Gjest shotz Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Jeg skal kjøpe bil. Har spart opp så jeg slipper å ta opp lån. Men hva vil det koste meg pr mnd med forsikringer, veiavgift, diesel osv (skal ikke kjøre så mye per mnd). sånn omtrent? 0 Siter
Lips1365380508 Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Årsavgift koster ca 2700, forsikring avhenger av hva slags bil du har (hvor mye hestekrefter og type bil), og hvor gammel du er, og om du har bonus fra før. Det kan variere fra 3000, til 20 000. Alt ettersom. Bom er også dyrt hvis du skal gjennom den. Diesel er jo bedre en bensin, så du sparer der, men i det siste er begge dyre. Men bil er dyrt uansett. Selv om den bare står parkert utenfor døra di. Det er også alltid noe du må fikse på an også. Det lønner seg å bytte bil ofte, ikke ha den for lenge, for da synker den enormt i pris. 0 Siter
gripp Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Størstedelen av bilkostnaden er verdifallet. Så det spørs hvilken bil du skal kjøpe. 0 Siter
Gjest shotz Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Størstedelen av bilkostnaden er verdifallet. Så det spørs hvilken bil du skal kjøpe. Tenkte på en bruktbil i første omgang, 96 eller nyere 0 Siter
Tonette Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 I et år skrev jeg opp alle utgiftene mine, og da regnet jeg ut at jeg brukte gjennomsnittlig 3000,- pr mnd på bilen, og da var 1000,- av de på billån. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Tja. Innkjøp 10 år gammel bruktbil: 40 lapper. Regn 10 lapper i året i verditap. 4-6 lapper for omreg. Årsavgift: 3 lapper. Forsikring; kommer an på hva du har av opptjent bonus. 9 lapper for delkasko kan være greit grunnlag. Regn med 300,- i uka for kjøring (drivstoff). 10 lapper i året for rep. og diverse. Utgifter år 1 (kjøpsår): 40k innkjøp, 6k omreg, 10k verditap, 12 k årsavgift + forsikring, 14 k drivstoff. Cirka 7000,- i måneden første året. Utgifter år 2 - 4: 10 k verditap, 10 k rep, 12 k årsavgift + forsikring, 14 k drivstoff. Cirka 4000,- i måneden. Utgifter år 5 - vraking: Cirka 3000,- i måneden. Cirkaberegning dette selvsagt, basert på at du kjøper en driftssikker bil som det ikke skjer noe veldig alvorlig galt med. 0 Siter
Goliath Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Tenkte på en bruktbil i første omgang, 96 eller nyere Du må nok være vesentlig mer spesifik - ikke minst når det gjelder hvor mye penger du har tenkt å legge i bilen. 0 Siter
Gjest shotz Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Du må nok være vesentlig mer spesifik - ikke minst når det gjelder hvor mye penger du har tenkt å legge i bilen. Jeg skal ikke ta opp billån. Tenkte kjøpe en bil til maks 50-70 tusen. Kommer ikke til å kjøre mye, vanlig bykjøring til og fra jobb, til sammen sikkert 15-20 min. kjøring hver dag. Har ikke bonus da jeg aldri har eid bil selv. Min mann har bil, går det an å ha bil forsikret i hans navn selv om bilen står i mitt navn? 0 Siter
Goliath Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Jeg skal ikke ta opp billån. Tenkte kjøpe en bil til maks 50-70 tusen. Kommer ikke til å kjøre mye, vanlig bykjøring til og fra jobb, til sammen sikkert 15-20 min. kjøring hver dag. Har ikke bonus da jeg aldri har eid bil selv. Min mann har bil, går det an å ha bil forsikret i hans navn selv om bilen står i mitt navn? Du kan forsikre bilen i hans navn, men sjekk at det ikke ligger begrensninger på hvem som er fører (høyere egenandel etc hvis fører ikke er lik eier). De årlige kostnader ved å ha bil - inkl. forsikring, service/vedlikehold/verksted, bensin, årsavgift, avskrivning etc - varierer en god del. Ikke minst når det gjelder hvor "heldig" du er med kjøpet - mao hvor ofte du må på verksted, og hva det vil koste. Men i den prisklassen og med det forbruket/kjørelengde du estimerer, så vil jeg tippe på et sted mellom 30 og 50 tusen, alt inkludert. 0 Siter
meg__123! Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Trenger du stor bil? Hvis ikke kan jeg anbefale 96 Toyota Starlet kjøpte en selv for noen uker siden og er veldig fornøyd. Billig å bruke. Ca 0.5 l på langkjøring,og 0.65 l på blandingskjøring. Men bilen er ikke kjempestor da om du trenger stor bil 0 Siter
Gjest shotz Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Du kan forsikre bilen i hans navn, men sjekk at det ikke ligger begrensninger på hvem som er fører (høyere egenandel etc hvis fører ikke er lik eier). De årlige kostnader ved å ha bil - inkl. forsikring, service/vedlikehold/verksted, bensin, årsavgift, avskrivning etc - varierer en god del. Ikke minst når det gjelder hvor "heldig" du er med kjøpet - mao hvor ofte du må på verksted, og hva det vil koste. Men i den prisklassen og med det forbruket/kjørelengde du estimerer, så vil jeg tippe på et sted mellom 30 og 50 tusen, alt inkludert. Hva koster det i dekkutgifter? Sommerdekk og vinterdekk? Hvor ofte bør disse skiftes? 0 Siter
Goliath Skrevet 12. september 2006 Skrevet 12. september 2006 Hva koster det i dekkutgifter? Sommerdekk og vinterdekk? Hvor ofte bør disse skiftes? Prisen er veldig avhengig av dimensjonen på dekket. Men hvis det er "normaldimensjon" (ca 180-190/65-70*15-16), så får du gode dekk til ca 3-4.000,- kr for et sett på 4 inkl. omlegging. Du kan vanligvis kjøre 30-40.000 km på et dekksett hvis du kjører "normalt pent". 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.