Gå til innhold

Zyprexa, dosering, mm


Zitha

Anbefalte innlegg

Hei

Det er noe jeg lurer på. En person går på 30 mg zyprexa. Det er tatt en blodprøve for å måle konsentrasjonen, den var på 184 (husker ikke enheten). Kommentaren av analysen var at det var innenfor normalområdet, men lavt i forhold til dosen. Hva betyr det? Det ble også målt noe som ble kalt metabolitten(?), den var på 32 (husker ikke enheten her heller).

Problemet er at vedkommende fikk et brev fra legen med disse svarene, med beskjed om å ta dem med til psykiateren, men vedkommende har ikke lenger kontakt med psykiateren. Å ringe og fortelle om resultatet, eller å ringe legen for å spørre om råd, ble også avvist. Så hva bør vi gjøre?

Tilsier resultatet av blodprøven at doseringen med zyprexa bør justeres? Medisinene er mot schizofreni, og det er ting som kan tyde på at vedkommende er i ferd med å bli dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ut fra blodprøvene er dosen riktig. Det er dog viktigere å holde seg til den virkningen en ser på pasienten enn til blodprøver som bare er veiledende.

Siden hun holder på å bli dårligere, vil det være lurt å drøfte doseringen med lege/psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra blodprøvene er dosen riktig. Det er dog viktigere å holde seg til den virkningen en ser på pasienten enn til blodprøver som bare er veiledende.

Siden hun holder på å bli dårligere, vil det være lurt å drøfte doseringen med lege/psykiater.

Takk for raskt svar. :-)

Min gjetning var også at blodprøven tydet på at doseringen er riktig. Ettersom jeg har forstått er maks dose på zyprexa 20 mg, er det da forsvarlig å øke enda mer? Eller er det kanskje andre medisiner som kan brukes sammen med zyprexa?

Vi får ta det opp med legen hennes etter påske.

God påske, forresten.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for raskt svar. :-)

Min gjetning var også at blodprøven tydet på at doseringen er riktig. Ettersom jeg har forstått er maks dose på zyprexa 20 mg, er det da forsvarlig å øke enda mer? Eller er det kanskje andre medisiner som kan brukes sammen med zyprexa?

Vi får ta det opp med legen hennes etter påske.

God påske, forresten.:-)

"Lav i forhold til dosen", skrev du i det første innlegget.

Det betyr at vedkommende enten tar opp dårlig, eller mer sannsynlig bryter ned Zyprexa raskere enn folk flest.

Dette er verdien av å ta blodprøver/serumkonsentrasjonsmålinger. Her kan en trygt gi 30 mg evt. høyere fordi en vet at nivået i blodet er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lav i forhold til dosen", skrev du i det første innlegget.

Det betyr at vedkommende enten tar opp dårlig, eller mer sannsynlig bryter ned Zyprexa raskere enn folk flest.

Dette er verdien av å ta blodprøver/serumkonsentrasjonsmålinger. Her kan en trygt gi 30 mg evt. høyere fordi en vet at nivået i blodet er korrekt.

Nok en gang, takk for raskt svar. :-)

Det er greit å få litt fakta og ikke bare gjetninger og løse antagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...