Gjest En som lurer og lurer... Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Hei, Jeg pendler til jobben fra kambo til oslo. Jeg bruker da toget og kjøper månedskort. Som kommer bortimot 2000 kroner. Skal ikke jeg da betale mindre skatt? I og med at jeg betaler 2000 av lønna mi på reiseutgifter? 0 Siter
Gjest meiner eg Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Skal du ? Er det ikke heller slik at du får skrevet av litt på selvangivelsen da ? 0 Siter
Gjest En som lurer og lurer... Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Skal du ? Er det ikke heller slik at du får skrevet av litt på selvangivelsen da ? Jeg har ikke peiling...noen som kan hjelpe her:) 0 Siter
Gjest meiner eg Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Jeg har ikke peiling...noen som kan hjelpe her:) Her finner du sikkert litt http://www.skatteetaten.no/Templates/SporsmalOgSvar.aspx?id=42656&mainchapter=9777&chapter=9777&epslanguage=NO#top 0 Siter
Gemini Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Du trekker fra reiseutgifter på selvangivelsen. 0 Siter
Gjest En som lurer og lurer... Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Du trekker fra reiseutgifter på selvangivelsen. Hvordan gjør jeg det? Altså skrive ned hvor mye jeg har brukt på reiseutgifter på selvangivelsen? Får jeg de pengene tilbake? Er helt grønn på akkurat dette temaet *flau* Fint om du kunne hjelpe:) 0 Siter
....AV Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Hvordan gjør jeg det? Altså skrive ned hvor mye jeg har brukt på reiseutgifter på selvangivelsen? Får jeg de pengene tilbake? Er helt grønn på akkurat dette temaet *flau* Fint om du kunne hjelpe:) Nå kan du trekke fra en viss sum pr. kilometer, så det eneste du trenger å holde styr på er hvor langt det er mellom hjemme og jobb. Det er en egen rubrikk for dette på selvangivelsen. 0 Siter
Gemini Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Hvordan gjør jeg det? Altså skrive ned hvor mye jeg har brukt på reiseutgifter på selvangivelsen? Får jeg de pengene tilbake? Er helt grønn på akkurat dette temaet *flau* Fint om du kunne hjelpe:) I den linken som du fikk i et annet svar her, finner du svaret. Det står under overskriften Reisefradrag, et stykke ned på siden. 0 Siter
mettewa Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Du kan trekke fra reiseutgifter på selvangivelsen, som da gjør at du får lavere skatt. Du kan melde fra til ligningskontoret nå, og få dem til å sette ned skatten din noe, eller du kan vente til de regulerer det ut fra hva du får igjen til neste år. Det vil med andre ord si at den neppe blir regulert før 2008. Du trekker ikke fra summen på månedskortet ditt, men en fast kilometersats. Fra Oslo til Kambo, og hjem igjen, er det vel ca. 100 km., og husker jeg riktig er kilometerstasen nå 1,40. For en fulltidsjobb regnes det 230 reisedager i året, det vil si at dine reisefraktrekk da blir 32200,-. Du får ikke fradrag på hele summen, kun det som overstiger 12800,-. Det vil si at du da sitter igjen med 19400,- i reisefratrekk. Regner du 28% av dette, som vel er det du reelt får i fratrekk (ikke arrester meg om dette ikke er helt korrekt), havner du på 5432,-. Med andre ord skal du betale ca. 453,- mindre i skatt i måneden. Jeg skulle egentlig bare skrive et kort svar til deg. Det ble noe lengre. Og en viss mulighet for regnefeil må påregnes ;-) 0 Siter
Sofline Skrevet 14. september 2006 Skrevet 14. september 2006 Du får kjørselsfradrag, men det beregnes ut fra hvor mange kilometer du reiser, ikke hva du betaler for det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.