Gå til innhold

Min far er så rasistisk!! :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er søren meg ikke sann, her mistolker du alt jeg skriver bare for å kverulere. _Det_ kaller jeg manglende folkeskikk!

Jeg bruker feil språk, og forklarer det til og med etterpå. Og jeg har tatt feil av om det er tillatt å bruke ordet neger, og forklarer det (og lærer av det!).

Søren at jeg lar meg provosere av slike nettkverulanter, hehe. Men nå gidder jeg ikke å svare deg mere, du får finne noen andre å krangle med i dag, jeg skygger unna nicket ditt heretter etter denne opplevelsen.*snurt*

Du har ikke svart meg et eneste sted at du har tatt feil av bruken av ordet.

Du har imidlertid ilt til og beskyldt meg for å mangle sosiale antenner og bedt meg ta en pause.

Jeg har spurt deg om å forklare hva du mente, og har utdypet mine synspunkter.

Du svarte med å kalle innlegget mitt "svett" og gadd ikke lese det.

Jeg veit ikke helt, jeg? Du har vel ikke akkurat lagt deg i selen for å bli forstått.

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs. Wallace

12

• keinstein

8

• morsan

5

• Dory

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Du har imidlertid ilt til og beskyldt meg for å mangle sosiale antenner og bedt meg ta en pause.

Jeg veit ikke helt, jeg? Du har vel ikke akkurat lagt deg i selen for å bli forstått.

Det er faktisk ikke vanlig å oppfatte neger som skjellsord. Det må bare være vi som har vært på DOL i uminnelige tider som vet dette nå. Så det å kalle noen neger - fordi de ikke vet at det er nedsettende - må ikke ses på som at vedkommende er rasist.

Vil bare du skal se det fra den siden også.

Skrevet

Det er faktisk ikke vanlig å oppfatte neger som skjellsord. Det må bare være vi som har vært på DOL i uminnelige tider som vet dette nå. Så det å kalle noen neger - fordi de ikke vet at det er nedsettende - må ikke ses på som at vedkommende er rasist.

Jeg kjenner flere oppegående personer, i ca. 30-40-årene som ikke _aner_ at ordet "neger" ikke er ok å bruke. Jeg tar det for gitt at de ikke er DOL'ere...

Skrevet

Jeg kjenner flere oppegående personer, i ca. 30-40-årene som ikke _aner_ at ordet "neger" ikke er ok å bruke. Jeg tar det for gitt at de ikke er DOL'ere...

samme her :) Jeg har i grunn ALDRI hørt at noen har skreket opp om bruk av ordet "neger" - så jeg har sagt fra selv til folk - og syns jeg er rar...og det stemmer sikkert - så jeg bryr meg ikke. RL er mer nyansert enn DOL likevel :)

Skrevet

"Du svarte med å kalle innlegget mitt "svett" og gadd ikke lese det."

Det stemmer, innlegget ditt var for langt og svett til mitt trette hode.

Jeg har svart i denne tråden, at jeg har misforstått bruken av ordet neger. Samtidig måtte du skjønne av siteringen i innleggene mine, at jeg brukte min onkel og min fars uttrykk.

Ordet neger, var jeg imidlertid så grønn at jeg ikke visste var galt. Men nuh har jeg lært at det er et negativt ladet ord.

Nå stenger vi denne diskusjonen oss imellom!

Skrevet

Som jeg også nevnte: Det var ikke bruken av ordet alene som var utslagsgivende for at jeg reagerte her, men hele sammenhengen.

Det er litt forskjell på uforvarende å bruke ordet "neger" i en setning og på å snakke om "negerne i bushen" som "oppførte seg som villmenn".

Jeg synes ikke noen av delene er greit, men jeg mistenker selvsagt ikke alle som uforvarende bruker det for å ha underliggende motiver. Om debatten kommer opp, synes jeg imidlertid det er helt greit å forklare hvorfor det ordet oppfattes som negativt.

Det er stort sett bare i Skandinavia vi insisterer på å bruke det fremdeles. Jeg vet at mange ikke oppfatter det som negativt, men så lenge så store grupper gjør det, er det greit å unngå, synes jeg.

Til og med bokmålsordboka nevner at det kan oppfattes negativt, og norsk språkråd advarer mot bruk av det.

Skrevet

Som jeg også nevnte: Det var ikke bruken av ordet alene som var utslagsgivende for at jeg reagerte her, men hele sammenhengen.

Det er litt forskjell på uforvarende å bruke ordet "neger" i en setning og på å snakke om "negerne i bushen" som "oppførte seg som villmenn".

Jeg synes ikke noen av delene er greit, men jeg mistenker selvsagt ikke alle som uforvarende bruker det for å ha underliggende motiver. Om debatten kommer opp, synes jeg imidlertid det er helt greit å forklare hvorfor det ordet oppfattes som negativt.

Det er stort sett bare i Skandinavia vi insisterer på å bruke det fremdeles. Jeg vet at mange ikke oppfatter det som negativt, men så lenge så store grupper gjør det, er det greit å unngå, synes jeg.

Til og med bokmålsordboka nevner at det kan oppfattes negativt, og norsk språkråd advarer mot bruk av det.

Jeg tror fremdeles at neger ikke er det samme som nigger - for vanlige folk (hva nå vanlige folk er) - jeg har den oppfattning av at ingen som bruker neger, ville DRØMME om å bruke ordet nigger.

Gjest provosert songbirdy
Skrevet

Hm, jeg sitter å lurer på hvorfor han har dette synet på mørkhudede utlendinger...

Kan utlendingene selv være litt skyldige i at han har dette synet på dem ?

Late, udugelige, krigerske, ja, mine tanker går til Afrika. Zimbawe, hvor de hivde ut alle hvite, og nå må få hjelp for å brødfø sine egne. Til Rwanda og alle de andre landene hvor de driver å rensker ut hverandre fordi de tilhører "feil" stamme. Og ikke minst til araberlandene, hvor de driver på med sitt.Har du lagt merke til når de skal velge ny imam i systemet sitt ?

Har vi et litt skeptisk syn til noen av disse tingene, så er vi altså rasistiske...Ikke lett for oss som ikke vil ta inn tusener av disse folkene. Mange klarer ikke å leve i fred i sine egne hjemland. Hva er det som forteller meg at de skal klare det når det blir mange nok av de her til lands da ?

Greit å være skeptisk. Men det er forskjell på å være skeptisk og rasistisk. Jeg tror ikke du lever så jævlig mye lykkeligere om du er skeptisk til mørkhudede. Faktisk så innskrenker du mulighetene dine for å oppleve andre kulturer og lære andre tankesett å kjenne ganske drastisk! Det er viktig å gi folk en sjans til å vise at de duger.

Om de vil krige og slåss i Zimbabwe, så må de gjerne det for meg. Jeg kaller dem ikke jævla sotrør eller pisser i badevannet så nærme jeg kan for det om!! Det handler om å ha respekt for folk, uansett hudfarge!

De har jo ikke vært spesielt fredelige i Bosnia-regionen eller Irland heller, for eksempel. Men kan ikke huske å ha hørt noen skjellsord om mennesker fra disse landene på samme måten som til/om mørkhudede... Så argumentet ditt om krig/uro holder ikke.

Skrevet

Du må nok innse at det finnes mange forstyrrede mennesker, og mange som dermed er disponert for hat av ulike slag. Felles for disse er ofte at de hater ulikheter av andre slag. Det fins også de som hater funksjonshemma.

Det fins også omfatttende bevis for at selv tusenvis av normale mennesker kan drepe og læres opp til hat.

Ingen vet om du ville få angst for negre/arabere/kineser hvis du ble slått ned og grovt mishandlet av en. En slik opplevelse og traume omdanner hele livet ditt, og preger deg så sterkt at du ikke kan forutsi hva som blir resultatet, særlig om du er disponert.

Jepp. Og det har jeg ingen problemer med å forstå. Min far har derimot ingen slike traumatiske opplevelser. Bare ubehagelige.

Og hans aversjon mot mørkhudede blir ikke akkurat bedre av at andre nører opp under (onkel og venner), og ikke hans medlemskap i Frp heller.. :S

Skrevet

Jepp. Og det har jeg ingen problemer med å forstå. Min far har derimot ingen slike traumatiske opplevelser. Bare ubehagelige.

Og hans aversjon mot mørkhudede blir ikke akkurat bedre av at andre nører opp under (onkel og venner), og ikke hans medlemskap i Frp heller.. :S

"ikke hans medlemskap i Frp heller."

Jeg syns ikke 5-6 tusen seriøse politikere skal farges av at en er forstyrra. Hadde de kunnet få være med å bestemme, så hadde han blitt sittende grundig på rompa på gata. Det samme ville alle andre seriøse partier eller grupper han måtte identifisere seg med. Rasisme er ikke politikk, men en gammeldags og avlegs holdning som er ute av alle seriøse debatter for årtier siden. De som enda snakker om rasisme i Norge har gått glipp av minst 20 års samfunnsdebatt.

Skrevet

Hadde det vært min far, hadde jeg gjort det klinkende klart for han at jeg ikke aksepterer den type holdninger, og at jeg ikke er interessert i å høre om pisspreiket hans når han begynne å røre om det.

Og hadde jeg hørt at han la fram den type holdninger overfor mine barn, hadde jeg antagelig eksplodert så han aldri ville glemt det.

Jeg prøvde å si fra at jeg syns han var ekkel, og "nå må du kutte ut" osv... Men jeg klarte vel ikke være helt "helhjertet" og brenne av skikkelig.

Og jeg ble så forbanna på han da han sa det om pissingen at jeg ble helt kvalm. Så jeg avsluttet tlfsamtalen relativt raskt... En feig måte kanskje, men jeg skal ta bedre affære neste gang. For det kommer en ny gang, garantert. Æsj, for en fyr! Dess mer jeg tenker på det dess mer rasende blir jeg!!! :(

Ang. "holdninger til barnet";

Bakgrunnen for basseng-samtalen var at min sønn hadde vært i svømmehallen og klaget på mye klor. Da sa min far at de gjør det fordi det er så mye bakterier i vannet, og små barn klarer ofte ikke vente med å gå ut av vannet før de skvetter litt (og så fortalte han om seg selv i syden...). Så fikk sønnen min telefonen etterpå, og lurte på hva som var så ekkelt (jeg sa æsj osv. like før). Han gjentok da bare det med småbarna og tissing i vannet.. Blablabla. Så han har da LITT "gangsyn". Uansett, hadde han fortalt sønnen min hva han hadde gjort, så hadde HAN blitt sint på bestefaren også. Jeg tror jeg fyller på med "liberale"/åpne holdninger så det er det han er vant til og syns er riktig, heldigvis..

Skrevet

Huff, det var leit å høre:(

Jeg kjenner jeg får vondt inne i meg når jeg hører slikt.

Kanskje du kan leie en film, som viser rasisme? Kanskje han hadde åpnet øynene da? Ett tips er American history x. Den filmen er helt grusom... Men lærerik.

Jeg har svoger og niese som er mørk, og håper min lille prinsesseniese slipper mobbing noen gang..:(

Jeg TROR han har vett nok til å ikke si/gjøre noe åpenbart eller sånn at noen merker det. Bare bak ryggen... Men det er mer enn ille nok det! :(

Film hadde vært et godt tips, om han hadde gadd å sett den. Dessverre er han ikke interessert i det, og kommer ikke til å gidde å prøve å sette seg inn i problemstillingen i filmen engang. Aldri opplevd at han har skjønt poenget med en film med mindre det er cowboy-film.. Dess mer jeg snakker om han, dess mer gubbete og forstokket syns jeg han er.

Skrevet

Jeg trodde nesten du snakket om min far helt til du kom til det siste punktet om pissingen i vannet. Det tror jeg faktisk ikke han hadde kommet til å gjøre heller.

Vet ikke hva man skal gjøre med slike jeg - bare overhøre dem og snakke om noe annet når de setter igang?

Ja, men jeg blir så jævla sint og lei meg på alle de som aldri har gjort en flue fortred!! Og jeg blir provosert over holdningene hans, så jeg kjenner at jeg har lyst å ta tak i det. Skal si fra tydeligere neste gang. Gidder ikke høre på slikt pisspreik, og hvis han ikke slutter, så går jeg.

Det er noe med "den som tier, samtykker"....

Skrevet

Har dette kun med hudfargen å gjøre? Hva med f.eks en russer er det like ille? De ser jo ut som oss. Ikke lett å se på dem at de er utlendinger kanskje...

Hva med mørkhudede barn, ser han ned på dem også? Triste greier at din far er slik. Jeg har en onkel som er slik, og faren til min mann er nok litt skaprasist...

Jeg tror det først og fremst er hudfargen/nasjonaliteten. Han er vel generelt skeptisk til utlendinger, så lenge de ikke kommer fra norden. Finner er skumle forresten de også.

Først og fremst er det vel mørkhudede muslimer, primært fra Afrika/Midtøsten..

Ja, det er synd.. Han er egentlig en snill og sosial mann, godt likt. :|

Skrevet

Ja, men jeg blir så jævla sint og lei meg på alle de som aldri har gjort en flue fortred!! Og jeg blir provosert over holdningene hans, så jeg kjenner at jeg har lyst å ta tak i det. Skal si fra tydeligere neste gang. Gidder ikke høre på slikt pisspreik, og hvis han ikke slutter, så går jeg.

Det er noe med "den som tier, samtykker"....

" ... og hvis han ikke slutter, så går jeg."

Helt riktig. Det du ikke kan gjøre noe med, det holder du deg unna. Mulig de må dø før vi blir kvitt problemet. Mulig en hel generasjon eller to må dø først.

Skrevet

Ahhrrrgg!!! Jeg blir bare så sinna over slike idioter!! Jeg hadde hatt problemer med å takle det hvis faren min var sånn :-(

Skjønner deg godt!

takk.. ;)

Skrevet

"skjærer omtrent alle over en kam"

...må le...man skjærer vel ikke alle OVER en kam, det må vel bli UNDER en kam??

Gjest Princess Peach
Skrevet

"skjærer omtrent alle over en kam"

...må le...man skjærer vel ikke alle OVER en kam, det må vel bli UNDER en kam??

Jo, det heter "å skjære alle over en kam".

Gjest abrahamsen
Skrevet

Å pisse i bassenget er faen meg eklere enn å være sotrør, hadde jeg svart..

For en forferdelig holdning... Kjenner jeg blir provosert selv, og jeg ville mistet mye av respekten for min far om han hadde fått seg til å si noe slikt.

Stakkars fyr, egentlig er det synd på dem som er så totalt ignorante.. Men om det er noe å gjøre med det, vel jeg har dessverre ingen gode forslag.

Sorry, jeg tok visst litt av her...

ylvali1365381015
Skrevet

Selv gamle sjøulker kan ikke eie hele sannheten... Men generalisere og trekke slutninger, derimot...

Jeg tror det henger sammen med menneskets behov for å forstå verden, vi trenger å kategorisere, katalogisere og sortere. Du går i en boks, og han går i en annen boks. "De" som er ukjente, får en boks for seg - en til araberne, en til afrikanerne. Vi er sånn, og de er annerledes. Tolkningsskjema heter det visst på fagspråket.

Vi kjenner så mange nordmenn at vi skjønner at de passer ikke alle i en boks, vi må ha bokser for feks akademikere, frp-ere, studenter, karrierekvinner, sosialister, gamle griser etc. Men innvandrerne, de lemper vi i en stor en. For en gang traff jeg en som var sånn som jeg hadde lest/hørt om at de er, så da gjør vi det slik for enkelthets skyld

så absolutt enig-meget godt skrevet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...