Gå til innhold

kyssesyke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt det? En venninne av meg har det nå, men hun har ikke de vanlige symptomene med hovne mandler. Hun er bare veldig veldig slapp og elendig, har ikke feber eller noe, men legen hadde sagt at lever og milt var betente pga veldig høye prøver.

Skrevet

Jeg har hatt det. Var heeelt jævlig. Fikk åpne sår i halsen, så klarte ikke å spise eller drikker. Havnet til slutt på sykehus og måtte få næring intravenøst. Lå på sykehuset i nesten to uker.

Før jeg fikk såpass vondt i halsen, hadde jeg feber og følte meg slapp i en måned.

Skrevet

Jeg har hatt det. Nøyaktig som din venninne. Med unntak av noen dager med moderat feber, følte jeg meg ikke så verst. Men leververdiene var så høye at jeg knapt fikk lov til å bevege meg.

Hun må bare høre på legen og ta det veldig rolig.

Jeg var heldig og ble friskmeldt etter halvannen måned eller noe sånt. Da var leververdiene mine normale igjen.

Men det kan vare mye lenger. Spesielt hvis hun ikke tar det med ro.

Og for all del: Ikke en dråpe alkohol. Ei heller smertestillende som gir leveren arbeid.

Skrevet

Jeg har hatt det. Nøyaktig som din venninne. Med unntak av noen dager med moderat feber, følte jeg meg ikke så verst. Men leververdiene var så høye at jeg knapt fikk lov til å bevege meg.

Jeg var heldig og ble friskmeldt etter halvannen måned eller noe sånt. Da var leververdiene mine normale igjen.

Og for all del: Ikke en dråpe alkohol. Ei heller smertestillende som gir leveren arbeid.

Når hun blir frisk igjen da, bør hun fortsatt være forsiktig med alkohol og smertestillende?

Skrevet

Når hun blir frisk igjen da, bør hun fortsatt være forsiktig med alkohol og smertestillende?

Ja, ei venninne av meg fikk alkoholforbud i ett år (!), og forbud mot Paracetamol for alltid. Mulig legen var litt streng, men ja, man må være forsiktig en god stund etterpå.

Skrevet

Min lege friskmeldte meg helt da leververdiene igjen var normale, og jeg fikk ikke beskjed om å være forsiktig med alkohol.

Men jeg tror det avhenger av sykdomsforløpet. Jeg hadde en måned eller noe sånt med ekstremt høye leververdier, men de normaliserte seg raskt. Andre kan gå sånn jeg gikk i mange måneder. Det er mulig disse må ta det rolig lenger enn jeg måtte.

Skrevet

Ibux skal visst være grei...

Skrevet

Ibux skal visst være grei...

Stemmer. Den sliter ikke på leveren i samme grad som Paracet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...