Gå til innhold

Hva er metatagger?

Anbefalte innlegg

Gjest Metatagger
Skrevet

Jeg sitter fast på en oppgave som dreier seg om metatagger.

Hva er egentlig metatagger og hvilke metatagger har f.eks aftenposten.no?

Oppgaven dreier seg om myye mer enn det, men om noen kunne gitt meg svar på dette, kommer jeg i allefall i gang.

Skrevet

Metatag er navnet på en gruppe tekstvariabler i et skript - som leses av ulike programmer.

Gjest Metatagger
Skrevet

Metatag er navnet på en gruppe tekstvariabler i et skript - som leses av ulike programmer.

Takk. Gjorde meg ikke så mye klokere, men. ;-)

Skulle gjerne visst hvordan jeg "bruker" dem. F.eks det med aftenposten.

Skrevet

Finn en side med metatagger i kilden. Søk på Google etter de ordene du finner i taggene. Da ser du hvordan motorene bruker innholdet i taggene. Siden må være så gammel at motorene har rukket å indeksere den (minst 10 uker)

F eks DOL :

Gjest Metatagger
Skrevet

Finn en side med metatagger i kilden. Søk på Google etter de ordene du finner i taggene. Da ser du hvordan motorene bruker innholdet i taggene. Siden må være så gammel at motorene har rukket å indeksere den (minst 10 uker)

F eks DOL :

Men hva er taggene? Hvor finner jeg dem?

Tusen takk for svar. :)

Skrevet

Dol:

meta name="Description" content="Doktor Online er Norges største internettsted om helse. Du kan få råd fra over 20 leger og andre fagpersoner og delta i et utall forskjellige diskusjoner om helse."

meta name="Keywords" content="spør legen, allergi, barn, graviditet, sex, amming, samliv, astma, psykiatri, gynekologi, sykdom, helse, alternativ, kost, livsstil, forum"

Skrevet

Men hva er taggene? Hvor finner jeg dem?

Tusen takk for svar. :)

Klikk Vis - Kilde og se etter "meta" osv.

Å bruke dem riktig er en hel liten vitenskap og riktig prioritering. Knapt noen bruker dem riktig, heller ikke DOL.

Gjest Metatagger
Skrevet

Å bruke dem riktig er en hel liten vitenskap og riktig prioritering. Knapt noen bruker dem riktig, heller ikke DOL.

Takk for svar. Snill du er. :)

Men da søker jeg altså etter f.eks doktoronline i Google? Hvor trykker jeg for å finne kildene?

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Kan du ikke tegne en tegning av en metatagg for oss da?

;)

Skrevet

Takk for svar. Snill du er. :)

Men da søker jeg altså etter f.eks doktoronline i Google? Hvor trykker jeg for å finne kildene?

Når du har siden oppe, så klikker du Vis - Kilde.

Content taggen inneholder altså det motorene viser når du søker på ordene i keyword taggene.

Motorene samler bl a inn disse variablene og bruker dem på ulike måter. Også noe av teksten i body på index.html siden og noen motorer lagrer all tekst f eks Alta Vista. Andre samler bildetekster.

Skrevet

Kan du ikke tegne en tegning av en metatagg for oss da?

;)

Jeg kan surre den rundt halsen din og kvele deg.

:-P

Gjest Metatagger
Skrevet

Når du har siden oppe, så klikker du Vis - Kilde.

Content taggen inneholder altså det motorene viser når du søker på ordene i keyword taggene.

Motorene samler bl a inn disse variablene og bruker dem på ulike måter. Også noe av teksten i body på index.html siden og noen motorer lagrer all tekst f eks Alta Vista. Andre samler bildetekster.

Ok, får gi det et forsøk. :)

Tusen takk!

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Jeg kan surre den rundt halsen din og kvele deg.

:-P

Da må du fange meg først!

*klatrer opp i gardinen*

;)

Skrevet

Da må du fange meg først!

*klatrer opp i gardinen*

;)

Katteskinn er bra mot gikt.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Katteskinn er bra mot gikt.

Jeg kan godt testamentere skinnet mitt til deg...

Men jeg vil helst dø en naturlig død.

Skrevet

Igjen, tusen takk. :)

Hvilke metatagger vil du si aftenposten.no har?

meta name='keywords' content='nyheter,avis,Norge, Europa, Skandinavia,Norden,fakta, jobb,bolig,bil,sport,sms, Oslo,kart,nyhet,informasjon,politikk,bilder'

meta name='description' content='Norges ledende nettavis med alltid oppdaterte nyheter innenfor innenriks, utenriks, sport og kultur'

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...