Gå til innhold

Gravid uke 22, høy puls og ekstraslag på hjertet

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 26 år, veide rundt 55 kg før graviditet og er 168,5 cm høy. Veier nå mellom 57-58 kg. Er gravid for første gang med prøverørsbehandling. Under egguttak som jeg syntes var smertefullt, var jeg påkoblet ekg og pulsen min var visstnok på 150. Ble redd da jeg fikk så høy puls. Nå de siste ukene har jeg lagt merke til at pulsen min er ganske mye høyere enn den var før. Da jeg målte den for ca. 1 år siden var den på 72, nå ligger hvilepulsen på mellom 88 og 92. Kommer lett opp i 100 og over det, og da jeg tok pulsen hos legen forrige uke var den oppe i 116. Etter at jeg merket økning i puls, har jeg blitt veldig obs på det, og det har gjort meg redd og nervøs. Det siste året har jeg også merket periodevis med ekstrasystoler eller ekstraslag på hjertet. Dette er ikke påvist hos lege, men jeg har kjent på pulsen min når dette har skjedd. Var hos en lege forrige uke som mer eller mindre fastslo at pulsen skyldtes nervøsitet og at jeg var en følsom person, men siden han ikke er hjertespesialist vil jeg ha ditt synspunkt. Han lyttet på hjertet mitt, og sa han hørte en lyd når han hadde stetoskopet innerst på hjertet. Denne lyden kunne visstnok forveksles med bi-lyd sa han, hvis det hadde vært en uerfaren lege som hadde lyttet på hjertet mitt. Men han påstod at det ikke var en bi-lyd. Han tok også urinprøve som var helt fin, og mange blodprøver som jeg ikke har fått svar på enda inkl. stoffskifte. Faren min har visstnok arvelig høy puls og går på betablokker for det. Søsteren til min far fikk konstatert hull i hjertet etter en hofteoperasjon, som forårsaket slag. Hun har hele livet vært i dårlig form og ikke særlig fysisk aktiv. Selv var jeg aldri i ro som barn, alltid fysisk aktiv. De siste årene har jeg ikke vært flink til å trene, og kondisen min er derfor ikke på topp. Etter jeg ble gravid har jeg vært ganske flink til å gå turer. Har lest noen steder at graviditeten kan forårsake høy puls, men virker ikke som om det er noen enighet blant de jeg har snakket med. Er nå livredd for at hjertet mitt skal bli utslitt og at det ikke skal takle en fødsel. Merker at pulsen stiger raskt hvis jeg skvetter eller blir nervøs, slik har jeg alltid vært. Ble idag påkoblet 24 timers ekg, etter at jeg selv ville det. Men får antageligvis ikke svar før over helgen. Hva tror du? Kan jeg slappe av, eller bør jeg oppsøke en spesialist? Blodtrykket mitt har vært fint under hele svangerskapet, men sist jeg var hos legen ang. pulsen så var BT på 140/80. Håper jeg har kommet med nok informasjon, og håper på raskt svar.

-Eline

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Eline80.

Det er meget som taler for at din lege har truffet spikeren på hodet. Dine angivelser er som klippet ut av boken om hvor følsomt hjertet er for nervøse reaksjoner.

Det viktigste du gjør i fortsettelsen er å bearbeide deg selv psykisk. Det er ikke noe i det du anfører som så mye som antyder at du skulle ha noe som helst galt med ditt hjerte. Du synes å ha konstruert et ganske stort hjertenevrosekompleks på rekordtid, og det er om å gjøre at du får brudt denne onde sirkelen.

Alle de situasjoner du beskriver vil gi høyere puls hos de fleste, og jo reddere og mer nervøs du blir , jo høyere blir både din puls og ditt blodtrykk.

Du fantaserer ganske ekstremt, og har også fått forestillinger om at ditt hjerte skulle svekkes og ikke kunne "takle" en fødsel.

Jeg regner med at du ser det urimelige i dette når du ser det på trykk.

Du er ikke alene om slike forestillinger. Vi har i spesialistkretser ofte disse problemstillingene foran oss, og det viktigste vi gjør er å få kvinner med slike plager til å akseptere at de er hjertefriske, og konsentrere seg om å glede seg over å være gravide, samt se frem til det underet en nyfødt baby er.

Alt du refererer fra din lege er korrekt.

Kos deg, istedet for å lage helt unødvendig redselskabinett av en fin tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...