Gjest Anna Stina Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Hei! Jeg skal sende en oppgave på mail som må være i pdf-format. Hvordan i all verden skal jeg klare å få et word-dokument til å bli en pdf-fil? (hva er hensikten med dette forresten - kan ikke alle lese word?). 0 Siter
Gemini Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Man må ha Word (evt. et annet program som forstår word-filer) for å kunne åpne word-filer. Klønete setning, men går ut fra at du forstår. På http://www.digi.no/nettjuveler under kategorien PDF finner du program du kan bruke for å lage pdf-fil av word-dokumentet ditt. 0 Siter
red Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Bruk cutePDF: http://www.cutepdf.com/index.htm gratis til ikke komersielt formål. (ellers bruer du adobe acrobat) PDF har mange fordeler, blandt annet er det ikke macrovirus, kan leses på alle maskiner, søkbart på webpublisering, kodes og krypteres (feks send en kodet PDF med lånepapirer til banken og ring over koden, så kan de printe ut selv) 0 Siter
keinstein Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Gratisprogram, virker som en skriver. Helt grei: PDFCreator-0_8_0.zip Nesten alle kan lese word.doc, men PDF er ikke så lett å endre, er liten og skrives alltid ut riktig. 0 Siter
Gjest Anna Stina Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Bruk cutePDF: http://www.cutepdf.com/index.htm gratis til ikke komersielt formål. (ellers bruer du adobe acrobat) PDF har mange fordeler, blandt annet er det ikke macrovirus, kan leses på alle maskiner, søkbart på webpublisering, kodes og krypteres (feks send en kodet PDF med lånepapirer til banken og ring over koden, så kan de printe ut selv) Takk for svar - jeg skal forsøke dette. Så PDF har åpenbart noen fordeler, skjønner jeg. Hva betyr "søkbart på webpublisering" forresten? 0 Siter
red Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Takk for svar - jeg skal forsøke dette. Så PDF har åpenbart noen fordeler, skjønner jeg. Hva betyr "søkbart på webpublisering" forresten? Man kan publisere PDF dokumenter på nett, og søke i innholdet på disse. Jeg personlig syns PDF er noe forbanna drit å legge ut på nett, da surfeflyten endres radikalt når man i vanvare åpner et slikt dokument. 0 Siter
Gjest Anna Stina Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Man må ha Word (evt. et annet program som forstår word-filer) for å kunne åpne word-filer. Klønete setning, men går ut fra at du forstår. På http://www.digi.no/nettjuveler under kategorien PDF finner du program du kan bruke for å lage pdf-fil av word-dokumentet ditt. Takk for svar! Jeg lastet ned Foxit PDF reader nå - men jeg vet ikke riktig om jeg forstår hvordan jeg går frem. 0 Siter
Gemini Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Takk for svar! Jeg lastet ned Foxit PDF reader nå - men jeg vet ikke riktig om jeg forstår hvordan jeg går frem. Du trenger ikke et reader-program. Adobe Acrobat Reader er det mest utbredte reader-programmet for pdf. Som det fremgår av navnet, så er reader-programmene slike som man kan LESE dokumenter med, ikke lage. Prøv et av de andre 0 Siter
keinstein Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Du trenger ikke et reader-program. Adobe Acrobat Reader er det mest utbredte reader-programmet for pdf. Som det fremgår av navnet, så er reader-programmene slike som man kan LESE dokumenter med, ikke lage. Prøv et av de andre Acrobat er ganske treg å laste, de andre er lettere og raskere. 0 Siter
Gjest Anna Stina Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Gratisprogram, virker som en skriver. Helt grei: PDFCreator-0_8_0.zip Nesten alle kan lese word.doc, men PDF er ikke så lett å endre, er liten og skrives alltid ut riktig. Takk for svar! Jeg fikk tips om flere nedlastingsprogrammer her - men PDFCreator, som du foreslo, var det som fungerte best å laste ned. Men som den "data-idioten" jeg er...forstår jeg selvsagt ingenting av hvordan det fungerer. Har du en enkel forklaring på hvordan jeg går til veie? :-) 0 Siter
Gjest Anna Stina Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Man kan publisere PDF dokumenter på nett, og søke i innholdet på disse. Jeg personlig syns PDF er noe forbanna drit å legge ut på nett, da surfeflyten endres radikalt når man i vanvare åpner et slikt dokument. Takk for svar! :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Takk for svar! Jeg fikk tips om flere nedlastingsprogrammer her - men PDFCreator, som du foreslo, var det som fungerte best å laste ned. Men som den "data-idioten" jeg er...forstår jeg selvsagt ingenting av hvordan det fungerer. Har du en enkel forklaring på hvordan jeg går til veie? :-) Installer programmet. I Word, velg skriv ut. Velg skriver PDF Creator, velg A4 størrelse under avansert. Velg alltid A4 ved utskrift. Noen programmer velger Letter størrelse, og det må du overstyre. Klikk E-Mail og lagre i en passende mappe. OK. Så kommer e-postprogrammet ditt opp og du kan sende. 0 Siter
Gjest Anna Stina Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Installer programmet. I Word, velg skriv ut. Velg skriver PDF Creator, velg A4 størrelse under avansert. Velg alltid A4 ved utskrift. Noen programmer velger Letter størrelse, og det må du overstyre. Klikk E-Mail og lagre i en passende mappe. OK. Så kommer e-postprogrammet ditt opp og du kan sende. Takk for at du forsøker å hjelpe meg :-) Jeg tror dog ikke at det nytter...mine datakunnskaper er rett og slett for dårlig. Det ender nok med at jeg sender oppgaven som et Word-dokument likevel (så får heller mottaker stå for konverteringen selv!). 0 Siter
keinstein Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Takk for at du forsøker å hjelpe meg :-) Jeg tror dog ikke at det nytter...mine datakunnskaper er rett og slett for dårlig. Det ender nok med at jeg sender oppgaven som et Word-dokument likevel (så får heller mottaker stå for konverteringen selv!). Da må det stå veldig dårlig til. 0 Siter
Gjest Anna Stina Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Da må det stå veldig dårlig til. Jo, det står temmelig dårlig til. Og nå virker det som om dette programmet klusser det til på maskinen min også :-( 0 Siter
keinstein Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Jo, det står temmelig dårlig til. Og nå virker det som om dette programmet klusser det til på maskinen min også :-( Jeg har installert det et utall steder, og har aldri hatt problem, men det hjelper vel ikke deg. 0 Siter
Gjest heffalumpen Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Takk for at du forsøker å hjelpe meg :-) Jeg tror dog ikke at det nytter...mine datakunnskaper er rett og slett for dårlig. Det ender nok med at jeg sender oppgaven som et Word-dokument likevel (så får heller mottaker stå for konverteringen selv!). Hvis du kan komme til noen som har scanner, kan du få det som pdf-vedlegg til epost, og kan lagre/sende som du vil. 0 Siter
Gemini Skrevet 11. september 2006 Skrevet 11. september 2006 Takk for at du forsøker å hjelpe meg :-) Jeg tror dog ikke at det nytter...mine datakunnskaper er rett og slett for dårlig. Det ender nok med at jeg sender oppgaven som et Word-dokument likevel (så får heller mottaker stå for konverteringen selv!). Du kan lage pdf-filer online (altså på nettet, uten å laste ned noe) kom jeg på nå. De 5 første dokumentene man vil konvertere til pdf får man gratis. Se http://createpdf.adobe.com/?v=AFP (klikk på "try it for free") 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.