Prozak Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Hvor mange msk fra pakistan kjenner du, har du snakket med, besøkt? dikutert med? JEg troir du blir overrasket, og jeg tror du har noe å lære. Ikke allt er bra hverken her eller i Pakistan, jeg tror det lønner seg å feie for egne dør i første rekke. Her Imorterer vi horer, senratale politiske aktører er helt med på situasjonsbilde- og har greid å stoppe det fra dag en! Eller var det litt annerledes? Lot de det bare stå til? Jeg kjenner, og har kjent mesteparten av livet, veldig mange pakistanere. Og jeg snakker ikke om hver enkelt pakistaner, men om det kollektive pakistan, regjeringen og det religiøse styret. "......................................." 0 Siter
sammfunnskritiker Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Ja, et land har rett til å utvikle seg i sitt eget tempo. Men enkelte ting er faktisk vetogrunn, eller inngrepsgyldige grunnlag. Og disse kvinnedrapene er, etter mine mening, et eksempel på et tilfelle hvor vi ikke burde akseptere det. Og forøvrig - hvor langt har blind og kunnskapsløs dialog ført verden i denne sammenhengen? Om noe, så har det ført til økt oppslutning rundt islamisme og andre ekstremiteter. Hvis den du snakker med/til ikke respekterer deg som en likeverdig, og dermed ikke har noen plikt til å være ærlig eller ta deg seriøst, så blir det rimelig meningsløst med dialog. "........................................." Hvor stort er landet Israel? Har det vært noen konflikter knyttet til dette landet? Israel er ikke større, en at vi kunne slettet det med et bar kinaputter med litt sterkt krutt i. Hvorfor feier vi ikke bane og rydder opp tror du? Hvorfor går vi ikke inn og sier at alle bør styre landet sitt som Norge og leve som Normenn? I norge eksisterer ikke voldtekter og defor dømmes ingen for voldtekt heller. Og skjer det, får ALLE sin straff. Men det er i Norge. Norge er et fint land det! 0 Siter
sammfunnskritiker Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Jeg kjenner, og har kjent mesteparten av livet, veldig mange pakistanere. Og jeg snakker ikke om hver enkelt pakistaner, men om det kollektive pakistan, regjeringen og det religiøse styret. "......................................." Hva mener du burde gjøres i forhold til Pakistan for å stoppe denne prakisen? Vi som har et sånnt rettferdig rettsystem som gjør at alle som voldtar blir straffet? 0 Siter
Prozak Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Hvor stort er landet Israel? Har det vært noen konflikter knyttet til dette landet? Israel er ikke større, en at vi kunne slettet det med et bar kinaputter med litt sterkt krutt i. Hvorfor feier vi ikke bane og rydder opp tror du? Hvorfor går vi ikke inn og sier at alle bør styre landet sitt som Norge og leve som Normenn? I norge eksisterer ikke voldtekter og defor dømmes ingen for voldtekt heller. Og skjer det, får ALLE sin straff. Men det er i Norge. Norge er et fint land det! Hva har israel med saken å gjøre? Israel er jo det eneste demokratiet blant undertrykkende regimer der nede? "........................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Hva mener du burde gjøres i forhold til Pakistan for å stoppe denne prakisen? Vi som har et sånnt rettferdig rettsystem som gjør at alle som voldtar blir straffet? Hvorfor dusteironien? Vi har et rettssystem som er _ment_ å skulle straffe alle som voldtar. Det klarer det ikke, men all ideologien er basert på å forsøke å yte rettferdighet. Det er sånn ca. stikk motsatt av rettssystemet i Pakistan, som er laget for å beskytte noen få maktsyke menn i ledende posisjoner, og å gi disse mulighet til å gjøre hva de vil med hvem de vil. Hva som bør gjøres konkret med slike land vet jeg selvfølgelig ikke. Men jeg vet én ting: Vi gjør menneskeheten og verden en stor forbrytelse hvis vi aksepterer og respekterer slike regimer, og unnskylder det med kultur/religion. "......................................." 0 Siter
sammfunnskritiker Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Hvorfor dusteironien? Vi har et rettssystem som er _ment_ å skulle straffe alle som voldtar. Det klarer det ikke, men all ideologien er basert på å forsøke å yte rettferdighet. Det er sånn ca. stikk motsatt av rettssystemet i Pakistan, som er laget for å beskytte noen få maktsyke menn i ledende posisjoner, og å gi disse mulighet til å gjøre hva de vil med hvem de vil. Hva som bør gjøres konkret med slike land vet jeg selvfølgelig ikke. Men jeg vet én ting: Vi gjør menneskeheten og verden en stor forbrytelse hvis vi aksepterer og respekterer slike regimer, og unnskylder det med kultur/religion. "......................................." Akspterer vi og respekterer vi handlingen? Hvem er vi? Og hva blir gjort/ikke gjort? 0 Siter
Velouria Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Det finnes eksempler ved kulturer som ikke har opphav i religionen. Men svært ofte blir den likevel inkludert i religionen - som f.eks en del hodeplagg. Så i sterkt religiøse land blir det svært vanskelig og lite hensiktsmessig å skille religion og kultur. Dette med kjønnslemlesting av kvinner har de jo også klart å få folk til å tro at er innlemmet i religionen, men t.d koranen sier ingenting om dette. Hijab problematikken er akkurat den samme. Det har vært en måte å undertrykke kvinner på og de har brukt religionen som unnskyldning overfor disse kvinnene. Du og jeg som vet bedre tjener jo på å skille disse tingene ikke sant? Jeg syns det er viktig at vi gjør det. 0 Siter
Goliath Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Dette med kjønnslemlesting av kvinner har de jo også klart å få folk til å tro at er innlemmet i religionen, men t.d koranen sier ingenting om dette. Hijab problematikken er akkurat den samme. Det har vært en måte å undertrykke kvinner på og de har brukt religionen som unnskyldning overfor disse kvinnene. Du og jeg som vet bedre tjener jo på å skille disse tingene ikke sant? Jeg syns det er viktig at vi gjør det. At vi gjør det hjelper vel lite når de som lever i denne (u)kulturen ikke gjør det? Skal man ta tak i problemstillingen, så kan man i hvert fall ikke skille dette, men må se problemstillingen sett i forhold til både den kulturelle- og den religiøse konteksten det er satt inn i der det utøves. 0 Siter
Velouria Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 At vi gjør det hjelper vel lite når de som lever i denne (u)kulturen ikke gjør det? Skal man ta tak i problemstillingen, så kan man i hvert fall ikke skille dette, men må se problemstillingen sett i forhold til både den kulturelle- og den religiøse konteksten det er satt inn i der det utøves. Det er jo nettopp derfor vi skal skille det, for at de menneskene som lider under dette ikke skal tro at deres gud vil forkaste dem . 0 Siter
Prozak Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Det er jo nettopp derfor vi skal skille det, for at de menneskene som lider under dette ikke skal tro at deres gud vil forkaste dem . Problemet er bare å få den vanlige muslim i gata til å tro at imamen lyver for ham/henne. Vi ser at han gjør det, men det gjør neppe h*n. Men jeg er enig, i prinsippet. Poenget mitt var imidlertid ikke nødvendigvis alltid å skille kultur og religion. Men når man stemmer i et hylekor (rettmessig nok) mot en religion, så blir det direkte amatørmessig å slenge på en tre fire kulturelle og i utgangspunktet religionsuavhengige ting, bare for å fylle opp lista. Skal man diskutere religion, så holder man seg til religion. Skal man diskutere en kultur, da gjerne innbefattet religion, så må man ha med alt. ".........................................." 0 Siter
Velouria Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Problemet er bare å få den vanlige muslim i gata til å tro at imamen lyver for ham/henne. Vi ser at han gjør det, men det gjør neppe h*n. Men jeg er enig, i prinsippet. Poenget mitt var imidlertid ikke nødvendigvis alltid å skille kultur og religion. Men når man stemmer i et hylekor (rettmessig nok) mot en religion, så blir det direkte amatørmessig å slenge på en tre fire kulturelle og i utgangspunktet religionsuavhengige ting, bare for å fylle opp lista. Skal man diskutere religion, så holder man seg til religion. Skal man diskutere en kultur, da gjerne innbefattet religion, så må man ha med alt. ".........................................." Jeg er helt enig i det du skriver, jeg måtte sette det litt på spissen siden min (klønete?) formuleringsevne ikke skinte så tydelig igjennom til Goliath som jeg trodde. 0 Siter
Goliath Skrevet 15. september 2006 Skrevet 15. september 2006 Jeg er helt enig i det du skriver, jeg måtte sette det litt på spissen siden min (klønete?) formuleringsevne ikke skinte så tydelig igjennom til Goliath som jeg trodde. Da er vi muligens forholdsvis enige alle tre:-) 0 Siter
Velouria Skrevet 15. september 2006 Skrevet 15. september 2006 Da er vi muligens forholdsvis enige alle tre:-) Det er mulig 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.