Gjest Alenemor1 Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Faren betaler 3000,- til meg hver mnd. Han har de to barna annenhver helg og en ettermiddag i uka. Betaler han lite eller mye? Ei jeg kjenner får 2500,- for ett barn. Han tjener dobbelt så mye som meg. Han er utrolig snill og vi samarbeider godt. 0 Siter
bouenas Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Du er utrolig heldig, både mht samarbeidet og pengene. Faren til mine barn betaler 1100 kr pr barn i bidrag, og nekter å bidra med noe som helst utenom. 0 Siter
Gjest knoll@tott Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Gå inn på trygdeetanen sine sider.Her kan du beregne bidraget som du skal ha. http://bidragsveileder.trygdeetaten.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/ 0 Siter
Gjest Alenemor1 Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Gå inn på trygdeetanen sine sider.Her kan du beregne bidraget som du skal ha. http://bidragsveileder.trygdeetaten.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/ Takk for linken. Det står at han skal betale drøyt 4000,-. 0 Siter
Gjest Alenemor1 Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Du er utrolig heldig, både mht samarbeidet og pengene. Faren til mine barn betaler 1100 kr pr barn i bidrag, og nekter å bidra med noe som helst utenom. Ja, jeg er kanskje heldig, for det hender han kjøper ski og annet utstyr til dem. Han følger opp fritidsaktivitetene og tar ungene med på både sjø- og fjellturer. Han spleiser på dyre presanger til barna. Kanskje jeg ikke skal si noe til han om de pengene. Trasig at din eks er sånn. Han ser nok ikke at han tar fra barna gleden ved å ha foreldre som er venner. 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Det skal vel beregnes ut fra både inntekt og hvor mye han har barna det. Selv får jeg 620,- i bidrag for eldstemann her. Og det er det i tillegg ikke faren som betaler, men folketrygden. 0 Siter
Speak Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Om du sårt trenger mer penger (jeg leste under at du fant ut at du har krav på det), og faren har god økonomi så hadde nok jeg spurt om han kunne betalt litt mer. Men du bør også se på at han betaler en del andre ting til barna også. Utrolig mange fedre som ikke kjøper en sokk engang til barna, og det må jo føles forferdelig ut. 0 Siter
RUFFENvilla Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Ja, jeg er kanskje heldig, for det hender han kjøper ski og annet utstyr til dem. Han følger opp fritidsaktivitetene og tar ungene med på både sjø- og fjellturer. Han spleiser på dyre presanger til barna. Kanskje jeg ikke skal si noe til han om de pengene. Trasig at din eks er sånn. Han ser nok ikke at han tar fra barna gleden ved å ha foreldre som er venner. eg ville vært fornøyd hadde eg vore deg.3000 høres veldig mye ut.dessuten så kan faren ha barna en dag meir,så ender du opp med nesten null.kommer litt an på kva du og han tener selvfølgelig. 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Han betaler mye synes jeg. Jeg får 560 kr mnd for minstemann og faren har vanlig samvær. 0 Siter
Gjest gjør det ikke det da ? Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Han betaler mye synes jeg. Jeg får 560 kr mnd for minstemann og faren har vanlig samvær. Kommer vel an på hvor mye han tjener og om han har ny familie han må forsørge. 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Kommer vel an på hvor mye han tjener og om han har ny familie han må forsørge. Han har ikke flere barn men har ikke så god råd heller. Synd at trygdekontoret har sluttet å forskuttere bidragforskudd slik at alle fikk minst 1120 kr slik som før. Rart at når man har dårlig råd så koster ungene mindre, de trenger ikke skikkelige klær og heller ikke skikkelig mat. 0 Siter
Atene Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Han har ikke flere barn men har ikke så god råd heller. Synd at trygdekontoret har sluttet å forskuttere bidragforskudd slik at alle fikk minst 1120 kr slik som før. Rart at når man har dårlig råd så koster ungene mindre, de trenger ikke skikkelige klær og heller ikke skikkelig mat. Ja, og det som er virkelig påfallende er at grensen for når bidragsyter ikke lenger har bidragsevne, går MYE høyere enn grensen for når man får fullt bidragsforskudd. To foreldre som hver har en inntekt på 170000 i året, og ett barn med underholdskostnad beregnet til ca. 3600 kroner måneden (et ikke uvanlig beløp), vil altså komme i den situasjonen at bidragsyter slipper helt unna, mens bidragsmottager får 930 kroner av staten. De resterende 2670 kronene av den beregnede underholdskostnaden skal komme fra... hvor? Hvis bidragsyter ikke har penger, har vel ikke bidragsmottager det heller? Og før noen begynner å mase om "stønader" - de er regnet med når underholdskostnaden beregnes. 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Ja, og det som er virkelig påfallende er at grensen for når bidragsyter ikke lenger har bidragsevne, går MYE høyere enn grensen for når man får fullt bidragsforskudd. To foreldre som hver har en inntekt på 170000 i året, og ett barn med underholdskostnad beregnet til ca. 3600 kroner måneden (et ikke uvanlig beløp), vil altså komme i den situasjonen at bidragsyter slipper helt unna, mens bidragsmottager får 930 kroner av staten. De resterende 2670 kronene av den beregnede underholdskostnaden skal komme fra... hvor? Hvis bidragsyter ikke har penger, har vel ikke bidragsmottager det heller? Og før noen begynner å mase om "stønader" - de er regnet med når underholdskostnaden beregnes. Ja, hva er dette for noen syke regler? Jeg er i akkurat den situasjonen som du beskriver. 0 Siter
Atene Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Ja, hva er dette for noen syke regler? Jeg er i akkurat den situasjonen som du beskriver. Jeg tjener så lite at jeg er "heldig" og får fullt bidragsforskudd på 1250 kroner måneden, så her mangler det "bare" 2350 (pr barn...). Til gjengjeld tjener faren mer enn meg, men slipper likevel unna med 0. 0 Siter
Dorthe Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Jeg tjener så lite at jeg er "heldig" og får fullt bidragsforskudd på 1250 kroner måneden, så her mangler det "bare" 2350 (pr barn...). Til gjengjeld tjener faren mer enn meg, men slipper likevel unna med 0. Her må faren betale bidrag på 540 kr og selv om jeg har uføretrygd så får jeg ikke noe forskudd og jeg har bare ung ufør + et barnetillegg så jeg har ikke akkurat den største inntekta jeg heller. 0 Siter
Gjest Pontiac Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Det går på utregninger dette her, hvor mye du tjener, hvor mye han tjener, fordelt på prosent. En omregning blir gjort annenhvert eller tredjehvert år tror jeg. Du kan søke om omregning før hvis du vil, men være forsiktig, kanskje detter du selv i fella. (kjenner en som ønsket bidraget satt ned fordi han hadde ny dame med barn, og han gikk OPP over 500.- kr. måneden. He he) 0 Siter
org Skrevet 15. september 2006 Skrevet 15. september 2006 Han betaler mye synes jeg. Jeg får 560 kr mnd for minstemann og faren har vanlig samvær. Det er da under minstetakst, er det ikke? Har dere privat avtale? 0 Siter
Atene Skrevet 15. september 2006 Skrevet 15. september 2006 Det er da under minstetakst, er det ikke? Har dere privat avtale? Det finnes ikke noe som heter "minstetakst" lenger. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. september 2006 Skrevet 15. september 2006 Det er da under minstetakst, er det ikke? Har dere privat avtale? Nei, gjennom bidragsfogden. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.