Gå til innhold

Rohypnol, Imovane og Nozinan


Gjest bebba

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt disse sovemedisinene i denne rekkefølgen de siste 3 årene. Først fikk jeg Rohypnol men da jeg skulle til statene ble det byttet til Imovane få måneder senere dersom noen hadde vært stoppet med Rohypnol i kontroll. Da jeg for ca. et år siden hadde en kraftig nedtur og ikke sov med Imovanen fikk jeg Nozinan som jeg bruker av og til ved behov

Spørsmålet mitt er hva er minst vanedannende og først og fremst er det greit å bruke Nozinan over tid? Jeg liker den best av disse tre, den gir meg minst bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nozinan er klart minst vanadannende (ikke i det hele tatt).

Forutsatt at dosen ikke er stor (større enn ca 25 mg), skulle det være helt ufarlig å bruke den over lang tid.

Prinsippielt mener jeg dog at en med jevne mellomrom bør forsøke å trappe ned og greie seg uten medisin, om ikke annat så for en begrenset tidsperiode. Det er svært få som virkelig trenger livslang behandling med sovemedisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nozinan er klart minst vanadannende (ikke i det hele tatt).

Forutsatt at dosen ikke er stor (større enn ca 25 mg), skulle det være helt ufarlig å bruke den over lang tid.

Prinsippielt mener jeg dog at en med jevne mellomrom bør forsøke å trappe ned og greie seg uten medisin, om ikke annat så for en begrenset tidsperiode. Det er svært få som virkelig trenger livslang behandling med sovemedisin.

Jeg bruker ikke Nozinan hver natt, det går uker imellom men siden jeg står i en svært vanskelig livssituasjon trenger jeg dem av og til og da 5 - 10 mg etter behov. Jeg forstår at dette er helt ufarlig, jeg har ingen grunn til at tro at jeg kommer til å trenge sovemedisiner hele livet. Jeg vet om et tilfelle hvor en 17åring tok ca. 50 5mgtabletter av Nozinan i tillegg til noen få paraset, det ble oppdaget ca. 10 timer senere og hun kom umiddelbart til legevakten og deretter på sykehus. Alt har gått bra siden men er det noen muligheter for ettervirkninger eller etterskader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...