Gå til innhold

Vond kropp - mangler diagnose

Anbefalte innlegg

Jeg skriver på vegne av min samboer. Hun er 40 år og har i mange år slitt med en ”vond kropp”. Symptomene er bl.a. leddsmerter, ”øm” hud, vondt under fotsålene, generelt lite energi og overskudd, trøtthet, hodepine, magesmerter, ømfintlig hud, ømfintlige luftveier og i perioder svimmelhet. Spesielt leddsmertene har tiltatt etter at hun var gravid. Konsekvensen av alt dette er at hun føler hun ikke strekker til, får dårlig samvittighet, dårlig selvbilde og havner inn i en ond sirkel som det virker håpløst å komme ut av. Pga. dette har hun også gått sykmeldt i lengre tid.

Hun har tatt masse forskjellige tester og prøver, men disse viser stort sett at hun er helt frisk. Det eneste som har blitt påvist er at hun ikke har en del nevrologiske sykdommer som MS, leddgikt bl.a. Dette er vel og bra, men uten en klar diagnose er det også vanskelig å vite hva slags behandling man skal satse på for at ting skal bli bedre. Det ser ikke ut til at legestanden kan hjelpe, og alternative behandlinger er ofte dyre, med usikkert resultat. Det er ingen tvil om at smertene er fysiske, men å gå med dette over lang tid påvirker selvfølgelig også psyken.

Situasjonen slik den er nå går ut over både jobb og familieliv og er ikke tilfredsstillende hverken for henne, meg eller vår lille solstråle av en datter. Jeg ville være svært takknemlig hvis noen som har vært eller er i en lignende situasjon (eller kjenner noen) har gode råd og tips om hva som kan gjøres for at ting skal bli bedre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/245821-vond-kropp-mangler-diagnose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det KAN være matvareintoleranse. Jeg sliter med noe lignende sjøl, og skal ta en test for å undersøke det. Slike tester er dessverre dyre, koster 2000 kr.

Det er to ulike typer test-metoder, den ene gjennom Balder-klinikken i Oslo, den andre gjennom Eubiotek. http://www.balder-klinikken.no/ - klikk på ernæringsmedisin og videre matintoleranse. Eller http://www.eubiotek.net/No/index.html - der man kan teste seg lokalt gjennom tilknyttede "oppfølgingsterapeuter". Ved testing hos sistnevnte blir det tatt en blodprøve som sendes til et laboratorie i USA for analyse. Det er nærmere 100 matvarer som testes, og man får tilbake en liste over hvilke matvarer man da reagerer på, og bør holde seg unna. Hos Balderklinikken må man tilbringe en hel dag, og det tas et utall prøver (tror det er på huden).

Her er en symptom-analyse som kan gi en indikasjon på om man kanskje har matvareintoleranse (men kun det, ikke noe definitivt svar på noen måte):

http://www.hovikhelse.com/symptomanalyse.html

Alt det jeg har skrevet ovenfor er slik jeg har forstått det, du får sikkert bedre info om du leser på de linkene og gjør deg opp en mening selv.

Det KAN være matvareintoleranse. Jeg sliter med noe lignende sjøl, og skal ta en test for å undersøke det. Slike tester er dessverre dyre, koster 2000 kr.

Det er to ulike typer test-metoder, den ene gjennom Balder-klinikken i Oslo, den andre gjennom Eubiotek. http://www.balder-klinikken.no/ - klikk på ernæringsmedisin og videre matintoleranse. Eller http://www.eubiotek.net/No/index.html - der man kan teste seg lokalt gjennom tilknyttede "oppfølgingsterapeuter". Ved testing hos sistnevnte blir det tatt en blodprøve som sendes til et laboratorie i USA for analyse. Det er nærmere 100 matvarer som testes, og man får tilbake en liste over hvilke matvarer man da reagerer på, og bør holde seg unna. Hos Balderklinikken må man tilbringe en hel dag, og det tas et utall prøver (tror det er på huden).

Her er en symptom-analyse som kan gi en indikasjon på om man kanskje har matvareintoleranse (men kun det, ikke noe definitivt svar på noen måte):

Alt det jeg har skrevet ovenfor er slik jeg har forstått det, du får sikkert bedre info om du leser på de linkene og gjør deg opp en mening selv.

Takk for svaret. Jeg skal sjekke opp dette. Jeg vet hun er intolerant mot laktose, og hun har prøvd blodtypedietten tidligere. Det hjalp noe, men hun ble ikke kvitt symptomene

Takk for svaret. Jeg skal sjekke opp dette. Jeg vet hun er intolerant mot laktose, og hun har prøvd blodtypedietten tidligere. Det hjalp noe, men hun ble ikke kvitt symptomene

Problemet med flere typer matvare-intoleranse er at man kan reagere på svært vanlige matvarer som mel, melk osv., og symptomene kommer ofte ikke akutt etter at man har spist dette, men bygger seg opp over tid. Det er derfor det er så vanskelig å finne ut av det på egenhånd.

Håper for min egen del at jeg finner en løsning på en del av mine plager, og at din samboer gjør det samme.

Jeg tok testen for morro skyld, og havnet på 149(!) "poeng"....

Hjeelp, ble litt skremt her!

Tør jeg spørre hvor mange du fikk, og ja - bør jeg kanskje få tatt en slik test..? Kan alt dette ha en så "enkel" forklaring som matintoleranse, altså?

Finner en samtidig ut hva en reagerer på, og får en kostholdsveiledning?

Jeg som ELSKER mat!! :-/

Jeg tok testen for morro skyld, og havnet på 149(!) "poeng"....

Hjeelp, ble litt skremt her!

Tør jeg spørre hvor mange du fikk, og ja - bør jeg kanskje få tatt en slik test..? Kan alt dette ha en så "enkel" forklaring som matintoleranse, altså?

Finner en samtidig ut hva en reagerer på, og får en kostholdsveiledning?

Jeg som ELSKER mat!! :-/

Jeg har ikke tatt testen ennå. Fikk for øvrig et resultat ganske likt ditt. Jeg tror svarene på prøven blir sendt til den "oppfølgingsterapeuten" man gjør avtale med, og som antakelig ordner alt det praktiske rundt blodprøvetaking og oversendelse til USA osv. Og at man kommer tilbake til samme sted og får svaret der, og en kostholdsveiledning ja.

Men ring eller mail de og spør, jeg har som sagt ikke tatt testen sjøl ennå, så jeg vet ikke eksakt hvordan alt foregår.

Annonse

Jeg har ikke tatt testen ennå. Fikk for øvrig et resultat ganske likt ditt. Jeg tror svarene på prøven blir sendt til den "oppfølgingsterapeuten" man gjør avtale med, og som antakelig ordner alt det praktiske rundt blodprøvetaking og oversendelse til USA osv. Og at man kommer tilbake til samme sted og får svaret der, og en kostholdsveiledning ja.

Men ring eller mail de og spør, jeg har som sagt ikke tatt testen sjøl ennå, så jeg vet ikke eksakt hvordan alt foregår.

Tror kanskje jeg burde unnet meg en slik test, jeg også. Ihvertfall om det kan bedre noe av plagene!

How come jeg aldri har hørt om slike tester, da? :-)

Supert at du sendte milslukeren denne linken!! Håper både han (hun) og du, og flere lesere (og til & med kanskje jeg)), får hjelp.

Takker og bukker også for raskt svar :-)

• 3 uker senere...

Hei!

Jeg har levd med de samme problemene i nesten 20 år før jeg fikk hjelp. jeg kan ikke drikke eller spise melkeprodukter heller ikke noe med hvete i,ris er også forbudt.jeg har fått ett flott liv igjen! det er også viktig å trene da stivner ikke kroppen så lett til.

prøv dette!!

lykke til

Gjest fibrodama

Jeg gikk slik i mange år. JEg fikk diagnosen fibromyalgi. Uten at jeg kan garantere at den er riktig.

Men ett spørsmål. MS var utelukket sa da. Tok hun ryggmargsprøve? Jeg fikk nemlig til svar at det var eneste måten å avkrefte MS på,og den torde jeg ikke ta. Jeg har mange symptomer som også kan være MS, men fikk beskjed om at det bare var å vente og se siden jeg ikke ville ta ryggmargsprøve.

Jeg gikk slik i mange år. JEg fikk diagnosen fibromyalgi. Uten at jeg kan garantere at den er riktig.

Men ett spørsmål. MS var utelukket sa da. Tok hun ryggmargsprøve? Jeg fikk nemlig til svar at det var eneste måten å avkrefte MS på,og den torde jeg ikke ta. Jeg har mange symptomer som også kan være MS, men fikk beskjed om at det bare var å vente og se siden jeg ikke ville ta ryggmargsprøve.

Ja, hun har tatt ryggmargsprøve og det var ingen behagelig opplevelse skjønte jeg

Gjest tv2 hjelper deg

http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/article752739.ece

Gjest tv2 hjelper deg

http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg/article752739.ece

Ja, jeg har sett programmet og slakten av testene.

Har ikke testet meg selv, og dropper det nok nå. Men har erfart at min helsetilstand har bedret seg etter at jeg drastisk kuttet sukker, mel, ris, pasta og poteter (og andre raske karbohydrater), samt å drikke søtmelk fra kostholdet. (Spiser imidlertid en del andre melkeprodukter, som yoghurt, kesam, etc.)

Når jeg nå prøver å øke på disse matvarene igjen, så blir jeg dårligere. Jeg må imidlertid prøve mer strukturert for å finne ut hvorvidt det er mel, ris, eller hva som konkret er årsaken til plagene mine.

Annonse

Kan man ikke få en indikasjon på MS ved en MR-prøve av hjernen? Jeg vet at MS bryter ned myelin i hjernen (også kalt "the white matter"), så jeg ville nesten tro at man kunne se slikt på MR?

Kan man ikke få en indikasjon på MS ved en MR-prøve av hjernen? Jeg vet at MS bryter ned myelin i hjernen (også kalt "the white matter"), så jeg ville nesten tro at man kunne se slikt på MR?

Jo, det kan man. Men man kan ikke ut fra en MR si 100% sikkert at man -ikke- har MS.

See the difference? ;)

Man kan se det på MR. Naboen min fikk MS-diagnose nå etter å ha hatt fibrodiagnose i over 20 år. Og den ble satt etter MR. Men de tok spinalprøve tilslutt bare for å være 100% sikre at det var MS.

Gjest tinkebøtta

Hei, det er flere som skriver til deg og foreslår matintoleranse som årsak til de plagene din samboer opplever. Som alternativ medisiner (akupunktør) vil jeg ikke anbefale dere de testene/analysene som enkelte her foreslår. Det er svært kostbart, og resultatet er høyst usikkert. Når det gjelder matintoleranse er det kun en ting som gjelder; nemlig utprøving ved utestengelse og gjenninnføring etter bestemte prinsipper. Det finnes dessverre ingen lab tester som sikkert kan påvise intoleranse for "100-vis av matvarer...". Dersom dere mistenker at matintoleranse kan spille en rolle, kan en spesiell anti-allergen /allergitrygg diett følges strengt i et par uker. Hvis situasjonen er uforandret kan vanlig kosthold straks gjennopptas. Hvis symptomene imidlertid forsvinner eller avtar er det sannsynligvis en matintoleranse med i bildet. Da skal en og en matvaretype gjenninnføres gradvis etter et bestemt system inntil man finner synder(ne). Pasienten måler puls og registrerer symptomer på eget skjema for hver matvare. Metoden er enkel, billig men krever en viss oppfølging, dog over et begrenset tidsrom. Det er ikke meningen at man må bruke en spesiell diett resten av livet, men bruke metoden til å identifisere problemmat. De fleste pasienter med plager av en viss grad vil være motiverte til å stå løpet ut.

• 3 uker senere...

Dette er trist. Legene kommer

så inderlig til kort på mange

måter. Trolig er tilstanden

autoimmun. Det kan være f.eks.

Utmattelsessyndrom (ME), fibromyalgi o.l. Legene er helt

opphengt i vanlige legemidler

og diagnoser.

Gå inn på www.ldn.no

og www.remedyfind.com

Kjøp boken: pH-miraklet av

Robert O. Young; www.hilt-hansteen.no.

En forsuret kropp blir syk.

Vi blir det vi spiser. Stress

virker også forsurende på kroppen. Vi må få rett syre-/basebalanse for å være friske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...