Gå til innhold

Anbefalte innlegg

heisann. er en gutt på 24 år som har hatt astma i 2 år.var hos en lege for ca 2 mndr siden og fikk nye medisiner.han sa at astmaen hadde "satt seg fast", og satt meg på en kur med prednisolon tbl. i 3 dager. står i tillegg på pulmicort 200,2 doser m. og k. og oxis 1 dose m. og k. bruker i tillegg bricanyl v/behov. problemet mitt siste 3-4 ukene er at jeg får mange flere "anfall" i form at jeg føler at lungene snører seg sammen og jeg får pusteproblemer. jeg må bruke 2 doser eller fler med bricanyl opptil flere ganger daglig for å bli bedre. trengte ikke dette før. tør ikke gå noen steder uten bricanylen min. anfallene er verst om natten. sover sjelden mer enn 3timer før jeg vokner av tungpusthet og hoster slik at jeg nesten brekker meg. da må jeg opp og gå litt rundt og i tillegg da ty til "min gode venn" bricanylen. dette er også plagsomt for kjæresten min som også våkner hner gang jeg vokner. det samme sjker hver morgen også. ca 2 ganger pr. natt. er det noe som kan gjøres med dette eller er det en del av sykdommen? trodde at folk med astma kunne få så gode medisiner at de nesten ble anfallsfrie. kunne trenge noen gode råd og litt hjelp her.... på forhånd takk.. hilsen tommy NB(jeg røyker, både tobakk og sigaretter)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24640-astmanatthoste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Først og fremst. tosi, prøv om du kan se sammenhengen mellom røyken og astmaen. Det er ingen tvil om at røyk nedover en irritert luftvei er utrolig irriterende. Motiver deg til i allefall å prøve i en mnd og se hva som skjer med din astma.

Ellers er det litt rart at du blir verre av Prednisolon, det skulle tvert i mot gjøre luftveiene dine mindre irritable. Jeg tror du må be om at alt blir revurdert m h t medisiner. Du står muligens på for liten dose i denne perioden, slik at du bør ta dobbelt dose pulmicort i en mnd f eks.

Spør legen din om hva han syns. Astma kan ha perioder hvor sykdommen er verre enn ellers, men det behøver ikke være en permanent situasjon. Astma går opp og ned. Men altså det med røykingen, det er noe av det værste du gjør det å røyke både på astma og mye annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24640-astmanatthoste/#findComment-104045
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...