Gå til innhold

Epididymitt

Anbefalte innlegg

Informasjon:

Jeg er 27 år.

På fredag startet en ømhet i høyre testikkel. Begynte å få feber samme dag.

På kvelden hadde jeg 38-39 i feber og smerten i testikkel hadde økt betraktelig.

Smerten var der da jeg stod oppreist og gikk omkring. Smerten avtok da jeg satt og lå.

Lørdag hadde jeg samme feber og smerter, med frostanfall, så jeg oppsøkte legevakt.

Der fikk jeg diagnosen Epididymitt INA og fikk utdelt Doksylin 1 tablett 2 ganger daglig. (5 stk) resept på samme antibiotika for ytterligere 10 dager. Jeg ble ikke testet for Chlamydia, men det ble tatt en urinprøve.

Høyre testikkel var nå omkring dobbelt så stor i forhold til den venstre.

Etter hvert som dager har gått har feber avtatt, og nå på tirsdag er feber helt borte. Men testikkel er fortsatt like øm og stor. Kjenner nå også en ømhet oppover lysken på høyre side.

Har ikke kjent smerter eller ubehag ved urinering, men jeg har hatt stram lukt fra urin i mange måneder.

Spørsmål:

1. Har jeg fått rett diagnose? Hva skjer dersom jeg ikke har Clamydia og fortsetter med denne antiotika?

2. Dersom jeg har urinveisinfeksjon, til tross for urinprøven som ble tatt hos legevakt, hjelper doksylin fortsatt nok mot problemene?

3. Dersom du tror rett diagnose er satt, og rett medisinering er gitt: hvor lang tid tror du det tar før høyre testikkel er normal igjen?

4. Foreligger det noen risiko for å bli steril?

5. Min samboer har ingen symptomer på klamydia, men hun tisser ofte, og hun har en sjelden gang ømhet i eggstokk-området. Er hun garantert smittet med klamydia dersom jeg har pådratt meg dette?

Håper på raskt svar - På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246472-epididymitt/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Etter din beskrivelse kan jeg vaere enig med diagnosen. (selvfolgelig er det ikke hunderprosent) Chlamydia er ikke av de mest sannsynlige aarsaker, men doxycyclin er effektiv mot Chlamydia ogsaa. Hvis du fortsatt har symptomer etter behandlingen kan det hende at bakteriene som foraarsaker er blitt resistente. Det kan vaere en ide aa ta en urinprove paa bakterier og underoke resistenforholdene. Epididimitt kan vaere relativt hardnakket og ta lang tid, selv med riktig behandling, heller uker enn dager. Har du chlamydia er det stor sjanse for at smitten blir overfort til din samboer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246472-epididymitt/#findComment-1938988
Del på andre sider

Etter din beskrivelse kan jeg vaere enig med diagnosen. (selvfolgelig er det ikke hunderprosent) Chlamydia er ikke av de mest sannsynlige aarsaker, men doxycyclin er effektiv mot Chlamydia ogsaa. Hvis du fortsatt har symptomer etter behandlingen kan det hende at bakteriene som foraarsaker er blitt resistente. Det kan vaere en ide aa ta en urinprove paa bakterier og underoke resistenforholdene. Epididimitt kan vaere relativt hardnakket og ta lang tid, selv med riktig behandling, heller uker enn dager. Har du chlamydia er det stor sjanse for at smitten blir overfort til din samboer.

Både jeg og min samboer testet oss for chlamydia, og begge fikk svar om at prøven var negativ. (Altså ingen av oss ble påvist Chlamydia) Jeg har fullført behandlingen med doxicyclin. Hevelsen/Ømheten i skrotum var borte under antibiotika-behandlingen, men nå etter behandlingen har ømheten kommet tilbake. Det kan virke som om jeg har fått feil antibiotika. Jeg har nå bestilt dyrkning av en urinprøve hvor det også testes for resistensforhold, i håp om at de vil finne ut hvilken bakterie som er årsaken. Det ble testet med sticks av urinen for urinveisinfeksjon før behandlingen, men disse viste ikke noe unormalt.

Hva slags antibiotika bør jeg behandles med dersom epididymitten viser seg å komme av en urinveisinfeksjon?

Har det noe å si at jeg ble behandlet med doxylin til tross for at jeg ikke har testet positivt på chlamydia?

Er det fare for å bli steril?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/246472-epididymitt/#findComment-1947498
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...