Gå til innhold

Magesmerter og kvalme

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt på 15 år som ble matforgiftet i Danmark i sommer. Flere enn meg ble matforgiftet, men alle de andre ble bra etter kort tid. Første uken etter hjemkomst følte jeg meg fin, men etter ca. 2 uker ble jeg uvell og har siden vært dårlig. Dette har nå vart i over 1 måned og jeg blir ikke noe bedre. Fastlege har tatt 3 avføringsprøver og ulike blodprøver uten at dette har gitt resultat. Sjekker stoffskifte disse dager. Mageknip er værst ved fysisk aktivitet. Trente fotball daglig, men har etter 12 august verken kunnet spille fotball eller gått på skole. Om morningen er det værst. Har ikke matlyst før etter flere timer. Småraper og er kvalm. Kniper i hele mageregionen. Avføringen har variert fra normal til mer hvitaktig, men de siste ukene har avføringen vært normal både i farge og konsistens. Matlysten kommer om kvelden, så da spiser jeg godt. Har gått ned 2-3 kg. Fikk henvisning av fastlege til magespesialist, men fikk rekvisisjon i retur da vi første måtte ta alle nødvendige prøver. Smerter avhenger av hvor stor fysisk aktivitet. Har ingen psykiske laster verken når det gjelder skole eller trening. Hvor lenge må jeg vente ? Er det helt sikkert at det er matforgiftningen som ga tilbakeslag, og at det ikke er noe annet som plager meg ? Hvorfor sender de meg ikke på røntgen, ultralyd, eller lignende for å sjekke innvendig ? Venter de i det lengste med å stikke slange med kamera ned i halsen for å sjekke magen ?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246274-magesmerter-og-kvalme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dersom du har smerter kun ved fysisk aktivitet, og du ikke har blod og/eller slim i avføringen, er det neppe alvorlige betennelsestilstander eller sårdannelser. Mest sannsynlig vil plagene gå gradvis over. Du kan prøve å kutte ut søt melk til fordel for Biola-melk, og gjerne redusere hvete-produkter en periode på 2-3 uker. Noen i din situasjon har fått syre-overskudd, og kan ha hjelp av en syreblokkerende kur, f.eks Lanzo eller Nexium. Hør med fastlegen om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...