Gå til innhold

Hvordan uttaler dere navnet "Erika"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen bekjente av meg har fått en liten datter som skal hete Erika. Nå har ikke jeg snakket med dem, bare lest fødselsannonsen.

Jeg har alltid uttalt Erika med trykk på i'en som Riga. Men så har jeg også hørt noen uttale det med trykk på E'en på samme måte som "Serbia"

finnes det flere (vanlige) måter å uttale navnet på?

Hvilken måte ville dere uttalt navnet på?

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• Atene

7

• flisa

6

• jubalong70

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg kjenner to med dette navnet. Den ene uttaler det med trykk på E, den andre med trykk på I.

Så da uttaler jeg det selvsagt slik som "eieren".

Skrevet

Jeg legger trykket på e`en,og rika som Riga. Eeerika

Skrevet

Erika har jeg bare hørt med trykk på E'en, som i Amerika ;)

ditto!

Skrevet

Jeg kjenner en Erika, men hun er svensk og da legger de vekt på IIII

Skrevet

Jeg er trønder, og vil gjerne ha trykk på første staving. Dvs 'Erika.

Skrevet

Jeg ville ha lagt trykk på I: Erik og Eriiika. Men hvis navnehaveren (eller foreldrene) uttaler det annerledes hadde jeg sikkert forsøkt å si det slik de sier.

Kjente en gang en gutt som het Geir, han var trønder og instisterte på at det skulle uttales Geeeeiiiir, altså med klar ei-diftong. jeg klarte det ikke, i min munn blir det GÆÆÆYr. Tilslutt ga vi opp og kalte ham for Gir i stedet (han var mer fornøyd med det).

Skrevet

Jeg ville ha lagt trykk på I: Erik og Eriiika. Men hvis navnehaveren (eller foreldrene) uttaler det annerledes hadde jeg sikkert forsøkt å si det slik de sier.

Kjente en gang en gutt som het Geir, han var trønder og instisterte på at det skulle uttales Geeeeiiiir, altså med klar ei-diftong. jeg klarte det ikke, i min munn blir det GÆÆÆYr. Tilslutt ga vi opp og kalte ham for Gir i stedet (han var mer fornøyd med det).

Uttaler du Erik med trykk på i'en?

Skrevet

Jeg er også trønder, så vil uttale navnet som Erika, med trykk på E

Skrevet

Uttaler du Erik med trykk på i'en?

Nei, men ikke med ekstra trykk på e-en heller (som i engelsk Eric). Rett fram Erik, og da rett fram Erika, og da får ien i Erika et ekstra trykk.Jeg uttaler det som Sabrina, Elina, Kristina, Celina, Elita osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...