Gå til innhold

yrkesskadd men ingen hjelp å få.


Gjest leodeg

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en skade i nakken for 1 1/2 år siden og har fått medisinsk grunnlag av legen for å søke omskolering siden mine arbeidsmuligheter er innskrenket, mitt yrke var omsorgsarbeider og medførte mye tunge løft etc. noe jeg ikke er i stand til å utføre lenger pga nakkeplagene. Men jeg fikk avslag på omskolering av aetat fordi jeg fyller ikke 26 år før neste sommer, og de mente at omskoleringsvalget mitt var feil, (jeg søkte medisin grunnfag og fikk tilbud om studieplass av skolen jeg søkte på) Jeg syntes det var merkelig at de kunne nekte meg dette siden det er snakk om min framtid og at det var i den rettning jeg har utdannelse fra før, og håpet med dette at jeg kunne jobbe mer administrativt i helse sektoren.Men aetat sa blankt nei.Jeg vil jo ikke utsette mer tid siden jeg har gått sykmeldt i et og et halvt år. derfor avsluttet jeg attføringen og begynnte på skolen alikevell, noe som er veldig surt siden jeg må betale skolen selv og føler det er urettferdig at jeg skal "falle" igjennom systemets regler. Jeg var på jobb i hjemmesykepleien da skaden skjedde så jeg har fått det registrert som yrkesskade. Med dette lurer jeg da på om jeg har noe rettigheter i trygdeetaten eller andre instanser? Hva kan være smart for meg å gjøre i forbindelse med min skade og fremtid, hva bør jeg sjekke opp? Hva er den beste løsning på lang sikt ? Hvilke lover gjelder for meg?

Håper du kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advokat Thomas Myran

Hei!

Det er ikke mulig for meg å svare deg konkret uten at jeg ser igjennom papirene dine, til det er reglene på dette området altfor kompliserte.

Generelt kan jeg si at Aetat er nokså egenrådige mtp. hvilke utdanninger de godkjenner som attføring og ikke.

Har du fått skaden vurdert i forhold til ménerstatning? Hvis ikke bør du ta dette opp med trygdekontoret eventuelt en advokat.

Med en godkjent yrkesskade er det en del fordelsregler som slår inn, men dette gjelder hovedsaklig beregningsregler o.l.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

§11-4 i folketrygdloven handler om alder for yrkesrettet attføring.

Jeg var under 26 år da jeg fikk gjodkjent omskolering etter en yrkesskade.

Grunnlaget for at jeg fikk skolegang var at jeg hadde en 'avvikende utdanningssituasjon'.

Sitat fra §11 4.3.3:

'Videre vil sitasjonen være avvikende dersom medlemmet tidligere har gjennomført eller påbegynt en utdanningsretning eller yrkeskvalifisering gjennom arbeid som pga sykdom, skade eller lyte ikke kan nyttiggjøres eller bygges videre på i fremtidig arbeid'

Jeg ville tatt en tur innom aetat og sagt at jeg ville se det de har ang alder for yrkesrettet attføring. De har et skriv om det som er på 5 sider. Jeg fikk det da jeg var hos aetat. Der står det hvordan de skal behandle de som er under 26 år.

Den inneholder §11-4 Alder

4.1 Aldersvilkår for rett til attføringsstødnad

4.2 Aldersvilkår for rett til attføringspenger

4.3 Særregler for ungdom under 26 år

Og siden du har en yrkesskade, les og folketrygdloven kap 13

http://lovdata.no/all/tl-19970228-019-037.html

Ta gjerne kontakt med en advokat ang yrkesskadeerstatning.

Du betaler ikke for advokaten

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...