Gå til innhold

tenormin-ephedrin

Anbefalte innlegg

Gjest stoneee

Hei, Dr.

Jeg bruker Tenormin 50mg dg

som forebyggende mot migrene.

Har opplevd en del vektøkning pga redusert aktivitet i sammenheng med hyppige migreneanfall og forverret astmaplager i yrkessammenheng.

Har nå fått innvilget yrkesrettet attføring og plagene med astma og migrene har blitt bedre.Jeg er fremdeles godt overvektig selv om aktivitetsnivået har økt igjen, med tanke på trening.

Jeg har kjøpt et kosttilskudd fra USA som inneholderMaHuang (20mg ephedra alkaloids)pr kapsel, 4-6 kapsler pr dg.

Kan dette brukes mens jeg går på Tenormin 50mg tabletter?

Jeg har også lurt på å bruke rene Ephedrin tabletter da disse har en god fettdrivende effekt.Jeg vet at ephedrin brukes som astmamedisin og kan de derfor virke positivt på min astma?

Og hva er en evt.

"forsvarlig" dosering, med tanke på Tenormin'en.

Ant. mg pr dose pr dg. over ant. uker.

NB jeg har i utgangspunktet ikke for høyt blodtrykk.

Med hilsen

Stoneee

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24622-tenormin-ephedrin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Stoneee.

Vær klar over at enkelte asthmatikere blir verre ved bruk av betablokkere (f.eks. Tenormin).

Efedrin har en ganske kraftig effekt på våre blodårer, og du bør ha det in mente p.g.a. din migrene.

Hvorfor du skal kaste bort penger på såkalt "kost-tilskudd" for å gå ned i vekt er meg en gåte. Det er dessuten noe søkt å karakterisere efedrin som "fett-drivende". Godt reklame-ord, men neppe dokumenterbart. Bivirkningslisten for efedrin brukt ukontrollert er ganske lang, og kan bl.a. gi deg hodepine, skjelvinger, uro, søvnløshet, ekstraslag i hjertet, rask puls, osv.

Det er neppe noe som gjør at du ikke kan bruke efedrin sammen med Tenormin, men det er mulig at du biter deg selv i halen og opphever endel av de forebyggende effektene Tenormin kan ha på din migrene.

Å angi noen form for dosering finner jeg umulig. Ikke glem at deklarasjonen på mange av "kost-tilskuddene" langt fra er fullstendige eller nøyaktige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24622-tenormin-ephedrin/#findComment-103971
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...