Gå til innhold

HVA FEILER DET MEG?

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 27 år med et barn (4). De to siste årene har jeg vært plaget med gjentatte vitusinfeksjoner, noen ganger så ofte som en gang i mnd, men som regel hver annen. Alle blodprøver er normale. Ved et par tilfeller har det blitt konstanert streptokokker i halsen. Dette er nå et år siden. Hver gang jeg er syk, er det like sympotmer. Hovne lymfeknuter, vond hals, total mangel på energi, litt, men ikek mye feber, influensasymptomer. I etterkant ofte øyebetennelse. Har nå fått kronisk hovne lymfeknutner i halsen under øret. I perioder kan jeg ha feber uten at jeg føler meg syk. Har i senere tid vært plaget med enormt stiv nakke som har gjort meg helt handikappet i over en uke ved et par tilfeller. Sover dårlig i perioder. Perioder med mye kvalme og diare. Perioder med sterk hodepine. Perioder der jeg er ufattelig trøtt,og føler jeg lever i koma. Det generelle sykdomsbildet fører til meget høyt fravær på jobben. Har nå byttet fastlege for å prøve å får noe mer hjelp enn en sykemelding. Hva skal jeg forelå for den nye legen? Jeg er redd jeg kommer til å bli langtidssykemeldt. Og er også redd for å miste jobben. Kan sies at sønnen min også har vær mye syk, er mye forkjølet og hoster mye i perioder. Vi tar tran og vitaminer og lever ellers sunt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245374-hva-feiler-det-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

I utgangspunktet høres det mest ut som du er veldig sliten, kanskje litt deprimert og/eller engstelig for fremtiden. Mye slitenhet og urolig søvn kan bidra til nedsatt immunforsvar. Vil tro at barnet ditt går i barnehage, og at det draes med mye smitte hjem. Hyppigheten av infeksjoner er i så måte ikke påfallende. Men det virker som de tapper energilagret ditt mer enn normalt. Da vil det være viktig å se på hva du kan skaffe av avlastning i hverdagen. Viktig at du får tid til et eget voksenliv; f.eks trening, gjerne med venninner. Sunt kosthold er viktig. Rikelig anti-oksydanter som infeksjons-forebyggende ( f.eks Avantgarden - helsekostprodukt). Synes også du kan be om henvisning til en fysioterapeut, som kan veilede deg i øvelser for nakken. En periode kan du trene sammen med fysioterapeut, så kan du lære endel øvelser selv; styrke de sype musklene, samt avslapningsøvelser. Kanskje du skal ha deltids sykmelding en periode, ikke full. Da får du tid til trening og sønnen din. Legen din får avgjøre om du skal til videre utredning. Du bør forsikre deg om at alle vanlige prøver er tatt, kanskje også et EKG. Du kan kanskje be legen din om å ta en test på depresjon/utbrenthet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245374-hva-feiler-det-meg/#findComment-1917845
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...