Gå til innhold

Dere som sliter med migrene: hva synes dere hjelper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør dette på vegne av en veninne av meg som sliter veldig med migrene. Hun har ofte så vondt at hun ikke kan jobbe, og må ofte droppe sosiale ting pga migrenen. Hun er også en som er beskjeden og redd for å bry legen.Men har bedt om en utredning på det nå.

Men hva kan hjelpe mot migrene? Hva har hjulpet dere?

Skrevet

Akupunktur og fysioterapi er bra i tillegg til medisinering.

Hun bør og se på sin livssituasjon. Hva er det som utløser migrenen. Er det stress bør hun prøve å slappe av mer. Gjøre avspenningsøvelser, meditere...

Unngå evnt. matsorter som kan utløse anfall, f.eks. sjokolade, rødvin, hvitost osv, varierer fra person til person. Lytte til kroppen sin.

Slappe av når hun kan.

Gjest har migrene
Skrevet

Jeg tar maxalt eller relpax. De hjelper som oftest greit, men jeg prøver å ikke ha for mange ting på plakaten. Medisinene gjør at jeg kan ta en tablett og så satser jeg på at migrenen forsvinner... Jeg jobber deltid slik at jeg kan ta ekstravakter når jeg klarer det, men nå tar jeg sjelden ekstravakter pga at jeg har migrene så ofte. Migrenen kommer ofte når man har fri og kan slappe av... Og når man skal noe.. Men det er viktig at hun prøver å ikke ha for mange avtaler, og at hun legger seg når hun kjenner migrenen kommer. Hun bør gå til lege og prøve noen medisiner slik at hun kan jobbe. Det hjelper å leve regelmessig. Altså spise hver 3. - 4. time, ikke legge seg for sent og ikke stå opp for tidlig osv.

Skrevet

Regelmessig søvn, regelmessige måltider, riktig medisin som faktisk avbryter de fleste anfallene (her gjelder det å prøve seg fram) og forebyggende medisin om anfallene blir veldig hyppige over lang tid.

En god fastlege er alfa og omega.

Skrevet

Prøv med tilskudd av magnesium tabletter. Jeg har i to år nå tatt 200 mg magnesium hver dag, og anfallene kommer ikke så ofte lengre. Det går iallefall an å prøve det.

Lykke til:-)

Skrevet

Hvis hun har mulighet bør hun prøve Homeopat (tror det skrives sånn).

Min mor slet med _kraftig_ migrene i mange år.

Etter hun prøvde homeopati er den borte!

Verd å prøve.

Hilsen

Skrevet

Jeg slet med migrene i ca 25 år. Jeg begynte å ta korallsand i vann daglig, og etter en verre periode ble jeg kvitt migrenen. Tror også at det at jeg sluttet helt med migrenemedisin hjalp. Noen medisiner framkaller nye anfall.

Noen jeg kjenner har hjelp av blodtrykksmedisin; men de må passe på at blodtrykket ike blir for lavt.

Prøv å unngå stress. Da kommer lett migrenen når man slapper av etterpå. Har også tro på magnesiem som en nevner.

Skrevet

Eg har aldri fått spesialmedisin mot min migrene (fordi eg alltid er gravid eller ammar :-P har det liksom rent ut i sanda å ta det opp med legen), men naproksen (reseptfritt for menssmerter, m.a.) verkar forholdsvis bra. Eg klarer dog ikkje å gjere noko særleg arbeid eller vere sosial når eg har eit ordentleg anfall, må for det meste halde senga, men eg blir såpass bra at eg kan gå på do utan å spy, kan ligge og berre ha det *vondt* og ikkje *grusomt vondt* liksom, slik at ein heller ville slå inn skallen med ein murstein.

Eg plar også bruke lavendelolje, smører litt inn på tinningen, mormor sverga til peppermynteolje.

Det aller viktigaste for å forebygge anfall for meg, er dog å ha ein regelmessig døgnrytme, og ikkje vere for seint oppe. Oppe til over midnatt er å gamble med migrene neste dag. Skiftarbeid funkar ikkje for meg, dessverre. (Enda så kjekt eg syntes det var å gå nattevakt, var det mindre kjekt å få anfall etter kvar gong :-/ )

Drikk nok vatn.

Skrevet

Prøv med tilskudd av magnesium tabletter. Jeg har i to år nå tatt 200 mg magnesium hver dag, og anfallene kommer ikke så ofte lengre. Det går iallefall an å prøve det.

Lykke til:-)

Interessant!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...