keinstein Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 For noe tull. :-) Vi lager aldri fårikål av annet enn lammekjøtt. Fårekjøtt blir det for sterk smak av. Butikken selger dessuten "fårikålkjøtt av lam". Da spørs det hvor lenge du har levet. Før i tida brukte man de billigste sauekjøttstykkene med for mye fett og brusk som ikke egnet seg til stort annet. Fettet i sauekjøttet var næring til folk som drev med hardt kroppsarbeid. Denne retten har blitt tilpasset andre markeder, prising og sesong. Et annet eksempel på endringer er laks, ørret og hvalkjøtt. Laks og ørret var svinedyrt, og derimot hvalkjøtt kostet ikke mer enn okselever gjør nå. 0 Siter
GoodTimes Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Lam er ikke fett nok. Det må være sau. Meningen er at kålen skal ligge på toppen og suge opp fettet, det er "dessverre" i fettet den gode smaken sitter. Støttes på alle måter, lammekjøtt er kjedelig til fårikål. Men de voksne ungene mine bruker det jo. De skjønner ikke forskjellen (smaksmessig) på lammelår/koteletter/steik og på den retten som heter fårikål og hvor man bruker sauekjøtt = fårekjøtt. Menmen. Sånn er det blitt. 0 Siter
meg__123! Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Lam er ikke fett nok. Det må være sau. Meningen er at kålen skal ligge på toppen og suge opp fettet, det er "dessverre" i fettet den gode smaken sitter. enig.. 0 Siter
keinstein Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Støttes på alle måter, lammekjøtt er kjedelig til fårikål. Men de voksne ungene mine bruker det jo. De skjønner ikke forskjellen (smaksmessig) på lammelår/koteletter/steik og på den retten som heter fårikål og hvor man bruker sauekjøtt = fårekjøtt. Menmen. Sånn er det blitt. Gammel sau både lukter og smaker sterkt av sau. 10-20 ganger mer enn lam. Det finnes snart ikke å få. Ingen vil ha det. 0 Siter
Sofline Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Da spørs det hvor lenge du har levet. Før i tida brukte man de billigste sauekjøttstykkene med for mye fett og brusk som ikke egnet seg til stort annet. Fettet i sauekjøttet var næring til folk som drev med hardt kroppsarbeid. Denne retten har blitt tilpasset andre markeder, prising og sesong. Et annet eksempel på endringer er laks, ørret og hvalkjøtt. Laks og ørret var svinedyrt, og derimot hvalkjøtt kostet ikke mer enn okselever gjør nå. Tja, bestemoren min har aldri brukt annet enn lammekjøtt sier hun. 0 Siter
meg__123! Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Tja, bestemoren min har aldri brukt annet enn lammekjøtt sier hun. før var det vanlig å bruke sau, men nå er det mer vanlig å bruke lam... 0 Siter
Sofline Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 før var det vanlig å bruke sau, men nå er det mer vanlig å bruke lam... Men det var vel mer fordi sauen også skulle brukes til noe. Nå blir den til fårepølse. 0 Siter
keinstein Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Tja, bestemoren min har aldri brukt annet enn lammekjøtt sier hun. På sør- eller vestlandet. Har litt å si det også. Det dreide seg om å utnytte maten. Fettet trekker seg inn i kålen og blir lettere å få i seg. Du slipper å kaste fettet. Stramt sauekjøtt kan ikke brukes til så mye. F eks sauesteik er absolutt ikke godt. Men fenalår av sau er bra, og spekepølse. 0 Siter
Sofline Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 På sør- eller vestlandet. Har litt å si det også. Det dreide seg om å utnytte maten. Fettet trekker seg inn i kålen og blir lettere å få i seg. Du slipper å kaste fettet. Stramt sauekjøtt kan ikke brukes til så mye. F eks sauesteik er absolutt ikke godt. Men fenalår av sau er bra, og spekepølse. Hva på Sør- og Vestlandet? 0 Siter
keinstein Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Hva på Sør- og Vestlandet? Jeg har slekt litt ulike steder, og de gjør ulikt med valg av kjøtt i fårikål. 0 Siter
Sofline Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Jeg har slekt litt ulike steder, og de gjør ulikt med valg av kjøtt i fårikål. Ja, men hva er det du mener de gjør på Vest- og Sørlandet? Får eller lam? 0 Siter
keinstein Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Ja, men hva er det du mener de gjør på Vest- og Sørlandet? Får eller lam? På Vestlandet koker de sau. Det har jeg spist, men likte det ikke. Ikke smalahaue. Ikke sauepølser heller. 0 Siter
org Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 *Vil ha!!!* Kanskje jeg skal koke meg litt? Det er nemlig bare jeg som liker det i dette huset (vet ikke hva leieboeren liker og ikke, da...). 0 Siter
hidi Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Da spørs det hvor lenge du har levet. Før i tida brukte man de billigste sauekjøttstykkene med for mye fett og brusk som ikke egnet seg til stort annet. Fettet i sauekjøttet var næring til folk som drev med hardt kroppsarbeid. Denne retten har blitt tilpasset andre markeder, prising og sesong. Et annet eksempel på endringer er laks, ørret og hvalkjøtt. Laks og ørret var svinedyrt, og derimot hvalkjøtt kostet ikke mer enn okselever gjør nå. Lenge siden du kjøpte hvalkjøtt, skjønner jeg 0 Siter
keinstein Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Lenge siden du kjøpte hvalkjøtt, skjønner jeg Neida. Hvalkjøtt koster i dag kr 140-160 pr kilo. I 1960 kostet den tilsvarende dagens verdi 25-30 kr pr kilo så vidt jeg kan huske min mor sa. Tror okselever til tider var dyrere. Jeg har kjøpt hvalkjøtt for et år siden, men det smakte ikke særlig godt. Det har det aldri gjort. 0 Siter
hidi Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Neida. Hvalkjøtt koster i dag kr 140-160 pr kilo. I 1960 kostet den tilsvarende dagens verdi 25-30 kr pr kilo så vidt jeg kan huske min mor sa. Tror okselever til tider var dyrere. Jeg har kjøpt hvalkjøtt for et år siden, men det smakte ikke særlig godt. Det har det aldri gjort. Men i dag koster okselever mindre enn hvalkjøtt. Enig? Elsker hvalkjøtt i fløtesaus. Sukk. 0 Siter
keinstein Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Men i dag koster okselever mindre enn hvalkjøtt. Enig? Elsker hvalkjøtt i fløtesaus. Sukk. Okselever er billig, og hvalkjøtt er dyrt. Marked og tilgang har endret seg. Kyllingvinger fikk jeg gratis en hel bærepose på slakteriet i 1970-åra. Slakteavfall. I dag koster de 100 kr kiloen! 0 Siter
meg__123! Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Men i dag koster okselever mindre enn hvalkjøtt. Enig? Elsker hvalkjøtt i fløtesaus. Sukk. synes alle syns hvalbiff er så godt , men jeg synes det smaker fælt jeg.. smaker blod eller noe 0 Siter
Gjest EnLitenKattepus Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 Okselever er billig, og hvalkjøtt er dyrt. Marked og tilgang har endret seg. Kyllingvinger fikk jeg gratis en hel bærepose på slakteriet i 1970-åra. Slakteavfall. I dag koster de 100 kr kiloen! Nam! Nå fikk jeg vann i munnen! Er det forresten normalt at hvalbiff smaker som oksebiff? Det gjorde det en gang jeg hadde det. (eller var jeg bare heldig?) Andre igjen forteller om transmak på kjøttet. 0 Siter
hidi Skrevet 13. september 2006 Skrevet 13. september 2006 synes alle syns hvalbiff er så godt , men jeg synes det smaker fælt jeg.. smaker blod eller noe Jeg kjenner mange som ikke liker hvalkjøtt. Men de fleste elsker fløtesausen som lages til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.