR av slike folk. Ikke godta den lave summen for å kjøre andre. Be da heller en av dem andre å kjøre så betaler du DEM den summen. ..

Skrevet

Jeg sliter med en svigermor som regner på samme måte. Så lenge hun betaler bensin en gang i blant føler hun det fritt at hun "eier" bilen sammen med meg og min mann. Vi eide 3 biler en tid og hun sa den ene kunne stå i gården hennes. Det ble sånn at den også da ble brukt av henne.. ganske så ofte. Jada, dama betalte bensin, men da vi skulle ha bilen tilbake så fikk vi en totalreparasjon på 10 000 - utslitte dekk etc, men det var jo "vår" bil og ergo våre kostnader.. Ho påsto ho hadde kjøpt nye vinterdekk (600 kr) i fjor. Dette var visstnok noen kr hun gav min mann, men hvor får en nye vinterdekk til den summen? Dama virrer rundt og tror hun eier bilen, enda vi har betalt billånet, årsavgiften, eu kontroll etc de siste tre årene.

Jo, ho betalte bensinen, men de resterende ca 20 000 som det koster å ha bil i året var ikke hennes problem. Tragisk at folk kan være så trangsynte. Nå eier vi bare to biler og dama er uten bil ((Takk og lov for det)) men likevel, når hun en gang trenger bil så er det vi som stiller opp og kjører ca 4 mil tur retur for å hente/bringe henne. Det tar både tid for oss og bensinen - ja den betaler jo vi, den er jo allerede på tanken.

Jeg SPYR av slike folk. Ikke godta den lave summen for å kjøre andre. Be da heller en av dem andre å kjøre så betaler du DEM den summen. ..

Bra.

Dette synet på bilhold og kostnader er så inngrodd at det trengs en større folkeopplysning for å få opp øya.

Dessuten er bilhold blitt så dyrt at det blir mindre og mindre hyggelig å være eier når andre ikke fatter. Jeg har altså nealgt veto, og jeg er sikker på at de som ville kunne betale. Vil de ikke betale (men kan), så trenger de ikke transport.

Jeg fikk 150 kr for å kjøre 20 mil, den ene har jeg diskutert dette med også, men likevel får jeg 50 kr.

Neste gang blir det toget. Da kan du t deg f på at jeg får kommentarer, og da skal de få svar med regnestykke. Så har vi noe å snakke om på toget. De blir nok sure en liten stund, men så roer det seg.

Det blir litt mer styr når man ikke blir henta hjemme og kan somle litt ekstra og utsette tida med et par telefoner. Toget venter ikke på dem som har glemt en liten ting.

Skrevet

Dersom en bedrift ikke rikker seg i forhold til 3 kroner/km, er det i mange tilfeller best for arbeidstakeren å leie bil til tjenestereiser.

Med en rimelig bruktbil er 3 kr kilometern grei butikk ;-)

Flere av bilene våre har blitt fullstendig betalt av reiseregningene opp gjennom årene ;-)

Skrevet

Jeg syns også litt synd på dem som ikke forstår at de irriterer med slike urimelige regnestykker, og at det kanskje kan punktere deres egne interesser.

Det kan hende de en gang trenger litt velvilje og ville gjerne betalt 200 kr til en venn i stedet for 400 kr til taxi.

Skrevet

Jeg syns også litt synd på dem som ikke forstår at de irriterer med slike urimelige regnestykker, og at det kanskje kan punktere deres egne interesser.

Det kan hende de en gang trenger litt velvilje og ville gjerne betalt 200 kr til en venn i stedet for 400 kr til taxi.

Men han hadde ikke vært min venn veldig lenge hvis jeg én gang virkelig trengte litt velvilje og måtte betale 200,- kroner for det.

Skrevet

Men han hadde ikke vært min venn veldig lenge hvis jeg én gang virkelig trengte litt velvilje og måtte betale 200,- kroner for det.

Du vil altså at vennen skal sponse deg? Hvis du betaler 50 kr for 20 mil, så er det grov sponsing. Hyggelig for den som blir sponset.

Skrevet

Du vil altså at vennen skal sponse deg? Hvis du betaler 50 kr for 20 mil, så er det grov sponsing. Hyggelig for den som blir sponset.

Selvfølgelig er det bra for den som mottar en tjeneste å motta en tjeneste?

Jeg tar aldri i mot penger fra vennene mine for tjenester jeg. Vi spanderer bilturer, øl og mat på hverandre i en eneste stor mølje. Det kan jo hende at en eller annen av oss vil gå i en femhundrekroners underskudd eller overskudd når vi alle en gang dør hvis vi hadde finregnet på ting, men da ville vi ikke visst hvem det er av oss, så den risken tar vi for å slippe å finregne på ting som bensinpenger og at den ene har spandert tre øl når den andre betalte to.

Hvis noen hadde presentert et slikt regnestykke som du gjør her for meg hadde jeg tenkt at det var en gjeririgknark og flisespikker som jeg selvfølgelig ikke ønsker å sitte på med. Å betale 200,- kroner for en tur som ville ha kostet 400,- i taxi er piratdrosjevirksomhet. Det driver ingen jeg kjenner med.

Skrevet

Det kommer helt an på situasjonen.

Dersom jeg skal hjem fra jobb og noen sitter på, kunne det virkelig ikke ramle meg inn å ta penger for dette.

Dersom jeg skal et spesielt sted, men har i utgangspunktet bestemt at det er lettest for _meg_ å bruke egen bil og noen da vil sitte på, da kan jeg ta i mot spleisepenger på bensin og være fornøyd meg at bensinen var gratis for meg.

Dersom jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt å kjøre, men blir spurt av andre for at _de_ skal spare penger, da kunne jeg tatt litt mer enn bensinpris.

At jeg skaffer meg bil skal ikke andre belastes for. Hva bilen faktisk koster å kjøpe og om en evt tar med verdi avskriving (jeg regner pengene som brukt og tapt i det jeg betaler bilen) har ikke noe med saken å gjøre. Ikke heller utgifter som er fastsatt på forhånd, dvs veiavgift og forsikring (om km-begrensning ikke overskrides da) heller.

Det jeg evt kan ta med er om bilen kjøres langt og/eller belastes med mye bakker, giringer, trange veier eller bykjøring. Og dette KUN i siste praktiske eksempel jeg kom med.

Skrevet

Det kommer helt an på situasjonen.

Dersom jeg skal hjem fra jobb og noen sitter på, kunne det virkelig ikke ramle meg inn å ta penger for dette.

Dersom jeg skal et spesielt sted, men har i utgangspunktet bestemt at det er lettest for _meg_ å bruke egen bil og noen da vil sitte på, da kan jeg ta i mot spleisepenger på bensin og være fornøyd meg at bensinen var gratis for meg.

Dersom jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt å kjøre, men blir spurt av andre for at _de_ skal spare penger, da kunne jeg tatt litt mer enn bensinpris.

At jeg skaffer meg bil skal ikke andre belastes for. Hva bilen faktisk koster å kjøpe og om en evt tar med verdi avskriving (jeg regner pengene som brukt og tapt i det jeg betaler bilen) har ikke noe med saken å gjøre. Ikke heller utgifter som er fastsatt på forhånd, dvs veiavgift og forsikring (om km-begrensning ikke overskrides da) heller.

Det jeg evt kan ta med er om bilen kjøres langt og/eller belastes med mye bakker, giringer, trange veier eller bykjøring. Og dette KUN i siste praktiske eksempel jeg kom med.

Bra.

Men som Dorthe sier, så kan du i visse miljøer og boområder møte mange samlet som ikke har bil og som mer enn villig snylter noe sinnsykt.

Når de (som jeg selv har sett har sett) til og med må dele ei røykpakke på fire med to røyk til den og seks røyk til den osv, og ete opp hverandres medisiner fordi de ikke har penger....

Skrevet

Det kalles ikke sponsing, det er å gjøre en venn en tjeneste.

Skrevet

Det kalles ikke sponsing, det er å gjøre en venn en tjeneste.

0i.

Jeg syns sponsing er synonymt med det du nevner.

Det betyr jo å støtte noen økonomisk.

Skrevet

0i.

Jeg syns sponsing er synonymt med det du nevner.

Det betyr jo å støtte noen økonomisk.

Vennetjenester går jo ofte begge veier, en gang kan du bidra med noe, en annen gang er det du som trenger hjelp. Det virker smålig å finregne på det.

Skrevet

Vennetjenester går jo ofte begge veier, en gang kan du bidra med noe, en annen gang er det du som trenger hjelp. Det virker smålig å finregne på det.

Hvis det går begge veier, så er det greit. Men for meg gjør det ikke det. Trenger jeg hjelp til noe tidkrevende, så stiller bare 2-3 personer opp. De andre gir f.

Skrevet

Hallo!!

Er det mulig??

Hvis dette gjaldt en tur, og dere skulle samme vei, alle sammen, synes jeg da regnestykket er greit. De andre skal da ikke belastes med at det koster deg og ha bil.

Hvis det er tilfelle, at dere skulle på tur el. synes jeg du har et temmelig gjerrig syn på spleisingen.

Har kjørt i alle år jeg, og har overhode ikke inkludert vanlige utgifter med bil, i "bensinoppgjøret".

Hadde vært innteressant å vite hva dere skulle, og om dette er noe som er i jobbsammenheng, en venneutflukt el.

Skrevet

Hvis det går begge veier, så er det greit. Men for meg gjør det ikke det. Trenger jeg hjelp til noe tidkrevende, så stiller bare 2-3 personer opp. De andre gir f.

Da forstår jeg, det blir jo noe helt annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...