Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Gjest Alenemor1
Skrevet

Faren betaler 3000,- til meg hver mnd. Han har de to barna annenhver helg og en ettermiddag i uka. Betaler han lite eller mye? Ei jeg kjenner får 2500,- for ett barn.

Han tjener dobbelt så mye som meg. Han er utrolig snill og vi samarbeider godt.

Skrevet

Du er utrolig heldig, både mht samarbeidet og pengene. Faren til mine barn betaler 1100 kr pr barn i bidrag, og nekter å bidra med noe som helst utenom.

Gjest Alenemor1
Skrevet

Du er utrolig heldig, både mht samarbeidet og pengene. Faren til mine barn betaler 1100 kr pr barn i bidrag, og nekter å bidra med noe som helst utenom.

Ja, jeg er kanskje heldig, for det hender han kjøper ski og annet utstyr til dem. Han følger opp fritidsaktivitetene og tar ungene med på både sjø- og fjellturer. Han spleiser på dyre presanger til barna.

Kanskje jeg ikke skal si noe til han om de pengene.

Trasig at din eks er sånn. Han ser nok ikke at han tar fra barna gleden ved å ha foreldre som er venner.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Det skal vel beregnes ut fra både inntekt og hvor mye han har barna det.

Selv får jeg 620,- i bidrag for eldstemann her. Og det er det i tillegg ikke faren som betaler, men folketrygden.

Skrevet

Om du sårt trenger mer penger (jeg leste under at du fant ut at du har krav på det), og faren har god økonomi så hadde nok jeg spurt om han kunne betalt litt mer.

Men du bør også se på at han betaler en del andre ting til barna også. Utrolig mange fedre som ikke kjøper en sokk engang til barna, og det må jo føles forferdelig ut.

Skrevet

Ja, jeg er kanskje heldig, for det hender han kjøper ski og annet utstyr til dem. Han følger opp fritidsaktivitetene og tar ungene med på både sjø- og fjellturer. Han spleiser på dyre presanger til barna.

Kanskje jeg ikke skal si noe til han om de pengene.

Trasig at din eks er sånn. Han ser nok ikke at han tar fra barna gleden ved å ha foreldre som er venner.

eg ville vært fornøyd hadde eg vore deg.3000 høres veldig mye ut.dessuten så kan faren ha barna en dag meir,så ender du opp med nesten null.kommer litt an på kva du og han tener selvfølgelig.

Skrevet

Han betaler mye synes jeg. Jeg får 560 kr mnd for minstemann og faren har vanlig samvær.

Gjest gjør det ikke det da ?
Skrevet

Han betaler mye synes jeg. Jeg får 560 kr mnd for minstemann og faren har vanlig samvær.

Kommer vel an på hvor mye han tjener og om han har ny familie han må forsørge.

Skrevet

Kommer vel an på hvor mye han tjener og om han har ny familie han må forsørge.

Han har ikke flere barn men har ikke så god råd heller. Synd at trygdekontoret har sluttet å forskuttere bidragforskudd slik at alle fikk minst 1120 kr slik som før.

Rart at når man har dårlig råd så koster ungene mindre, de trenger ikke skikkelige klær og heller ikke skikkelig mat.

Skrevet

Han har ikke flere barn men har ikke så god råd heller. Synd at trygdekontoret har sluttet å forskuttere bidragforskudd slik at alle fikk minst 1120 kr slik som før.

Rart at når man har dårlig råd så koster ungene mindre, de trenger ikke skikkelige klær og heller ikke skikkelig mat.

Ja, og det som er virkelig påfallende er at grensen for når bidragsyter ikke lenger har bidragsevne, går MYE høyere enn grensen for når man får fullt bidragsforskudd.

To foreldre som hver har en inntekt på 170000 i året, og ett barn med underholdskostnad beregnet til ca. 3600 kroner måneden (et ikke uvanlig beløp), vil altså komme i den situasjonen at bidragsyter slipper helt unna, mens bidragsmottager får 930 kroner av staten. De resterende 2670 kronene av den beregnede underholdskostnaden skal komme fra... hvor? Hvis bidragsyter ikke har penger, har vel ikke bidragsmottager det heller?

Og før noen begynner å mase om "stønader" - de er regnet med når underholdskostnaden beregnes.

Skrevet

Ja, og det som er virkelig påfallende er at grensen for når bidragsyter ikke lenger har bidragsevne, går MYE høyere enn grensen for når man får fullt bidragsforskudd.

To foreldre som hver har en inntekt på 170000 i året, og ett barn med underholdskostnad beregnet til ca. 3600 kroner måneden (et ikke uvanlig beløp), vil altså komme i den situasjonen at bidragsyter slipper helt unna, mens bidragsmottager får 930 kroner av staten. De resterende 2670 kronene av den beregnede underholdskostnaden skal komme fra... hvor? Hvis bidragsyter ikke har penger, har vel ikke bidragsmottager det heller?

Og før noen begynner å mase om "stønader" - de er regnet med når underholdskostnaden beregnes.

Ja, hva er dette for noen syke regler? Jeg er i akkurat den situasjonen som du beskriver.

Skrevet

Ja, hva er dette for noen syke regler? Jeg er i akkurat den situasjonen som du beskriver.

Jeg tjener så lite at jeg er "heldig" og får fullt bidragsforskudd på 1250 kroner måneden, så her mangler det "bare" 2350 (pr barn...). Til gjengjeld tjener faren mer enn meg, men slipper likevel unna med 0.

Skrevet

Jeg tjener så lite at jeg er "heldig" og får fullt bidragsforskudd på 1250 kroner måneden, så her mangler det "bare" 2350 (pr barn...). Til gjengjeld tjener faren mer enn meg, men slipper likevel unna med 0.

Her må faren betale bidrag på 540 kr og selv om jeg har uføretrygd så får jeg ikke noe forskudd og jeg har bare ung ufør + et barnetillegg så jeg har ikke akkurat den største inntekta jeg heller.

Skrevet

Det går på utregninger dette her, hvor mye du tjener, hvor mye han tjener, fordelt på prosent.

En omregning blir gjort annenhvert eller tredjehvert år tror jeg.

Du kan søke om omregning før hvis du vil, men være forsiktig, kanskje detter du selv i fella.

(kjenner en som ønsket bidraget satt ned fordi han hadde ny dame med barn, og han gikk OPP over 500.- kr. måneden. He he)

Skrevet

Det er da under minstetakst, er det ikke? Har dere privat avtale?

Skrevet

Det finnes ikke noe som heter "minstetakst" lenger.

Skrevet

Nei, gjennom bidragsfogden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...