Gå til innhold

Trygde- og sosialetaten (nesten morsomt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da det er en stund siden jeg sendte en god del søknader inn til Trygdekontoret, så ringer jeg de i dag for å høre hvor lang behandlingstid det er. Jeg må jo betale husleie og overleve på et vis.

Det tar fem minutter før noen tar telefonen på grunn av kø. Jeg presenterer meg og forklarer spørsmålet mitt. Kvinnen i andre enden sier hun skal sette meg over til en saksbehandler, men av en eller annen grunn legger hun på i stedet. Javel, slikt kan skje den beste. Jeg ringer opp igjen. Nye fem minutter med kø.

"Hei, dette er (mitt navn) igjen. Linjen ble kuttet da du satte meg over."

"Ja, (saksbehandler) tar ikke telefonen."

"Neivel" svarer jeg og undrer meg over hvorfor det er standard å kutte linja når den aktuelle saksbehandleren ikke tar telefonen. De blir sikkert kvitt mange plagsomme nysgjerrigper'er på det viset.

"Jeg vet ikke hvor hun er... Vent litt..." Roper ut i rommet: "Noen som vet hvor (saksbehandler) er?". Ikke noe svar. Jeg venter i to minutter, så blir linja kuttet igjen.

Ringer opp en gang til. Flere minutters kø. Når kvinnen endelig svarer, så ber jeg henne bare om at (saksbehandler) ringer meg opp så snart hun er tilgjengelig. Dette fører til en hel runde med spørsmål. Jeg prøver å forklare at navn og nummer sikkert holder, så finner hun meg vel i systemet, men spørsmålene fortsetter. Ja, ja. Så er telefonen snart tom for penger. Kjempefint.

Etter en halvtime ringer faktisk (saksbehandler) opp igjen. Det hadde jeg ikke ventet meg, etter å ha taklet Trygdekontoret i flere år. Men hun har ikke gode nyheter. Faktisk er de ekstremt dårlige.

"Hei du. Saken din er sendt over til (mitt gamle trygdekontor)."

"Ehm... Hvorfor det? Jeg har meldt flytting".

"Siste barnetrygd ble utbetalt der i fra, så jeg sendte det dit".

"Men det blir feil. De vil se at den regisrerte adressen min er her".

"Nei, det er riktig prosedyre".

"Ehm... Ok... Da får jeg ringe de, da."

"Nei, det er ingen vits, jeg sendte papirene i dag".

"Ehm... javel..."

Papirene ble sendt til de for over to uker siden. Kjempefint... Dette vil jo ikke ta tid i det hele tatt. Husleia må betaler, så jeg ringer Sosialkontoret for å få en time. Denne samtalen er til og med bedre.

"Hei. Dette er (mitt navn) som ringer. Jeg lurte på om jeg kunne få en time hos dere?"

"Hvem er saksbehandleren din?"

"Jeg vet ikke."

"Vet du ikke?!"

"Jeg har ingen saksbehandler".

"Har du ikke saksbehandler?!"

"Nei"

(Stillhet)

"Så, kan jeg få en time?"

"Hvor bor du, da?"

"(Gatenavn)"

"(Gatenavn)?"

"JA..."

"Ok"

(Stillhet igjen)

"Så, kan jeg få bestille time eller?"

"Da skal du snakke med (saksbehandler)".

"Ok. Kan du sette meg over til henne?"

"Nei"

"Neivel... Når kan jeg snakke med henne, da?"

"I morgen. Hun tar ikke i mot telefonhendvendelser på tirsdager"

"Neivel... Men det er ikke en telefonhendvendelse, jeg vil ha en time"

"Da må du snakke med Kathrine"

"Ok... Da ringer jeg tilbake i morgen da.."

"Ja."

"Når som helst, da?"

"Nei"

(Stillhet)

"Så når har hun telefontid, da?"

"Fra 10.00-11.15".

"Heh, ja, fint at du nevnte DET, da... Takk for hjelpen...".

Jeg har hodepine nå :(

Skrevet

Huff da... så kjipt!

Jeg fatter ikke at de kan være så kjipe...:( De jobber tross alt i servicebransjen, og skal hjelpe oss..

Håper det ordner seg i morgen.

Skrevet

Jeg har lært meg etter mange års kontakt med diverse kontor, ha god tid!

Det er en jungel og navigere seg i, og service er dessverre mangelvare mange plasser.

Det kan være lurt og skaffe seg direktenummer til saksbehandler din.

Kanskje best og være førevar og ta hodepinetabletter før man begynner å ringe ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...