Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ser mange stiller spørsmål om rask puls - og jeg henger meg på. Jeg har tidligere stilt spørsmål ang hjerteklafflekkasje som visstnok kan føre til rask puls. Jeg har to små klaffelekkasjer på hjertet. I det siste har hjertet mitt oppført seg merkelig. De to siste ukene har jeg om kvelden fått smerter i brystet - som enten må komme fra hjertet eller lungene. (jeg har astma). De to siste kveldene har jeg ikke kjent noe, men i natt våknet jeg ca kl 0200 av at pulsen min gikk fort og jeg følte meg uvel. Var over etter ca 1 time. Dette skjer ofte - også på dagtid og om morgenen. Jeg har tidligere vært innlagt på sykehus for atrieflimmer to ganger. Er i perioder helt symptomfri, men som sagt i det siste føler jeg at det er noe som ikke stemmer - det har skjedd en forandring. Det har også hendt at jeg får en varmefølelse i brystet og så begynner pulsen å gå veldig fort - og jeg blir dårlig. Kjører jeg bil, må jeg bare hive bilen til siden og slappe av. Legen har henvist meg til sykehus for nærmere utredning (jeg har tidligere tatt flere undersøkelser av hjertet - også undersøkt om årene var tette), men det var i 1997. Det har skjedd mye siden den gang. Å vente på undersøkelse ved sykehus, tar lang tid - bør jeg be om å få time tidligere - jeg liker ikke tilstanden min for tiden!

Hva er årsaken til at pulsen begynner å slå fort når jeg sover? Kan det ha noe med halsen min å gjøre - jeg er hes og føler at det sitter noe der som gjør at jeg av og til får problemer med å svelge. Dette ble mye på en gang. Håper du kan gi meg et svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24610-rask-puls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Dada.

Dine plustelige anfall av rask hjerteaksjon kan være forkammerflimmer, men andre former for rytmeforstyrrelser er også mulig. Det vil være nødvendig å få registrert et slikt anfall for å kunne ha noen mening om det.

Den forandring (til det verre) som har skjedd i løpet av de siste måneder bør vurderes på ny. Det kan tenkes at dine klaffelekkasjer har noe med dette å gjøre, og at den volumbelastningen slike lekkasjer representerer er blitt litt for meget for ditt v. hjertekammer. Dette kan lett bedømmes ved hjelp av ekkokardiografi (ultralyd). Å få registrert dine anfall av rytmeforstyrrelser vil kunne bli vanskeligere, idet registreringen vil forutsette at du får dine plager mens registreringen pågår.

Du bør ikke kjøre bil før dette er vurdert.

Be om en snarlig undersøkelse ved ditt sykehus. Avhengig av hvor du bor finnes det også endel private muligheter for en midlertidig vurdering av kardiologisk ekspertise.Dette vil din privatlege kunne gi deg informasjon om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24610-rask-puls/#findComment-103975
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...