Gå til innhold

En forferdelig hevn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, ja, du får be eksen om å ta en titt på dol da vet du, så får han vite det på den måten...

Man vet aldri hvem som leser her inne ;-)

Det var en virkelig god idè, da kan hun jo bare sende ham en anonym mail, med link til akkurat dette hovedinnlegget.

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

18

• Prozak

17

• Orio

6

• tzatziki1365380058

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Det var en virkelig god idè, da kan hun jo bare sende ham en anonym mail, med link til akkurat dette hovedinnlegget.

Bra!

Den likte jeg!

:)

Skrevet

Jeg synes ikke hun var noe slemmere enn han hadde vært - hvis det med utroskapen er sant.

Jeg anbefaler ikke hevngjerninger, mest fordi jeg tror det på sikt går mest ut over en selv.

Men jeg har stor forståelse for ønsket om å hevne, og tror egentlig ikke et sekund på de som sier at de aldri har tenkt eller ønsket å hevne noe. I så fall tar verdenslitteraturen og masse forskning og ikke minst historien feil om menneskesinnet, og det tror jeg ikke.

enig... han har jo dratt henne ned i søla på en måte, så jeg skjønner henne veldig godt..

Skrevet

Det står vel ingen steder at forholdet tok slutt for 2 år siden?

Nei, men den du svarte nå var jo den som skrev det første innlegget...

Så da tok det nok slutt for to år siden...

Skrevet

nei det gjør det faktisk ikke.. vet ikke hvor alle har det fra...

Fordi den som skrev hovedinnlegget skrev det innlegget over Åsemor sitt :)

Skrevet

Fordi den som skrev hovedinnlegget skrev det innlegget over Åsemor sitt :)

ja det så jeg nå. hehe :)

Skrevet

ja det så jeg nå. hehe :)

Sent på kvelden, og snodig historie :)

tzatziki1365380058
Skrevet

Nå må du jaggu gi deg, da. Ja, selvfølgelig er utroskap råttent. Men man har faktisk lov til å gjøre det, selv om det betyr at man er en drittsekk. Det er ikke på langt nær så ille som det hun gjorde her.

"..........................................."

Det er jo ikke ulovlig å lyve heller - i så fall forbrøt han seg sannsynligvis først, siden det vel er tvilsomt om han var åpen om utroskapen sin sånn med en gang.

Tror ikke denne hevnen dekkes av norsk straffelovgivning.

Men - fyren trenger jo ikke gå å lure, da. Hvis han har peil på hvilke jenter han lå med på den tida, er det en smal sak å finne ut om historien er sann. Hvis han vil.

Han trenger ikke bli gående i uvitenhet resten av livet pga dette - selv om dama ikke skulle gi lyd fra seg senere (altså forutsatt at hun eksisterte....)

ylvali1365381015
Skrevet

Ta ansvar og fortell ham det. Ondskap som dette kan ødelegge folk.

tja, mannen selv har jo vært "et snikende ullteppe"(jmfr keinsteins svar) av sammenvevde løgner, og bevisst lurt og tråkket på mange kvinner. definitivt ondskap det også.

jeg synes all hevn er dumt, i prinsippet. tror aldri jeg ville gjort noe slikt, selv om lysten definitivt hadde vært der.

jeg hadde oppfordret min venninde til selv å avsløre "spøken". et par timer som sprellende insekt i hennes pinsett må jo være nok hevn også for henne. be henne ta til fornuft, bare. mvh,

Skrevet

Det er jo ikke ulovlig å lyve heller - i så fall forbrøt han seg sannsynligvis først, siden det vel er tvilsomt om han var åpen om utroskapen sin sånn med en gang.

Tror ikke denne hevnen dekkes av norsk straffelovgivning.

Men - fyren trenger jo ikke gå å lure, da. Hvis han har peil på hvilke jenter han lå med på den tida, er det en smal sak å finne ut om historien er sann. Hvis han vil.

Han trenger ikke bli gående i uvitenhet resten av livet pga dette - selv om dama ikke skulle gi lyd fra seg senere (altså forutsatt at hun eksisterte....)

"Det er jo ikke ulovlig å lyve heller - i så fall forbrøt han seg sannsynligvis først, siden det vel er tvilsomt om han var åpen om utroskapen sin sånn med en gang."

Jeg skjønner ikke hvordan du kan sidestille disse to tingene. Hva er de verste konsekvensene av utroskap? At man føler seg såret og forrådt? Selvfølgelig. Helt naturlig. Får man "senskader" (problemer med å stole på folk etc.), så er det faktisk en selv som overreagerer - så lenge vi snakker om én person her. Noe annet enn å bli såret og vondbroten er altså ikke noen "gyldig" konsekvens av utroskap. Følelsesmessig.

Jeg vil si at, hvis hevnen virkelig går inn, å gå rundt og tro at man har en unge som man evt. aldri får se e.l., er hakket mer alvorlig.

Ergo står ikke en slik hevn i forhold til det man hevner.

"Tror ikke denne hevnen dekkes av norsk straffelovgivning."

Det er det vel heller ingen som har nevnt, tror jeg.

".........................................."

Skrevet

Usedvanlig ondskapsfullt gjort. Jeg dumpet en venninne en gang etter at hun hadde "underholdt" meg med hevnhistorier hun var tydelig stolt av. Jeg orker ikke å omgåes slike folk.

Skrevet

"Det er jo ikke ulovlig å lyve heller - i så fall forbrøt han seg sannsynligvis først, siden det vel er tvilsomt om han var åpen om utroskapen sin sånn med en gang."

Jeg skjønner ikke hvordan du kan sidestille disse to tingene. Hva er de verste konsekvensene av utroskap? At man føler seg såret og forrådt? Selvfølgelig. Helt naturlig. Får man "senskader" (problemer med å stole på folk etc.), så er det faktisk en selv som overreagerer - så lenge vi snakker om én person her. Noe annet enn å bli såret og vondbroten er altså ikke noen "gyldig" konsekvens av utroskap. Følelsesmessig.

Jeg vil si at, hvis hevnen virkelig går inn, å gå rundt og tro at man har en unge som man evt. aldri får se e.l., er hakket mer alvorlig.

Ergo står ikke en slik hevn i forhold til det man hevner.

"Tror ikke denne hevnen dekkes av norsk straffelovgivning."

Det er det vel heller ingen som har nevnt, tror jeg.

".........................................."

du sa i stad at det er lov å være utro.. det er det også for henne å juge for eksen.. sier ikke at det er kult gjort for det...

Skrevet

du sa i stad at det er lov å være utro.. det er det også for henne å juge for eksen.. sier ikke at det er kult gjort for det...

Jeg mente på et mer "moralsk" nivå. Det blir litt feil å si "lov", så jeg trekker det tilbake. Jeg mente ihvertfall ikke juridisk, ok? :-)

"........................................."

Skrevet

tja, mannen selv har jo vært "et snikende ullteppe"(jmfr keinsteins svar) av sammenvevde løgner, og bevisst lurt og tråkket på mange kvinner. definitivt ondskap det også.

jeg synes all hevn er dumt, i prinsippet. tror aldri jeg ville gjort noe slikt, selv om lysten definitivt hadde vært der.

jeg hadde oppfordret min venninde til selv å avsløre "spøken". et par timer som sprellende insekt i hennes pinsett må jo være nok hevn også for henne. be henne ta til fornuft, bare. mvh,

En jente som har gått og gnaget på denne mannens utroskap i hele 2 år, er nok ikke i stand til å avsløre hevnen som en dårlig spøk.

Jeg er enig med deg i ditt syn på utroskap, men utroskap er ikke engang i nærheten av like ille som det å skryte på et menneske produksjonen av et nytt liv.

Skrevet

Hvis han har drevet rundt sånn, så vet jeg ikke om han er så bekymret for avkom?

tzatziki1365380058
Skrevet

Jeg mente på et mer "moralsk" nivå. Det blir litt feil å si "lov", så jeg trekker det tilbake. Jeg mente ihvertfall ikke juridisk, ok? :-)

"........................................."

Da er det greit. Jeg forsto deg sånn at du mente juridisk, derfor svarte jeg at det sånn sett også er "lov" å lyve for fyren.

Men jeg synes det blir veldig lettvint å si at man har ansvaret selv dersom man ikke klarer å stole på mennesker etter et tilfelle av utroskap. Det kommer nå virkelig an på situasjonen, og ikke minst på personlighet, selvtillit, sårbarhet hos den som blir bedratt. Du kan ikke hevde at det er "feil" å bli knust av utroskap - vi er og reagerer vidt forskjellig, og har helt forskjellige historier og ikke minst ressurser.

Jeg kjøper ikke argumentet om at fyren blir gående i evig uvisshet om dette eventuelle barnet,heller, jeg da. Han klarer å finne ut dette om han vil.

Jeg kjøper heller ikke det at det er så mye verre det hun gjorde enn det han gjorde. Den eneste grunnen til at folk synes det, tror jeg, for min del, er at man har lett for å unnskylde utroskap med at det "bare skjedde", fyren greide ikke styre seg, han forelsket seg i en annen"....og allverdens annen bullshit. Men når denne dama hevnet seg, tenker man at hun gjorde det, helt bevisst, med kaldt blod, nærmest... Hun hadde full kontroll over sin atferd, han ble bare revet med i sin.

Sannsynligvis er det mer rett at begge "atferder" ble gjort med kaldt blod. Han bedro kjæresten sin - fordi han ville det, fordi han ikke gadd å la være, fordi han ikke orket å ta hensyn til kvinnen han hadde valgt som kjæreste, til hennes følelser og fordi han ikke gadd å gi alt i forholdet sitt.

En temmelig bevisst handling, men vi har veldig lett for å unnskylde det med "passion".

Jeg ville aldri hevnet meg sånn selv - men jeg ville aldri vært utro heller. Ja, jeg kjenner meg selv så godt, og er helt sikker på det. Men så er jeg ikke typen til å gå nedenom pga andre heller, feks pga utroskap (ja, det vet jeg også - av dyrekjøpt, men ikke bitter, erfaring)

Dette er vi rett og slett uenige om, og blir helt sikkert aldri enige heller.

tzatziki1365380058
Skrevet

Og utroskap skjer heller ikke _fordi_ man ønsker andre vondt.

En hevn, derimot, er et ønske om å skade noen.

Det der er bullshit! Nei, utroskap skjer i utgangspunktet kanskje ikke fordi man ønsker å gjøre andre vondt. Men det skjer fordi man ikke gidder å ta hensyn til den man har et forhold til. Og man VET at det kommer til å gjøre den andre parten vondt!

Er det altså bedre å gjøre handlinger man VET sårer enormt, men som ikke er gjort primært for å såre?

Det er i alle fall ansvarsfraskrivelse og fornektelse i GEDIGENT omfang!

I rettspraksis har man et begrep som "burde forstått". Denne fyren burde i alle fall forstått at dama kom til å bli såret! Og han forsto det naturligvis også, han bare gadd ikke å bry seg.

Du lar han slippe utrolig lett unna, synes jeg.

Jeg har forresten kommentert nettopp det du nevner til Prozak litt lenger opp.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Det der er bullshit! Nei, utroskap skjer i utgangspunktet kanskje ikke fordi man ønsker å gjøre andre vondt. Men det skjer fordi man ikke gidder å ta hensyn til den man har et forhold til. Og man VET at det kommer til å gjøre den andre parten vondt!

Er det altså bedre å gjøre handlinger man VET sårer enormt, men som ikke er gjort primært for å såre?

Det er i alle fall ansvarsfraskrivelse og fornektelse i GEDIGENT omfang!

I rettspraksis har man et begrep som "burde forstått". Denne fyren burde i alle fall forstått at dama kom til å bli såret! Og han forsto det naturligvis også, han bare gadd ikke å bry seg.

Du lar han slippe utrolig lett unna, synes jeg.

Jeg har forresten kommentert nettopp det du nevner til Prozak litt lenger opp.

Jeg har selv ikke erfaringer med utroskap, og mener selvfølgelig at man bør gjøre det slutt _først_, hvis man har planer om å hoppe til sengs med en annen.

Både utroskap _og_ hevn er umoralskt. Men hevn er mer tilsiktet: å ønske andre vondt.

Den som er utro , tror jeg ikke ønsker bevisst å gjøre den andre vondt.Men det er fryktelig galt å utsette sin kjæreste for dette, det er jeg enig i.De burde forstå hva de gjør mot kjæresten sin.

ylvali1365381015
Skrevet

En jente som har gått og gnaget på denne mannens utroskap i hele 2 år, er nok ikke i stand til å avsløre hevnen som en dårlig spøk.

Jeg er enig med deg i ditt syn på utroskap, men utroskap er ikke engang i nærheten av like ille som det å skryte på et menneske produksjonen av et nytt liv.

to år?

var det to år siden bruddet?!!

herreminskaper, da er det jo litt sykt, er det ikke?

jeg trodde det nylig var brudd, fikke ikke med meg at det hadde gått to år...

da burde hun selvfølgelig sende denne venninda si til psykolog, litt kognitiv terapi må til.

skjønner godt hun skrev at hun ikke helt likte tanken på å ha en slik venn lenger, skrev hun ikke at det var skremmende eller noe?

i såfall: jeg er _enig_.

bare onde kynikere kan ruge på og nøre oppunder eget hat så lenge at de får full uttelling for hevnen.

(sikkert at du leste riktig nå da?)

mvh,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...