Gå til innhold

Testikkel-sykdommer

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret

Er det mulig å ha noen "farlige" testikkel-sykdommer, uten å ha klare tegn på det?

For litt over et halvt år siden kjente jeg noe "unormalt" i den ene testikkelen (kjentes ut som en muskel som trakk seg sammen, men jeg reagerte litt på at jeg kjente det så tydelig, bare på den siden). Etter dette begynte den å føles litt øm, men jeg har etterhvert en sterk mistanke om at dette skyldes at jeg ble så oppmerksom på det (og redd for at det skulle være noe vondt), slik at jeg reagerer på enhver liten (forhåpentligvis normal) nerve-impuls)

Jeg gikk derfor til legesjekk og nå nylig ultralyd-sjekk. Dessverre har jeg enda ikke klart å roe meg helt ned (jeg har en lei tendens til å tenke: "Selv om det er veldig lite sannsynlig at det er noe galt, hjelper ikke det hvis det likevel er noe som jeg kunne fått behandlet (og som kan gi varige skader dersom jeg ikke gjør noe med det på et tidlig tidspunkt))

Jeg regner med at bitestikkelbetennelse, sædlederbetennelse (evt. andre som jeg enda ikke har "oppdaget" :-( ) er farlig dersom det ikke blir behandlet, men det jeg lurer på er om det er mulig å ha noe av dette uten å ha helt klare tegn på det? (store smerter, hevelse etc.)

Eventuelt, er dette ting som ville blitt oppdaget på ultralyd-undersøkelsen?

(Jeg legger fremdeles merke til små "smerter" i testiklene, men jeg er temmelig sikker på at dersom jeg hadde vært sikker på at dette ikke er noe farlig, ville underbevisstheten etterhvert "filtrert" disse bort).

Jeg ser for meg en henvisning til psykolog etter dette her... :-) (som sikkert kunne vært på sin plass...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24565-testikkel-sykdommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Ta det med ro. Farlige sykdommer i testikkelen ville vært oppdaget på ultralydundersøkelse.

Det er veldig vanlig å kjenne "noe" fra testiklene. Slå deg til ro med dette - og "filtrer bort" disse følelsene. Det er helt vanlig å ha små symptomer fra forskjellige deler av kroppen fra tid til annen. Fester man seg for mye ved slike normale kroppsssignaler, kan de feste seg og bli til problemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24565-testikkel-sykdommer/#findComment-104195
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...