Gå til innhold

barnetrygd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man får barn, får man noen pengestøtte fra staten i tillegg til fødselspenger? De tilsvarer jo din vanlige lønn, men det er ikke sikkert alle har råd til å dekke alle utgifter til barn på kun sin egen lønn.

Skrevet

Som du selv sier: barnetrygd. Ellers får man ikke noe, men hvis man ikke har noen inntekt, får man engangsstønad.

Gjest En tobarnsmor
Skrevet

Hehe, hvis man ikke engang har råd til engangsutgiftene man får med en gang i forbindelse med det å få barn, bør man kanskje revurdere planene om å starte familie til økonomien er noe bedre?

Eller - Hvem syns du skulle betale disse utgiftene? Ikke uforskammet her altså, bare nysgjerrig på hvordan du ser for deg at noen andre enn foreldrene skal belastes hva det koster.

Skrevet

Man må omprioritere de pengene man har. Bruke mindre på egne klær, byturer, ting og tang til huset.... osv. Kanskje klare seg med en bil mindre et år, eller uten bil?

Man får fødselspenger (dersom man har krav på det) og barnetrygd. Barnetrygden er på 970 kr i mnd. Etter barnet fyller ett år får du kontantstøtte på 3300 kr hvis man ikke bruker barnehage som får offentlig støtte.

Skrevet

Man må omprioritere de pengene man har. Bruke mindre på egne klær, byturer, ting og tang til huset.... osv. Kanskje klare seg med en bil mindre et år, eller uten bil?

Man får fødselspenger (dersom man har krav på det) og barnetrygd. Barnetrygden er på 970 kr i mnd. Etter barnet fyller ett år får du kontantstøtte på 3300 kr hvis man ikke bruker barnehage som får offentlig støtte.

Det med byturer kommer jo gjerne av seg selv når man får barn. :-)

Skrevet

De 3300 kr du snakker om i kontantstøtte hvis barnehagen ikke har støtte...Har de fleste vanlige barnehager støtte? De som har støtte, er de gratis da? 3300 kr hørtes jo ganske mye ut i måneden, skal det dekke barnehage da? Betyr det i praksis at staten betaler barnehageplassen?

Skrevet

Hehe, hvis man ikke engang har råd til engangsutgiftene man får med en gang i forbindelse med det å få barn, bør man kanskje revurdere planene om å starte familie til økonomien er noe bedre?

Eller - Hvem syns du skulle betale disse utgiftene? Ikke uforskammet her altså, bare nysgjerrig på hvordan du ser for deg at noen andre enn foreldrene skal belastes hva det koster.

Hvis spørsmålet ditt var rettet til meg:

Nei jeg bare lurer jeg. Har fryktelig lyst på barn, men har ingen fast jobb akkurat nå (holder på å starte eget firma), derfor blir det vanskelig. Men det er ikke alle som tjener like bra, sånn er det, og de fleste vil vel ha barn en gang. Derfor jeg lurte på hva man egentlig får i støtte, totalt med evt. fødselspenger, barnetryg, kontantstøtte etc.

Skrevet

De 3300 kr du snakker om i kontantstøtte hvis barnehagen ikke har støtte...Har de fleste vanlige barnehager støtte? De som har støtte, er de gratis da? 3300 kr hørtes jo ganske mye ut i måneden, skal det dekke barnehage da? Betyr det i praksis at staten betaler barnehageplassen?

Kontantstøtte får man bare hvis barnehagen ikke er støttet av det offentlige. Man får også kontantstøtte hvis man har dagmamma.

Det er ikke gratis å ha barnet i barnehagen selv om den er støttet av det offentlige.

Skrevet

Du får ingenting annet enn 970 kroner i måneden.

Du beholder ellers lønn som vanlig, og har du ikke inntekt får du engangsstønad på rundt 30.000 eller noe (vet ikke helt sikkert beløpet).

Det koster MYE penger å ha barn, barnehage, klær, mat, utstyr - i det hele tatt.

Det sies at et barn koster 3.900,- i måneden inkl. alt (om man kan si det), så det bør du ha utover det du trenger for å overleve (mat, husleie etc).

Skrevet

Hvis spørsmålet ditt var rettet til meg:

Nei jeg bare lurer jeg. Har fryktelig lyst på barn, men har ingen fast jobb akkurat nå (holder på å starte eget firma), derfor blir det vanskelig. Men det er ikke alle som tjener like bra, sånn er det, og de fleste vil vel ha barn en gang. Derfor jeg lurte på hva man egentlig får i støtte, totalt med evt. fødselspenger, barnetryg, kontantstøtte etc.

Hvis du skal drive for deg selv, er det egne regler for permisjonspenger. Her er det mange som har fått svært ubehagelige overraskelser, så du bør undersøke nøye hva som vil gjelde for deg!

http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hPKey_1726/hParent_11/hDKey_1

Ellers er permisjonsperioden billig, du klarer fint å finansiere drift av en baby (bleier, grøt og noen klær) med barnetrygden. Det er noen engangsinvesteringer (bilsete, vogn osv.), men her er det mye å spare hvis du er villig til å kjøpe brukt.

Det er etterpå, når du må betale for barnepass, at utgiftene stiger.

Skrevet

Du får barnetrygd, ca. 972,- i mnd. MEd mindre du har barnet på full plass i barnehage får du også kontantstøtte fra barnet fyller 1 år til barnet fyller 3 år.

Ellers er det nok meningen du skal fø deg og barnet selv.

Skrevet

Bortimot alle barnehager har offentlig støtte. En full plass koster ca. 2750,- nå, noen mer noen mindre.

Det er dyrt å ha barn!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...