Gå til innhold

Visa debet eller kredit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et dumt spørsmål, men hva velger en om en kun skal ha et betalingskort?

Jeg trodde det var kredittkort, men hvorfor spør banken da om kredittgrense? Er det max uttak i en gitt tidsperiode?

Nå føler jeg meg skikkelig dum og uvitende.

Skrevet

Jeg er også ganske uvitende om bankgreier, men i USA er debet et rent uttaks/betalingskort - mens kredittkort kan du bruke til kredittkjøp.

Dermed vil de sikkert vite hvilken grense du vil ha for kreditt (dette er ikke det samme som uttaksgrense fra kontoen din)

Skrevet

Jeg er også ganske uvitende om bankgreier, men i USA er debet et rent uttaks/betalingskort - mens kredittkort kan du bruke til kredittkjøp.

Dermed vil de sikkert vite hvilken grense du vil ha for kreditt (dette er ikke det samme som uttaksgrense fra kontoen din)

Hm...forvirrende.

Jeg har et visakort (=betalingskort) fra før + Mastercard (slik som en kun låner av).

Problemet er bare at den nye banken jeg vurderer kaller begge deler Visa (kreditt- og debetversjon) og da faller jeg fullstendig av lasset.

Skrevet

Hm...forvirrende.

Jeg har et visakort (=betalingskort) fra før + Mastercard (slik som en kun låner av).

Problemet er bare at den nye banken jeg vurderer kaller begge deler Visa (kreditt- og debetversjon) og da faller jeg fullstendig av lasset.

*ramler av lasset*

:-)

Ikke mye hjelp å få av meg...

Skrevet

Kredittkort: Du bruker penger du ikke (nødvendigvis) har. Du får en regning på det du har brukt en gang i måneden.

Debettkort: Du bruker penger du allerede har inne på kontoen.

Men de fleste debettkort har vel i dag VISA (som er kredittdelen), i tillegg til debettdelen.

Skrevet

Jeg har et VISA-debetkort med 5.000,- innvilget kreditt på.

Dvs at jeg kan trekke over kontoen med 5.000,- uten at kortet sperres.

I tillegg har jeg et Mastercard-kredittkort. Der betaler jeg med kortet, og får regning fra banken neste måned.

Skrevet

Kredittkort: Du bruker penger du ikke (nødvendigvis) har. Du får en regning på det du har brukt en gang i måneden.

Debettkort: Du bruker penger du allerede har inne på kontoen.

Men de fleste debettkort har vel i dag VISA (som er kredittdelen), i tillegg til debettdelen.

Aha! Så det er derfor kortet mitt er et visakort. Når jeg tenker meg om har jeg vel som GA 5.000 kredittgrense på den og en del mer på Masterkortet.

Takk for hjelpen.

Skrevet

Jeg har et VISA-debetkort med 5.000,- innvilget kreditt på.

Dvs at jeg kan trekke over kontoen med 5.000,- uten at kortet sperres.

I tillegg har jeg et Mastercard-kredittkort. Der betaler jeg med kortet, og får regning fra banken neste måned.

Flott. Takk for hjelpen.

Jeg er kunde hos DnB, så den dumme "gratis" kreditten på 5.000 har jeg også. Jeg tenker alltid at disponibelt på kortet er mine egne penger, mens det i praksis faktisk kun er saldoen som er mine egne penger.

Skulle nesten ikke hatt de 5.000 der i utgangspunktet. For det betyr jo at om jeg en gang skal avslutte kontoen må det stå igjen 5.000 der. Forferdelig surt når en hele tiden har regnet disse som sine egne.

Skrevet

Ikke helt sikkert jeg klarer å forklare det, men jeg skal forsøke.

Visa og Mastercard er to firmaer som er kredittkortselskaper. I store deler av verden kjenner de kun disse selskapene som rene kredittkortselskaper.

Bank Accept er et norsk firma som leverer tjenester rettet mot direkte debitering fra bankkonti.

Minibankkortet til de fleste nordmenn har både BankAccept og Visa. Når du handler i vanlige butikker bruker du BankAccept og de fleste aksepterer ikke Visa. Denne svensken hadde ikke BankAccept, så han fikk ikke belastet http://forbruker.no/pengenedine/bankogforsikring/article1415564.ece

Utenlands har de ikke BankAccept og da er det Visadelen du bruker. Normalt er det da begrenset til innestående på konto, men det kan avtales en brukskontokreditt som ikke har noe med Visa å gjøre, men kun et forhold til banken din.

Alternativt er det noen banker som leverer Visa som et rent kredittkort, og andre leverer Mastercard. Du får da en regning i etterkant, som du må betale, men som ikke er knyttet til en bankkonto. Her er det vanlig med en grense på hvor mye du kan belaste kortet.

Om du skal kjøpe noe på Internett er det en fordel om det er et rent kredittkort. Du kan da forholde deg til kredittkortselskapet om du blir lurt, så må du ikke betale belastningen.

Skrevet

Ikke helt sikkert jeg klarer å forklare det, men jeg skal forsøke.

Visa og Mastercard er to firmaer som er kredittkortselskaper. I store deler av verden kjenner de kun disse selskapene som rene kredittkortselskaper.

Bank Accept er et norsk firma som leverer tjenester rettet mot direkte debitering fra bankkonti.

Minibankkortet til de fleste nordmenn har både BankAccept og Visa. Når du handler i vanlige butikker bruker du BankAccept og de fleste aksepterer ikke Visa. Denne svensken hadde ikke BankAccept, så han fikk ikke belastet http://forbruker.no/pengenedine/bankogforsikring/article1415564.ece

Utenlands har de ikke BankAccept og da er det Visadelen du bruker. Normalt er det da begrenset til innestående på konto, men det kan avtales en brukskontokreditt som ikke har noe med Visa å gjøre, men kun et forhold til banken din.

Alternativt er det noen banker som leverer Visa som et rent kredittkort, og andre leverer Mastercard. Du får da en regning i etterkant, som du må betale, men som ikke er knyttet til en bankkonto. Her er det vanlig med en grense på hvor mye du kan belaste kortet.

Om du skal kjøpe noe på Internett er det en fordel om det er et rent kredittkort. Du kan da forholde deg til kredittkortselskapet om du blir lurt, så må du ikke betale belastningen.

Tusen takk for lærerikt svar c",)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...