Gå til innhold

Min far er så rasistisk!! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, noe av det var sitater. Men det siste avsnittet står da vitterlig for seg selv?

Ja, enig i det.

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

12

• keinstein

8

• morsan

5

• Dory

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er vanskelig å mistolke at du insisterer på å bruke uttrykket "negre i bushen".

Det er likeledes vanskelig å mistolke at du refererer til at onkelen din har drept "en neger i bushen" og "knulla fillipinske horer".

Eller skriver du kanskje i metaforer?

Jeg bruker deres språk her, pga historien.

BTW, jeg har aldri hørt at neger er et skjellsord, alle sier da det? neger er en nesten sort mørkhudet, hvordan skal jeg ellers forklare hvilken mørkhudet han er? Skal jeg si afrikaner? men alle mørkhudede er ikke fra Afrika lenger, passer det da ikke mer å si neger?

Du må lære deg å ikke mistolke alt, eier du ikke sosiale antenner?

Skrevet

Ja, noe av det var sitater. Men det siste avsnittet står da vitterlig for seg selv?

Du er ikke sann kvinne! *oppgitt*

Skrevet

Ja, det er så man kan gråte blod.

Ja det er virkelig til å gråte blod av. Noen ganger er det nesten som man blir mørkeredd av å høre hva enkelte klarer å lire av seg av dummheter. Hva pokker kan man stille opp med mot sånne holdninger??

Skrevet

BTW, jeg har aldri hørt at neger er et skjellsord, alle sier da det? neger er en nesten sort mørkhudet, hvordan skal jeg ellers forklare hvilken mørkhudet han er? Skal jeg si afrikaner? men alle mørkhudede er ikke fra Afrika lenger, passer det da ikke mer å si neger?

Jeg så på "Oprah Winfrey" show for en tid tilbake. Der tok de opp bruken av ordet "neger". Nesten alle afroamerikanerne i programmet hadde vonde følelser i forhold til å bli kalt "neger". Ordet minnet dem om slavetiden og det ble vanligvis brukt i nedsettende betydning. De ønsket å bli kalt fargede eller sorte.

Jeg trodde det var allment kjent at "neger" er et nedsettende ord, men det er tydeligvis folk som bruker det ennå...

Skrevet

Hvordan skiller du hvite europere fra hverandre? Og har man egentlig behov for å benevne folk med hudfarge? Jeg tipper at du aldri beskriver folk som "han litt rødhvite" når du beskriver en hvit person, så hvorfor det behovet for å sette farge på dem som ikke er hvite?

Lurer jeg på...

Skrevet

Det er muligens en personlighetsforstyrrelse. Enkelte som begynner å bli senile blir også slik.

Mange sjøfolk har veldig dårlige erfaringer fra havner i utlandet d siste tiåra. Noen havner er/var direkte livsfarlige. Årsakene er bl a at sjøfolk ofte er fulle, har mye penger på seg, tiltrekker seg ranere og vold. Det skjedde ofte at sjøfolkene kom tilbake til båten blodige og bevisstløse, kunne fortelle om fargede og brutale kjeltringer. Fattige mennesker som ble fristet av mye penger.

Båtene tiltrakk seg også tyver, som lett kunne stikke av med store verdier.

Dette var før containeres tid.

Import av mat skjedde som regel fra afrikanske land eller land med overveiende mørk befolkning.

Dette danner lett et feil bilde av folk.

"Mange sjøfolk har veldig dårlige erfaringer fra havner i utlandet d siste tiåra."

Min gamle onkel har også det inntrykket av arabere, fra sin tid som sjømann - før krigen.

Skrevet

Hm, jeg sitter å lurer på hvorfor han har dette synet på mørkhudede utlendinger...

Kan utlendingene selv være litt skyldige i at han har dette synet på dem ?

Late, udugelige, krigerske, ja, mine tanker går til Afrika. Zimbawe, hvor de hivde ut alle hvite, og nå må få hjelp for å brødfø sine egne. Til Rwanda og alle de andre landene hvor de driver å rensker ut hverandre fordi de tilhører "feil" stamme. Og ikke minst til araberlandene, hvor de driver på med sitt.Har du lagt merke til når de skal velge ny imam i systemet sitt ?

Har vi et litt skeptisk syn til noen av disse tingene, så er vi altså rasistiske...Ikke lett for oss som ikke vil ta inn tusener av disse folkene. Mange klarer ikke å leve i fred i sine egne hjemland. Hva er det som forteller meg at de skal klare det når det blir mange nok av de her til lands da ?

Det er svært historieløst å tro at rasismen begynte med at afrikanerne "hivde ut alle de hvite".

Gjest aldri sur
Skrevet

Hva faen skal jeg med anntenner når jeg har pikk?

Skrevet

"Mange sjøfolk har veldig dårlige erfaringer fra havner i utlandet d siste tiåra."

Min gamle onkel har også det inntrykket av arabere, fra sin tid som sjømann - før krigen.

Havnene tiltrakk seg mye "skitt" og skapte konsentrerte fientlige og voldelige miljøer. Ordet "havnekneipe" er temmelig belastet. Det dannet seg ofte hele små slumbyer rundt havnene. Lite representativt får man si.

Skrevet

Dette ER en tråd der det diskuteres rasisme, og da er det uunngåelig å nevne hudfarge.

Det er dessuten normalt å si mørkhudet når man beskriver en persons utseende, likefremt som det er normalt å si hvit.

Likefremt som det er normalt å beskrive om en person har grønne, brune eller blå øyne.

Men nå har vi lært at det ikk bør brukes ordet neger, man lærer så lenge man lever heldigvis.

Skrevet

Det ligger noe viktig der. Det samme ser du i Norge. De med erfaringer har en helt annen oppfatning enn andre. Og det er naturlig. Er du eller dine blitt utsatt for noe andre bare leser om i avisene, så skjer det noe.

Min onkel var maskinsjef på flere store laste- og tankskip med anløp i havner i midtøsten og Afrika. Sjøfolka turde knapt gå i land uten eskorte. Det var "arabernes" feil. De var født kjeltringer. Han var også i Palestina/Israel, delte ut nødhjelp og visste hvordan det virkelig var der.

Selv gamle sjøulker kan ikke eie hele sannheten... Men generalisere og trekke slutninger, derimot...

Jeg tror det henger sammen med menneskets behov for å forstå verden, vi trenger å kategorisere, katalogisere og sortere. Du går i en boks, og han går i en annen boks. "De" som er ukjente, får en boks for seg - en til araberne, en til afrikanerne. Vi er sånn, og de er annerledes. Tolkningsskjema heter det visst på fagspråket.

Vi kjenner så mange nordmenn at vi skjønner at de passer ikke alle i en boks, vi må ha bokser for feks akademikere, frp-ere, studenter, karrierekvinner, sosialister, gamle griser etc. Men innvandrerne, de lemper vi i en stor en. For en gang traff jeg en som var sånn som jeg hadde lest/hørt om at de er, så da gjør vi det slik for enkelthets skyld

Skrevet

Jeg skjønner at du siterer onkelen din og hans kommentarer. Men det er vanskelig å ta de siste avsnittene dine for noe annet enn dine egne uttalelser.

Og ja, jeg reagerer når du snakker om hvordan negre i bushen var som villmenn før, kontra hvordan de selvsamme såkalte negre i bushen er i dag. Det siste ga du for øvrig ikke noen videre forklaring på.

Det lukter ikke godt når du bruker uttrykkene på den måten. Kanskje du heller burde prøve å forklare hva du egentlig mener, da, hvis det er noe helt annet, fremfor å anklage meg for å misforstå og å mangle sosiale antenner (SIC!).

Og hvor ofte er egentlig ordet "neger" en relevant betegnelse? Hvis man sier "kineser" eller "pakistaner" forteller man noe om hvor vedkommende har sin opprinnelse. Så hvor er en "neger" fra? Fra "negerland"? Det finnes ikke, så vidt meg bekjent.

Rent etymologisk betyr ordet riktignok "sort", men det har konnotasjoner som strekker seg langt over fargeaspektet. Ordet ble satt i system av slavehandlere og slaveeiere, som en betegnelse på en egen rase. De brukte ordet "neger" (negro) - IKKE som en motsats til "hvit", men som en motsats til "menneske", for å rettferdiggjøre den umenneskelige behandlingen de ga denne gruppen. Var man "neger", hadde man ikke de samme rettighetene som "mennesker".

Prøv å sammenligne med ordet "arisk", hvis leksikalske, opprinnelige betydning er "folk fra den indo-europeiske stamme".

Det kunne vi vel brukt om os selv som lyshudede nordmenn?

Men her til lands er det bare enkelte i høyreekstreme miljøer som bruker det. Hvorfor? Det betyr jo ikke opprinnelig noe negativt? Men historien har gitt ordet en uhyggelig kulturell kontekst som vi ikke kan overse, uansett hva vi selv måtte mene.

Så kan vi mase om politisk korrekthet, manglende vilje til å forstå og at "jeg mener ikke noe galt med det" til vi blir både slitne og hese, men det endrer slett ikke det faktum at begrepet er foreldet, sårende og sterkt negativt for mange.

Skrevet

Jeg skjønner at du siterer onkelen din og hans kommentarer. Men det er vanskelig å ta de siste avsnittene dine for noe annet enn dine egne uttalelser.

Og ja, jeg reagerer når du snakker om hvordan negre i bushen var som villmenn før, kontra hvordan de selvsamme såkalte negre i bushen er i dag. Det siste ga du for øvrig ikke noen videre forklaring på.

Det lukter ikke godt når du bruker uttrykkene på den måten. Kanskje du heller burde prøve å forklare hva du egentlig mener, da, hvis det er noe helt annet, fremfor å anklage meg for å misforstå og å mangle sosiale antenner (SIC!).

Og hvor ofte er egentlig ordet "neger" en relevant betegnelse? Hvis man sier "kineser" eller "pakistaner" forteller man noe om hvor vedkommende har sin opprinnelse. Så hvor er en "neger" fra? Fra "negerland"? Det finnes ikke, så vidt meg bekjent.

Rent etymologisk betyr ordet riktignok "sort", men det har konnotasjoner som strekker seg langt over fargeaspektet. Ordet ble satt i system av slavehandlere og slaveeiere, som en betegnelse på en egen rase. De brukte ordet "neger" (negro) - IKKE som en motsats til "hvit", men som en motsats til "menneske", for å rettferdiggjøre den umenneskelige behandlingen de ga denne gruppen. Var man "neger", hadde man ikke de samme rettighetene som "mennesker".

Prøv å sammenligne med ordet "arisk", hvis leksikalske, opprinnelige betydning er "folk fra den indo-europeiske stamme".

Men her til lands er det bare enkelte i høyreekstreme miljøer som bruker det. Hvorfor? Det betyr jo ikke opprinnelig noe negativt? Men historien har gitt ordet en uhyggelig kulturell kontekst som vi ikke kan overse, uansett hva vi selv måtte mene.

Så kan vi mase om politisk korrekthet, manglende vilje til å forstå og at "jeg mener ikke noe galt med det" til vi blir både slitne og hese, men det endrer slett ikke det faktum at begrepet er foreldet, sårende og sterkt negativt for mange.

Oh M.G! Nå orket jeg ikke å lese hele det svette innlegget ditt, men jeg mener bestemt at du vil ha godt av en Dol-pause.

*Mistolkeline* ;)

Skrevet

Oh M.G! Nå orket jeg ikke å lese hele det svette innlegget ditt, men jeg mener bestemt at du vil ha godt av en Dol-pause.

*Mistolkeline* ;)

Okei, nå er det nok. Jeg prøvde å ta deg på alvor og svare seriøst på innlegget ditt.

Med dette svaret har du vist at det der helt unødvendig å ta deg på alvor, og at du attpåtil kunne trenge et kurs i folkeskikk.

Skrevet

Selv gamle sjøulker kan ikke eie hele sannheten... Men generalisere og trekke slutninger, derimot...

Jeg tror det henger sammen med menneskets behov for å forstå verden, vi trenger å kategorisere, katalogisere og sortere. Du går i en boks, og han går i en annen boks. "De" som er ukjente, får en boks for seg - en til araberne, en til afrikanerne. Vi er sånn, og de er annerledes. Tolkningsskjema heter det visst på fagspråket.

Vi kjenner så mange nordmenn at vi skjønner at de passer ikke alle i en boks, vi må ha bokser for feks akademikere, frp-ere, studenter, karrierekvinner, sosialister, gamle griser etc. Men innvandrerne, de lemper vi i en stor en. For en gang traff jeg en som var sånn som jeg hadde lest/hørt om at de er, så da gjør vi det slik for enkelthets skyld

Vi har et problem til: de som vil ofre alle andre enn seg selv på solidaritetens alter.

I et havområde ble fiskere fra et bestemt land mistenkt for å være sjørøvere. Dette opprørte to ansatte på en båt veldig, og de kalte det rasisme. Helt til en gjeng sjørøvere overfalt båten, voldtok kvinnene og ranet dem. Hvorfor endret de holdning og så plutselig ville skyte først og spørre etterpå? Sjørøverne var fattige fiskere som fant det lettere å rane båter enn å fiske. Da fikk de avdekket et grunnleggende trekk med oss mennesker. De visste ikke hva (u)sikkerhet betyr for oss.

Gjest provosert songbirdy
Skrevet

Det er muligens en personlighetsforstyrrelse. Enkelte som begynner å bli senile blir også slik.

Mange sjøfolk har veldig dårlige erfaringer fra havner i utlandet d siste tiåra. Noen havner er/var direkte livsfarlige. Årsakene er bl a at sjøfolk ofte er fulle, har mye penger på seg, tiltrekker seg ranere og vold. Det skjedde ofte at sjøfolkene kom tilbake til båten blodige og bevisstløse, kunne fortelle om fargede og brutale kjeltringer. Fattige mennesker som ble fristet av mye penger.

Båtene tiltrakk seg også tyver, som lett kunne stikke av med store verdier.

Dette var før containeres tid.

Import av mat skjedde som regel fra afrikanske land eller land med overveiende mørk befolkning.

Dette danner lett et feil bilde av folk.

Jo, jeg skjønner at de kan bli skeptiske. Han har også hatt en del ugreie opplevelser. Men hele menneskesynet hans må jo være helt ødelagt, når han kan få seg til å si og gjøre slike grusomme ting om andre mennesker som han aldri har snakket med en gang! (Feks. det med pissingen i vannet).

Lurer veldig på hvordan han hadde reagert dersom han fikk en mørk svigersønn/barnebarn. Han hadde nok blitt godkjent (hadde måttet det), men det hadde nok blitt ekstremt vanskelig for han å holde tilbake alle de ignorante kommentarene han pleier å slenge ut når han ser noe (særlig uroligheter) på tv, eller kjører forbi en neger ("en hodeløs en" (pga han mener man ikke ser hodet i høstmørket, eller "svarting"/"sotrør"..) på gata.... ARGH.

Hva har de gjort han da? Får lyst til å ta han med til et sted der folk IKKE har det spesielt godt, kanskje det kunne vekke noe medmenneskelighet i han?? Folk er folk, så får de dømmes etter det de GJØR, ikke slik de ser ut... mener nå jeg da..

Gjest provosert songbirdy
Skrevet

*blander meg inn* Veldig godt begrunnet syns jeg. Betegnelser som feks. neger/svart har jo en negativ ladning i seg. Selv om man referer til hva andre pleier å si, så er det uheldig å bruke det! Det er noe med at dess mer det blir sagt, dess mer normalt og GODTATT blir det. Og i det de underliggende holdningene som ligger til grunn for ordets opprinnelse.

Blir litt som sjargongen i Terkel i Knipe-filmen. Nå er det visst "normalt" og "greit" å kalle hverandre for "idiot" eller "pingla" - det er nemlig ikke ment alvorlig, det er HUMOR må vite. Men den som blir kalt idiot/pingle kjenner det inni seg at det ikke er særlig morsomt... Viktig å ta tak i slikt som dette!

Skrevet

Jo, jeg skjønner at de kan bli skeptiske. Han har også hatt en del ugreie opplevelser. Men hele menneskesynet hans må jo være helt ødelagt, når han kan få seg til å si og gjøre slike grusomme ting om andre mennesker som han aldri har snakket med en gang! (Feks. det med pissingen i vannet).

Lurer veldig på hvordan han hadde reagert dersom han fikk en mørk svigersønn/barnebarn. Han hadde nok blitt godkjent (hadde måttet det), men det hadde nok blitt ekstremt vanskelig for han å holde tilbake alle de ignorante kommentarene han pleier å slenge ut når han ser noe (særlig uroligheter) på tv, eller kjører forbi en neger ("en hodeløs en" (pga han mener man ikke ser hodet i høstmørket, eller "svarting"/"sotrør"..) på gata.... ARGH.

Hva har de gjort han da? Får lyst til å ta han med til et sted der folk IKKE har det spesielt godt, kanskje det kunne vekke noe medmenneskelighet i han?? Folk er folk, så får de dømmes etter det de GJØR, ikke slik de ser ut... mener nå jeg da..

Du må nok innse at det finnes mange forstyrrede mennesker, og mange som dermed er disponert for hat av ulike slag. Felles for disse er ofte at de hater ulikheter av andre slag. Det fins også de som hater funksjonshemma.

Det fins også omfatttende bevis for at selv tusenvis av normale mennesker kan drepe og læres opp til hat.

Ingen vet om du ville få angst for negre/arabere/kineser hvis du ble slått ned og grovt mishandlet av en. En slik opplevelse og traume omdanner hele livet ditt, og preger deg så sterkt at du ikke kan forutsi hva som blir resultatet, særlig om du er disponert.

Skrevet

Okei, nå er det nok. Jeg prøvde å ta deg på alvor og svare seriøst på innlegget ditt.

Med dette svaret har du vist at det der helt unødvendig å ta deg på alvor, og at du attpåtil kunne trenge et kurs i folkeskikk.

Du er søren meg ikke sann, her mistolker du alt jeg skriver bare for å kverulere. _Det_ kaller jeg manglende folkeskikk!

Jeg bruker feil språk, og forklarer det til og med etterpå. Og jeg har tatt feil av om det er tillatt å bruke ordet neger, og forklarer det (og lærer av det!).

Søren at jeg lar meg provosere av slike nettkverulanter, hehe. Men nå gidder jeg ikke å svare deg mere, du får finne noen andre å krangle med i dag, jeg skygger unna nicket ditt heretter etter denne opplevelsen.*snurt*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...