Gå til innhold

Hva får vi i støtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å tenke på studier og slikt. Jeg og samboeren skal studere høsten 2007. Har lest litt på lånekassen, men skjønner ikke bæret.

Vi skal satse fullt på studier og prøve å la være å jobbe fordi vi har et lite barn som da vil være 1,5 år. Vi vil bruke tid på barnet også, i tillegg til studiene, og det er vel fair? Men det skremmer meg litt, for tanken på å leve på 6000 per mnd, det går jo ikke... :( vi skal jo betale husleie, strøm og andre regninger, kjøpe klær og mat til barnet og ta det med på ting. Fordelen med oss er at vi sjelden kjøper klær, vi røyker ikke, går aldri ut på noe spes, så der sparer vi jo litt penger...

summen 6000kr fikk jeg fra ei venninne av meg som akkurat er ferdig å studere. Hun levde på 6000 i mnd og det var såvidt det rakk fordi hun hadde også en samboer som hadde en jobb...

Men hva har vi krav på? Vi vil prøve å ta opp minst mulig lån også...

Takker for ALLE svar!!

Skrevet

6000 mnd er MED lån! Eller dvs du får BARE lån, så blir 40% omgjort til stipend om du står på alle dine eksamener (30sp pr termin).

Men du får sikkert noe tillegg for barn.

Skrevet

En ting er sikkert: dere får ikke bare 6000 kr i måneden.

I følge støttekalkulatoren til Lånekassen, får du 81400 kr i lån og 12900 kr i stipend (dette stipendet (forsørgerstipend) er fordi du har et barn). 40% av lånet du får, gjøres om til stipend når du består eksamen.

Samboeren din kommer til å få det samme utbetalt hvis han også studerer. Jeg er litt usikker på om han også har rett til førsørgerstipend. Hvis han ikke har det, kommer dere til å få kr 175 700 i støtte.

I teorien vi det si 17570 kr i måneden, men reelt blir det litt mindre, da det blir utbetalt mer støtte i begynnelsen av semesteret pga. utgifter til ekskursjoner, bøker osv.

Dette er hvis dere skal studere fulltid.

Venninna di har nok rett når hun sier hun bare får 6000 kr i måneden, men hun har fått utbetalt en større sum i begynneslen av semesteret, og hun er bare seg selv.

I tillegg har dere selvfølgelig fortsatt rett til barnetrygd, og skal han i barnehage, tror jeg dere får redusert pris fordi dere studerer.

Skrevet

Har du prøvd denne? http://app.lanekassen.no/stottekalk/ Jeg får da at du skal ha over 90.000 for ti måneder, altså i snitt 9.000 i måneden. I tillegg vil vel samboeren din også få 6.000 i måneden. Altså får dere 15.000 i måneden - om jeg forstår dette rett. Mulig dere får noe mindre fordi dere er samboere, og enkelte utgifter da blir mindre. Men dere får et betydelig tillegg for ungen, og får en stor sum hver - det virker som om du tror dere tre må leve på 6.000 samlet.

Skrevet

Forøvrig får du utbetalt kr 18 862 i august og januar, og kr 7072 i september til desember og februar til mai.

Samboeren din vil få utbetalt 16 280 i begynnelsen av semsterne, og kr 6105 i de øvrige månedene. Vel og merke hvis han ikke har rett til førsørgerstipend.

PS! Dette gjelder for høyere utdanning.

Skrevet

Har du prøvd denne? http://app.lanekassen.no/stottekalk/ Jeg får da at du skal ha over 90.000 for ti måneder, altså i snitt 9.000 i måneden. I tillegg vil vel samboeren din også få 6.000 i måneden. Altså får dere 15.000 i måneden - om jeg forstår dette rett. Mulig dere får noe mindre fordi dere er samboere, og enkelte utgifter da blir mindre. Men dere får et betydelig tillegg for ungen, og får en stor sum hver - det virker som om du tror dere tre må leve på 6.000 samlet.

Han får i tillegg mye mer utbetalt i august og januar.

Skrevet

Han får i tillegg mye mer utbetalt i august og januar.

Ja, det gjør de jo begge. Men de pengene er jo glemt når man kommer til oktober! Da føler man at man lever på mindre enn 6.000 kroner i måneden! :-)

Skrevet

Ja, det gjør de jo begge. Men de pengene er jo glemt når man kommer til oktober! Da føler man at man lever på mindre enn 6.000 kroner i måneden! :-)

Man kan jo spare litt av pengene; det er jo ikke alle studier som koster like mye.

Skrevet

Man kan jo spare litt av pengene; det er jo ikke alle studier som koster like mye.

Nei, i mitt tilfelle koster ikke studiet mer enn 300-400 kroner i semesteravgift og noen tusen i bøker og materiell. Det som er dyrt er husvær, mat, busskort, treningskort, sosiale utskeieler og annet som jeg ser på som nødvendig for min livskvalitet. Det betyr et kafébesøk kanskje hver fjortende dag, en cd i måneden og relativt små utgifter. Det meste av mine penger går til mat, toalettsaker og andre ting man ikke kommer utenom. Vet om få studenter som klarer å spare ut av de 6.000 kronene vi får, uten andre inntektskilder. Men vet jeg om store utgifter i løpet av semesteret, tar jeg nå de når det store beløpet kommer i august og januar og jeg har pæng.

Skrevet

Nei, i mitt tilfelle koster ikke studiet mer enn 300-400 kroner i semesteravgift og noen tusen i bøker og materiell. Det som er dyrt er husvær, mat, busskort, treningskort, sosiale utskeieler og annet som jeg ser på som nødvendig for min livskvalitet. Det betyr et kafébesøk kanskje hver fjortende dag, en cd i måneden og relativt små utgifter. Det meste av mine penger går til mat, toalettsaker og andre ting man ikke kommer utenom. Vet om få studenter som klarer å spare ut av de 6.000 kronene vi får, uten andre inntektskilder. Men vet jeg om store utgifter i løpet av semesteret, tar jeg nå de når det store beløpet kommer i august og januar og jeg har pæng.

Jeg tenkte på å spare litt av de pengene man får i begynnelsen av semesteret.

Skrevet

Jeg tenkte på å spare litt av de pengene man får i begynnelsen av semesteret.

Ah, ja, da er vi på bølgelengde. I år hadde jeg ikke noe depositum å betale, så da kunne man spare litt. Ikke at det gjør noe særlig fra eller til, når man skal på boligmarkedet om et år...

Skrevet

Ah, ja, da er vi på bølgelengde. I år hadde jeg ikke noe depositum å betale, så da kunne man spare litt. Ikke at det gjør noe særlig fra eller til, når man skal på boligmarkedet om et år...

Bedre enn ikke noe. :-)

Skrevet

Du har fått flere svar angående støttebeløp under her, så det har ikke jeg undersøkt.

Jeg ville bare si at de fleste som studerer i dag ikke kommer utenom å jobbe litt ved siden av. Det trenger ikke å gå så mye utover tiden deres med barnet, det gjelder bare å finne noe på kveldstid. Så får dere sjonglere litt ifht hvem som er på jobb når.

Det er slitsomt, men det er slitsomt med for dårlig råd også!

Vi har jo også en liten datter (snart 1 år), og her studerer vi på tur :o) Mannen er ferdig til våren, og da begynner jeg. Men vi eier leilighet, og det hadde ikke gått rundt her om begge skulle levd på studielån. Dessuten tror jeg det er tyngre å studere enn å jobbe når man har barn (aldri "fri"), og at det ville slitt på oss begge to om begge skulle befunnet seg i en studiesituasjon.

Skjønt - å vente i 3-5 år på at kjæresten skal bli ferdig med studier kan jo føles unødig kjipt selvfølgelig.

Alt går, det er jo bare snakk om prioriteringer! Sett i alle fall opp et skikkelig (og realistisk) budsjett, og hold dere til det.

Lykke til :o)

Skrevet

Bedre enn ikke noe. :-)

Nei, man klarer vel å spare til koppehåndkleer og gardiner... :-)

Skrevet

Må bare si at det at studenter får 6000 kr i måneden er løgn.

Studenter får 80000 i året. Disse skal dekke alt inklusive bøker og semesteravgifter.

Det er få studier der bøker og semesteravgifter kommer på over 10000 i året.

Skrevet

Skal vi se. Dere vil vel få 8.000 hver, tror jeg, for dere får forsørgerstipend. Hvis ikke bare den ene får det, da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...