rlaug Skrevet 11. september 2006 Del Skrevet 11. september 2006 Jeg er en jente på 25 år som har for høyt kolestrol. Har gått på lipitor i flere år, men har nå sluttet pga at jeg forsøker å bli gravid. hadde arvelig kolestrol på 12 når jeg begynte med medisin. Samboeren min er sjømann å er borte 4 uker og hjemme 4uker. Det jeg nå lurer på om er om jeg burde bruke lipitor de ukene han er borte hvis jeg er sikker på at jeg ikke er gravid?det kan jo ta en tid før jeg faktisk blir d,å er det ikke farlig å gå for lenge uten medisiner når kolestrolet er så høyt som mitt? Hilsen bekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/245416-h%C3%B8yt-kolestrol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Svar til Rlaug. Det er første gang jeg får dette spørsmålet, men ditt forslag er ganske godt. Du kan godt gjøre som du foreslår, men det kan jo ta lii tid før du kan få fastslått om du er gravid eller ikke. Så vidt jeg kan regne ut vil du bare kunne bruke Lipitor i en 14 dagers periode med full sikkerhet. Det er de siste 2 ukene din mann er på sjøen, og du vet at du ikke er blitt gravid. I tillegg vil perioden fra du begynner din menstruasjon og 10-12 dager fremover også være sikker, idet du ikke blir gravid før eggløsningen din. Det finnes tester som kan gi deg tid for eggløsning, men nå begynner det å bli komplisert. I alle data om Lipitor (og andre såkalte statiner = kolesterolsenkende medikamenter) blir det anført som kontraindisert (forbudt å bruke) hos kvinner i befruktningsdyktig alder, og som ikke bruker sikkert befruktningshindrende middel. Og til den gruppen hører du så utvilsomt. Generelt anbefaler vi kvinner som ønsker å bli gravide å slutte med disse midlene, og være uten de 9 månedene graviditeten varer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/245416-h%C3%B8yt-kolestrol/#findComment-1926324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.