Gå til innhold

Kriminalomsorgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg vet jeg skal gjøre leksene mine selv. Men spør likevel.

Hvilke tiltak kan vi sette inn for å bedre kriminalomsorgen. både under og etter soning.?

For/mot en velferdslov som gir lovfestede rettigheter til tidligere straffedømte ?.

Hvordan forhindre gjengangerkriminalitet?

kritikk mot hvordan rehabilitering av tidligere straffedømte fungerer i dag?

I forhold til det her så mener jeg egentlig at det å fjerne straffe rabatt. At vinningskriminalitet som gjengangerne står for best kan bekjempes ved at de faktisk får en reaksjon og at de får den fort og at reaksjonen er streng .Altså ikke at de mens de venter på dom for et lovbrudd kan begå ti andre i mellomtiden.

Men i oppgaven så skal vi se på det som et sosialt problem da.

sammfunnskritiker
Skrevet

Du utelukker et vesentlig viktig punkt når du etterspør tiltak under og etter soning.

Hva med før lovbrudd, før soning og den samfunnsmessige forebyggingen sv kriminelle som et samfunsmeesig problem?

Hva med tidlig intervensjon i familiene der "risikobarna" (5%) befinner seg?

Kan vi gjøre noe for at disse barna ikke skal utvikle seg feilt i feilt miljø?

Mange gjengangskriminelle har jo en del fellestrekk, jmf giddens, goffmann etc (Lav sosial plassering i samfunnen, manglende utdanning, kompetanse, skjøre nettverk etc.

Skrevet

Du utelukker et vesentlig viktig punkt når du etterspør tiltak under og etter soning.

Hva med før lovbrudd, før soning og den samfunnsmessige forebyggingen sv kriminelle som et samfunsmeesig problem?

Hva med tidlig intervensjon i familiene der "risikobarna" (5%) befinner seg?

Kan vi gjøre noe for at disse barna ikke skal utvikle seg feilt i feilt miljø?

Mange gjengangskriminelle har jo en del fellestrekk, jmf giddens, goffmann etc (Lav sosial plassering i samfunnen, manglende utdanning, kompetanse, skjøre nettverk etc.

ja det er sant.

Forebyggende arbeid med ungdom barn i risikosonen har jeg stor tro på. Men da må de tenke mer utradisjonelt enn fler fritidsklubber.

men må snevre inn litt.Så fokuset er vel på folk når de først har begått en kriminell handling.

sammfunnskritiker
Skrevet

ja det er sant.

Forebyggende arbeid med ungdom barn i risikosonen har jeg stor tro på. Men da må de tenke mer utradisjonelt enn fler fritidsklubber.

men må snevre inn litt.Så fokuset er vel på folk når de først har begått en kriminell handling.

Forskningsprosjekt har jo vist at barnehager og omsorgspersoner i tidlig barneår, plukker ut 5% eller de såkalte risikobarna- i barnehagealder!

Potensiale her!

Utfordringen for voksne gjengangskriminelle må jo være å tette "hullene", de gikk glipp av i barne og ungdomsårene. (Utdanning og skolering, jobb og en aktiv meningsfull fritid).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...