Gå til innhold

Fleip eller fakta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

må se for å tro.

det er fleip.

Det er vanskelig å tro på?

Skrevet

Ikke som borer hvertfall!

Joda. Det er et bor.

Det brukes av snekkere og er et vanlig spiralbor i midten med fire vinklede stemjern rundt. Når du borer, så bores det et rundt hull i midten, mens boret trekker med seg de fire stemjernene som så skjærer ut fire hjørner i det runde hullet. I en operasjon. Snodig sak. Hullet blir nesten helt firkantet, bare en liten bue på hver av de fire sidene etter det runde hullet står igjen. Fint for stolbein, da limflatene blir større i et firkantet hull, så benet sitter bedre.

Skrevet

Kanskje mer riktig å si et bor som _lager_ firkantede hull? Det gjør jo mer enn å bore.

"........................................."

Skrevet

Joda. Det er et bor.

Det brukes av snekkere og er et vanlig spiralbor i midten med fire vinklede stemjern rundt. Når du borer, så bores det et rundt hull i midten, mens boret trekker med seg de fire stemjernene som så skjærer ut fire hjørner i det runde hullet. I en operasjon. Snodig sak. Hullet blir nesten helt firkantet, bare en liten bue på hver av de fire sidene etter det runde hullet står igjen. Fint for stolbein, da limflatene blir større i et firkantet hull, så benet sitter bedre.

Enig med Prozak.

Å bore firkantede hull er vel umulig om en definerer å bore som noe som lager hull ved å gå rundt. Men dersom å bore også defineres som å lage, da går det sikkert an.

Skrevet

Kanskje mer riktig å si et bor som _lager_ firkantede hull? Det gjør jo mer enn å bore.

"........................................."

Hehe.

Jeg regnet med at noen ville si det. Stemjerna borer seg inn i treverket. Verktøyet borer et hull, men du kan godt si lager et hull hvis du vil. Men da kan du lage et rundt hull også?

Skrevet

Enig med Prozak.

Å bore firkantede hull er vel umulig om en definerer å bore som noe som lager hull ved å gå rundt. Men dersom å bore også defineres som å lage, da går det sikkert an.

Trenger vektøyet rotere for å bore?

Skrevet

Trenger vektøyet rotere for å bore?

Det er nettopp det jeg sier, det kommer an på hvordan en definerer å bore.

Når du først spør om det er fleip eller fakta om det går an å bore firkantede hull, da henviser du jo til den generelle oppfatningen om at verktøyet må rotere for å bore hull.

Skrevet

Det er nettopp det jeg sier, det kommer an på hvordan en definerer å bore.

Når du først spør om det er fleip eller fakta om det går an å bore firkantede hull, da henviser du jo til den generelle oppfatningen om at verktøyet må rotere for å bore hull.

Jeg mener verktøyet er et bor, og det borer et hull i en operasjon. det hullet blir firkantet.

At boret er spesielt er det ikke tvil om.

Skrevet

Jeg mener verktøyet er et bor, og det borer et hull i en operasjon. det hullet blir firkantet.

At boret er spesielt er det ikke tvil om.

Om et verktøy _lager_ et firkantet hull er jo ikke fantastisk. Selv du hadde vel ikke giddet å spørre om det var fleip eller fakta at det fantes et slik verktøy.

Du brukte imidlertid ordet 'bor', noe som for de fleste assosieres med rotasjon, enten det er i subjektivs- eller verbformat ordet benyttes.

Såh!

Skrevet

Joda. Det er et bor.

Vel, jeg nekter fremdeles på definisjonen "bor". Det som er i midten borer da, med de som lager kanter kutter jo. Dermed er det jo ikke et "bor"?!

Skrevet

Hehe.

Jeg regnet med at noen ville si det. Stemjerna borer seg inn i treverket. Verktøyet borer et hull, men du kan godt si lager et hull hvis du vil. Men da kan du lage et rundt hull også?

Selvfølgelig :-)

Et veldig nyttig verktøy, uansett semantikk.

"......................................"

Skrevet

Om et verktøy _lager_ et firkantet hull er jo ikke fantastisk. Selv du hadde vel ikke giddet å spørre om det var fleip eller fakta at det fantes et slik verktøy.

Du brukte imidlertid ordet 'bor', noe som for de fleste assosieres med rotasjon, enten det er i subjektivs- eller verbformat ordet benyttes.

Såh!

Nettopp.

Det var poenget.

Skrevet

Vel, jeg nekter fremdeles på definisjonen "bor". Det som er i midten borer da, med de som lager kanter kutter jo. Dermed er det jo ikke et "bor"?!

Hvis det ikke er et bor, hva er det da? Det lager jo et hull?

:-)

Skrevet

Selvfølgelig :-)

Et veldig nyttig verktøy, uansett semantikk.

"......................................"

Det er visst svært traumatisk at et bor lager et firkantet hull, og ikke rundt?

Skrevet

Det er visst svært traumatisk at et bor lager et firkantet hull, og ikke rundt?

Traumatisk for hvem? Hullet?

"....................................."

Skrevet

Traumatisk for hvem? Hullet?

"....................................."

For folk som er opptatt av huller.

Skrevet

For folk som er opptatt av huller.

Finnes det slike, da?

".................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...