Gå til innhold

Trukket visdomstann - spising de neste dagene?


Gjest kokosbolla

Anbefalte innlegg

Gjest kokosbolla

Jeg trakk en visdomstann i går, og tannlegen sa at det var såpass ukomplisert at jeg ikke trengte å kjøpe det munnskyllevannet jeg spurte om (Corsodyl). I går spiste jeg suppe og most banan og is - og det samme i dag.

Plutselig slo det meg at det kanskje ikke er noen god ide å spise banan, i tilfelle noe av den setter seg fast i hullet. Hjelp!! Jeg har prøvd å ta bittebittesmå skjeer med most banan og bare tygge på den andre siden. Har forsøkt å titte bak der ved hjelp av et lite speil, men det er umulig å se om det sitter noe nedi hullet eller ikke.

Ellers skyller jeg med en sånn liten sprøyte med vann noen ganger om dagen, men føler ikke at det er nok kraft i den til å spyle ut hvis det skulle ligge noe der.

Burde jeg f.eks. ta en munnfull vann og riste rundt i munnen?

Har aldri gjort trukket visdomstann før, så håper noen kan gi meg noen gode tips. Er veldig redd for å få betennelse og sånn nemlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har trukket alle visdomstennene. Nå sist var for et par uker siden, og jeg spiste som vanlig allerede samme dag. Setter noe seg fast kommer det nok ut igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hv8is ikke hullet er for sårt kan du bruke en tannpirker og forsiktig fjerne rester.

Jeg spiste vanlig mat og fikk ingen problemer. Men var nøye med tannpirker etter hvert måltid!

Er det for vondt så bør du heller vente.Jeg har trukket fire visdomstenner og ingen ga meg problemer.

Det er faktisk vanskelig å skylle ut det som er nede i hullet. Jeg har prøvd.

Kjenner faktisk ingen som har fått betennelse etter tanntrekning, men sjansen er det om en bittelite....

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste som normalt helt fra starten, jeg, selv om jeg ble operert og sydde flere sting. Spis vanlig mat, du. Du kan bare prøve å pirke det ut igjen om det setter seg noe nedi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket 3 visdomstenner, og har spist normalt etterpå. Dvs tygget helst på den andre siden da, og spiste ikke akkurat chips.

Jeg skylte bare en gang, med det er pga at jeg er ekstra mottaklig for infeksjoner ved siste trekking, enn hva jeg var da jeg trakk de 2 første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en større sprøyte. Kjøp en tykk , lang kanyle og bøy den i vinkel, så får du bedre trøkk når du spyler ut hullet. Ellers finnes sonder som brukes til å spyle kanaler med som ikke er spiss, eller et plastkateter til å tre på sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hv8is ikke hullet er for sårt kan du bruke en tannpirker og forsiktig fjerne rester.

Jeg spiste vanlig mat og fikk ingen problemer. Men var nøye med tannpirker etter hvert måltid!

Er det for vondt så bør du heller vente.Jeg har trukket fire visdomstenner og ingen ga meg problemer.

Det er faktisk vanskelig å skylle ut det som er nede i hullet. Jeg har prøvd.

Kjenner faktisk ingen som har fått betennelse etter tanntrekning, men sjansen er det om en bittelite....

Lykke til

De som har klaffeinsuffisiens i hjertet bør si i fra til tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror deg på ditt ord, men var det svaret til meg?

Nevnte bare tannpirkere jeg.....

*lol*

Jeg vet ikke, men bare ta det med ro. Evt legg deg nedpå litt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden jeg trakk mine visdomstenner.... Og det gikk som hakka møkk.

*lurer*

Mine gikk på 30 sek hver. Jeg engasjerte en kjevekirurg, litt spurv med kanoner, men det er kjekt med bekjentskaper. En student fulgte det opp. Helt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine gikk på 30 sek hver. Jeg engasjerte en kjevekirurg, litt spurv med kanoner, men det er kjekt med bekjentskaper. En student fulgte det opp. Helt gratis.

Trakk mine helt gratis hos vanlig tannlege. Takk og lov.

Har trukket tilsammen åtte tenner. Måtte trekke fire pga tannregulering. Føler jeg mangler noen tenner, ja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trakk mine helt gratis hos vanlig tannlege. Takk og lov.

Har trukket tilsammen åtte tenner. Måtte trekke fire pga tannregulering. Føler jeg mangler noen tenner, ja.....

Jeg har trukket 13! Helt sant.

(hissen en sannsøs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trakk mine helt gratis hos vanlig tannlege. Takk og lov.

Har trukket tilsammen åtte tenner. Måtte trekke fire pga tannregulering. Føler jeg mangler noen tenner, ja.....

Jeg betalte tusen kroner nå sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var jo herlig....

Du får jo bare leve med de ensomme tennene du har da.....

*lol*

Hehe.

Det hører med til historien at 8 av disse tennene var melketenner (de ville ikke ut av seg selv da de nye meldte sin ankomst).

4 nye - for å få plass til resten (det ble for trangt, og så "slapp" jeg regulering av den grunn også).

Til slutt: 1 visdomstann.

Sum: 13 - men munnen er full likevel. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

Det hører med til historien at 8 av disse tennene var melketenner (de ville ikke ut av seg selv da de nye meldte sin ankomst).

4 nye - for å få plass til resten (det ble for trangt, og så "slapp" jeg regulering av den grunn også).

Til slutt: 1 visdomstann.

Sum: 13 - men munnen er full likevel. :o)

Min munn også uten de 8 som er borte.

Vi hadde vel bare ikke plass til et fullt tannsett. Lurer på hvordan jeg hadde sett ut med 8 tenner flere......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trukket mine tre visdomsjeksler uten noe særlige komplikasjoner. Jeg husker jeg fikk beskjed om å holde meg mest mulig i ro, iallfall til det sluttet å blø. Mener jeg spiste normalt. Den ene tanna trakk jeg fredag etter jobb, for å kvikne til i helga. Søndag formiddag følte jeg meg så pigg at jeg deltok i et turløp på over en mil i skogen. Hvem andre traff jeg da på enn tannlegen; men han kommenterte det ikke!

Da min datter trakk visdomstann, fikk hun streptokokker i såret. Hun fikk høy feber og lå på Haukeland i over en uke, der hun fikk sterk antibiotika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest burde ha gjort det for leenge siden,nemlig..

Jeg spiste som normalt helt fra starten, jeg, selv om jeg ble operert og sydde flere sting. Spis vanlig mat, du. Du kan bare prøve å pirke det ut igjen om det setter seg noe nedi der.

var det veldig vondt? Hvor mye kostet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det veldig vondt? Hvor mye kostet det?

Jeg husker ikke hva det kostet, men jeg fikk gjort det på tannlegehøyskolen for en rimelig penge. Du vil få refundert deler av utgiftene hos trygdekontoret i etterkant, så du kan jo høre med tannlegen din hvor mye det kommer på totalt.

Selve visdomstannsoperasjonen var mer ubehagelig enn vond. I etterkant ble jeg ganske hoven i kjevebeinet, det varte en ukes tid. Smerter hadde jeg nesten ikke. Jeg fikk resept på pinex forte som jeg kunne ta, men jeg trengte ikke noe særlig av det. Brukte bare smertestillende samme dag som jeg ble operert fordi jeg ble bedt om å ta hver 6 time selv om jeg ikke hadde vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...