norda Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Hei, jeg har i sommer vært plaget av smerter i brystet og mellomgulvet. Tidligere i sommer gikk jeg til min fastlege med dette, fordi jeg var redd for at det kunne være noe med hjertet. (Begge mine foreldre er døde av hjertinfarkt. Min far da han var 45 og min mor 70. Begge disse røkte og var ikke spesielt fysisk aktive). Min fastlege trodde ikke egentlig at det var hjertet, men sendte meg likevel til observasjon på sykehuset. Der tok jeg ultralyd av hjertet, EKG over mer enn 24 timer, CT undersøkelse. Senere har jeg vært tilbake for arbeids-EKG. Alt uten at de har funnet noe som tyder på at det er noe galt med hjertet eller blodsirkulasjon. Sist jeg fikk målt kolesterolverdien var den på 5.2, men legen sa at andelen av det gode kolesterolet var ganske høy (husker ikke verdien nå). Dette er et par år siden. Forleden da jeg var hos fastlegen min ville han sette meg på kolesterolsenkende medisiner. Jeg har ikke lyst til å begynne med dette uten å først ha prøvd å senke verdien vha kosthold og trening. Jeg har forsåvidt vært bevisst på dette over lengre tid, men kolesterolverdien min er jo ikke veldig høy, så det burde vel ikke være så vanskelig å få den litt ned. Smertene har i løpet av sommeren flyttet seg litt rundt. Noen ganger vondt i brystet, noen ganger i mellomgulvet. Har også opplevd å være fullstendig stiv/støl i hele overkroppen. Noen ganger får jeg smerter når jeg trener, men for det meste hjelper det å trene. Er i tvil om hva jeg bør gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/245319-medisinering-av-for-h%C3%B8yt-kolesterol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
trenger hjelp nå! Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hei! Jeg synes du skal gjøre som legen din anbefaler. Det virker som du kan være arvelig disponert for hjerte-kar sykdommer, og derfor er det kanskje i forebyggende øyemed at denne behandlingen iverksettes? Statiner- eller kolesterolsenkende medikamenter har lite og snille bivirkninger. Alle pasienter som har gjennomgått hjerteinfarkt (og jeg fikk med meg at du ikke har det, men at begge dine foreldre døde av det), settes på slike medikamenter fordi det viser seg å ha gunstig effekt på lang sikt og på pasienters overlevelse! Du må gjerne trene og gjøre om på kostholdet ditt i tillegg tror jeg, men hør på legen din og stol på hans/ hennes kompetanse! Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/245319-medisinering-av-for-h%C3%B8yt-kolesterol/#findComment-1914400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Svar til Norda. Det ville vært fint om du hadde angitt din alder(antar at du må være over 40 år, kfr. din mors alder). Jeg oppfatter deg dit hen at du ikke røyker, og at blodtrykk, klinisk tilstand,laboratoriestatus og alle undersøkelser som er foretatt viste normale forhold. Når det gjelder dine smerter,er beskrivelsen ikke overensstemmende med de vanligst forekommende smerter ved det som kalles koronar hjertesykdom, og som dine foreldre hadde. Vi står således igjen med et par av de anerkjente risikofaktorene for utvikling av slik sykdom : arvelig belastning og kjønn. Det er stadig diskusjon i internasjonale fora hvorvidt man forebyggende skal senke kolesterol (ved hjelp av såkalte statiner) hos symptomfrie personer, men på grunnlag av en risikovurdering basert på det jeg har nevnt over. I enkelte land (f.eks. USA) vil ditt kolesterol ganske fort bli anbefalt senket, mens vi her i Skandinavia har en litt mer nøktern holdning, selv om vi nok er på vei til amerikanske standpunkter. Vi ser idag mer på det såkalte LDL-kolesterol, som er en del av kolesterolgruppen. Det blir anbefalt å ha under 3,0 mmol/l. Det er marginalt hva som oppnås på kost- og treningssiden når det gjelder disse verdiene, med mindre man gjør grove kostfeil. Jeg foreslår at du ser dette litt an, får tatt en ny og fullstendig fettstatus i blodet, og deretter diskuterer det med din lege. Skulle dine smerter forandre karakter bør situasjonen revurderes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/245319-medisinering-av-for-h%C3%B8yt-kolesterol/#findComment-1926310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.