Gå til innhold

Mamma er overvektig

Anbefalte innlegg

Gjest Nattalie

Jeg har en mamma som er svært overvektig. Hun er 48 år. Høyden er rundt 160 og hun veier ca. 114kg.

i tillegg har hun hatt både hatt slag, og fått diverse hjerte og kar sykdommer + diabetes. Skyldes alt dette overvekten? Hva kan hun gjøre?

Selv er har jeg ikke arvet så mye fra mamma. Er heller litt undervektig, mer lik pappa.

Har bla. svært lav puls. Er det skadelig? Har dessuten litt høyt kolesterol og dårlig blodsirkulasjon. Det hadde også morfar. Kan det være at jeg arver hjertesykdommene som ligger i familien fra mammas side selv om jeg lever ett relativt sunt liv? Har du noen gode tips og råd for hvordan jeg kan leve livet mitt? Er så redd for sykdommer etter alt det som har skjedd med mamma de siste 10 årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24618-mamma-er-overvektig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Nattalie.

Din relativt unge mor kan godt ha fått alle de komplikasjoner du nevner p.g.a. sin betydelige overvekt.

Hva du selv skal gjøre for å ungå endel av de sykdommer din familie er belastet med avhenger av flere ting :

Redusèr de påvirkelige risikofaktorer for utvikling av hjerte-karsykdom til null. D.v.s. at du holder deg i form, ikke røyker, har normal vekt, normalt blodtrykk, spiser rel. fettfattig. Få tatt enkelte blodprøver, bl.a. med bestemmelse de enkelte fraksjonene av de vanligste fettstoffene i blodet, og få din lege til å vurdere resultatene. Er ditt kolesterol forhøyet, bør man ta stilling til om dette skal reduseres.

Glem din "lave" puls. Den betyr ikke noe.

Du kan neppe være eldre enn et par-og-tyve år. Du har alle muligheter til å drive fornuftig, forebyggende virksomhet hvis nødvendig. La det bli en livsstil, og ikke la forekomsten av sykdom i familien bli en psykisk belastning. Din angst for å bli rammet av sykdom som din mor er uberettiget, idet mesteparten av hennes sykdommer dessverre må betegnes som delvis selvpåført.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24618-mamma-er-overvektig/#findComment-103974
Del på andre sider

Gjest Nattalie

Svar til Nattalie.

Din relativt unge mor kan godt ha fått alle de komplikasjoner du nevner p.g.a. sin betydelige overvekt.

Hva du selv skal gjøre for å ungå endel av de sykdommer din familie er belastet med avhenger av flere ting :

Redusèr de påvirkelige risikofaktorer for utvikling av hjerte-karsykdom til null. D.v.s. at du holder deg i form, ikke røyker, har normal vekt, normalt blodtrykk, spiser rel. fettfattig. Få tatt enkelte blodprøver, bl.a. med bestemmelse de enkelte fraksjonene av de vanligste fettstoffene i blodet, og få din lege til å vurdere resultatene. Er ditt kolesterol forhøyet, bør man ta stilling til om dette skal reduseres.

Glem din "lave" puls. Den betyr ikke noe.

Du kan neppe være eldre enn et par-og-tyve år. Du har alle muligheter til å drive fornuftig, forebyggende virksomhet hvis nødvendig. La det bli en livsstil, og ikke la forekomsten av sykdom i familien bli en psykisk belastning. Din angst for å bli rammet av sykdom som din mor er uberettiget, idet mesteparten av hennes sykdommer dessverre må betegnes som delvis selvpåført.

Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24618-mamma-er-overvektig/#findComment-105269
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...