Gå til innhold

Bare gruer meg til fødsel.


Gjest Veranda

Anbefalte innlegg

ylvali1365381015

Hjemmefødsler hadde vært greit hvis man kunne garantere at det ikke oppstod komplikasjoner. I motsatt fall er det kjekt med leger og utstyr tilgjengelig.

Barnefødsler er en risikosport..

jo, men det er bilkjøring også, husk det.

men ville ikke selv føde langt fra sykehus. det kommer jo an på hvor du bor det der. og ville _aldri_ føde uten assistanse fra jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ylvali1365381015

    12

  • Paloma

    6

  • asterix

    5

  • Solsikkefrø

    1

hihi, siste fødsel varte i seks timer etter ankomst på fødeavd.

kun siste time var drøy, hodet stod fast i åpningen i en evighet. men jeg var så dopet på endorfiner og helt i min egen verden. tiden fløt bare. hørte musikk vi hadde med hjemmefra, sol og vind flommet inn gjennom åpent vindu... en høytidelig og sakral stemning... helt hinsides. trenger ikke kunstig dop da vettu! ;-)

men har hørt om at mange opplever det helt annerledes enn jeg, det kan vare i over ett døgn,feks. da er det jo fint å være i nærheten av andre hjelpemidler, feks epidural.

:-)

Første gang jeg fødte "krevde" jeg epidural omtrent før jeg kom på fødestua ;-)

Epiduralen ble satt når jeg hadde 3 cm åpning og så tok det tjue minutter til ungen var ute. hadde nok klart meg uten for å si det sånn ;-)

Men deilig var det iallefall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er igjen to mnd til termin kan du vente med å tenke på det i en hel mnd til :-)

Vet at noen tenker på keisersnitt som en "enkel" utvei. Dette er feil.

http://www.forskning.no/Artikler/2006/september/1157610346.33

Samtidig bruker du lengre tid på å komme deg etter keisersnitt enn vaginal fødsel.

Pappaen blir snytt fra å kutte navlestrengen.

Det går flere timer før du virkelig får være med den lille babyen.

Mitt keisersnitt gikk kjempefint, så jeg hadde en forholdsvis fin opplevelse. Men vi ville jo så gjerne ha sett at jenta kom ut i verden. Men nå kom hun og jordmor tok henne ut... Føltes som en evighet til de kom inn igjen med henne så jeg kunne få se henne og høre at det var jente. Så tok de henne ut igjen så jeg ble sydd og ordna.

Selv om jeg lå med rier i 36 timer før det ble keisersnitt ville jeg mye heller ha født vaginalt neste gang, hvis jeg kunne.

Er bare lei av at folk tror det er så enkelt å ta keisersnitt, det er ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke alle som har så kjappe fødsler som deg (og meg) da ;-)

Jeg kan tenke meg det er mye verre når fødslene varer i mange timer. Man blir så sliten og takler ikke smertene like bra som når man er uthvilt. Jeg kunne uten problem ha født hjemme, men da måtte jeg ha vært sikker på at jeg slapp å ha kjempevondt i mer enn ca en halvtime ;-)

Sistemann tok jo 14 timer da, så ikke alle som var like kjappe. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten assistanse? dvs uten jordmor til stede? har du gjort det?;-O

jeg har også lest om en kvinne som låste seg inne på soverommet med en dram og gjorde jobben selv. har du gjort det også kanskje? ;-)

hjemmefødsel er ikke ekstremt i seg selv, det var ikke det jeg mente, altså.

min svigermor fødte på arbeidsrommet med nærmeste familie til stede. det var etter sigende en flott opplevelse for dem som var der.

:-)

4 av mine fødsler har vært det som amerikanerne kaller UC ja. Bare meg og mannen min. Mine aller beste fødsler. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo, men det er bilkjøring også, husk det.

men ville ikke selv føde langt fra sykehus. det kommer jo an på hvor du bor det der. og ville _aldri_ føde uten assistanse fra jordmor.

Selvsagt, men jeg tror for min egen del så ville tanken på en fødsel som ble komplisert og som endte med blålys til sykehuset være nok til at jeg velger føden neste gang også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du gruer deg. Det er jo ikke spesielt godt å føde...

Jeg synes absolutt du skal si i fra til jordmor. Det kan ofte hjelpe å snakke litt om det og kanskje få litt forståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Første gang jeg fødte "krevde" jeg epidural omtrent før jeg kom på fødestua ;-)

Epiduralen ble satt når jeg hadde 3 cm åpning og så tok det tjue minutter til ungen var ute. hadde nok klart meg uten for å si det sånn ;-)

Men deilig var det iallefall :-)

det hørtes ut som en flott fødsel det også!

min fødsel stoppet litt opp etter epiduralen, og det ble litt kritisk en stund etter forløsningen. tror det skyldes epiduralen jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

4 av mine fødsler har vært det som amerikanerne kaller UC ja. Bare meg og mannen min. Mine aller beste fødsler. :-)

milde jesus, hvor mange barn har du? og hvor i verden holder du hus?

er du eller din mann helsepersonell, eller var dere totalt isolerte og hjelpesløse dersom det skulle oppstå en prekær situasjon?

høres nesten for utrolig ut? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Selvsagt, men jeg tror for min egen del så ville tanken på en fødsel som ble komplisert og som endte med blålys til sykehuset være nok til at jeg velger føden neste gang også..

ja... har tenkt det samme selv. dersom det skulle bli flere barn her i huset. :-)

er du gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

milde jesus, hvor mange barn har du? og hvor i verden holder du hus?

er du eller din mann helsepersonell, eller var dere totalt isolerte og hjelpesløse dersom det skulle oppstå en prekær situasjon?

høres nesten for utrolig ut? ;-)

Jeg har 8 barn og bor i gode gamle Norge. ;-)

Vi er ikke helsepersonell, men har ganske god innsikt i bl.a fødselsprosessen.

"høres nesten for utrolig ut?"

Javel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 av mine fødsler har vært det som amerikanerne kaller UC ja. Bare meg og mannen min. Mine aller beste fødsler. :-)

Bare deg og mannen din?? Hva hadde dere gjort om det hadde blitt komplikasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ylvali1365381015

Jeg har 8 barn og bor i gode gamle Norge. ;-)

Vi er ikke helsepersonell, men har ganske god innsikt i bl.a fødselsprosessen.

"høres nesten for utrolig ut?"

Javel?

har du ikke en hjemmeside, eller vil du dele dine opplevelser med meg? jeg forundres og imponeres over deg! er opptatt av fødsel og svangerskap, har alltid syntes det er en magisk ting, hvor vanlig det enn er. :-)

jeg vil gjerne høre litt mer om deg og dine opplevelser, hvordan tenker du rundt svangerskap og fødsel, er det en gjennomtenkt filosofi eller tilfeldige valg?

vil du dele med meg? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ikke en hjemmeside, eller vil du dele dine opplevelser med meg? jeg forundres og imponeres over deg! er opptatt av fødsel og svangerskap, har alltid syntes det er en magisk ting, hvor vanlig det enn er. :-)

jeg vil gjerne høre litt mer om deg og dine opplevelser, hvordan tenker du rundt svangerskap og fødsel, er det en gjennomtenkt filosofi eller tilfeldige valg?

vil du dele med meg? :-)

Har fundert litt på om jeg med tid og stunder skulle lage en hjemmeside for oppklaringer i forhold til spørsmål jeg ofte får på nettet, men har foreløpig for mye annet på gang i forhold til jobb, studier og andre ting.

Jeg er nemlig litt for lat til å sette i gang med "avhandlinger" for hvert spørsmål ang. meg, mine og livet vårt. ;-)

Ellers så er jo fødsler naturlige ting da og bør ikke sykeliggjøres og "mystifiseres" så mye som mange har en tendens til å gjøre i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hørtes ut som en flott fødsel det også!

min fødsel stoppet litt opp etter epiduralen, og det ble litt kritisk en stund etter forløsningen. tror det skyldes epiduralen jeg fikk.

Hos meg virka det som epiduralen satte igang det hele. Uansett er jeg skapt sånn at jeg føder (altfor) kjapt, så det henger nok sammen med det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Har fundert litt på om jeg med tid og stunder skulle lage en hjemmeside for oppklaringer i forhold til spørsmål jeg ofte får på nettet, men har foreløpig for mye annet på gang i forhold til jobb, studier og andre ting.

Jeg er nemlig litt for lat til å sette i gang med "avhandlinger" for hvert spørsmål ang. meg, mine og livet vårt. ;-)

Ellers så er jo fødsler naturlige ting da og bør ikke sykeliggjøres og "mystifiseres" så mye som mange har en tendens til å gjøre i våre dager.

det har du jo rett i.

jeg er kanskje litt unormalt engasjert i spørsmål vedrørende dette, da min eldste drøm er å bli jordmor. ;-)

da det nødvendigvis forutsetter sykepleien, er det _uaktuelt_ i utgangspunktet. makan til lite interessant studium for meg skal man lete etter...

men, men. kan du ikke fortelle om dine opplevelser og dine tanker rundt fødsel her på dol da? det ville virkelig inspirere og glede også andre enn meg!

trenger ikke være så innmari langt eller detaljert, bare en oppsummering eller brainstorming på temaet? andres erfaringer og tanker er en berikelse, vet du.

håper du vil vurdere det- det hadde vært så artig å høre fra deg! god natt og sov søtt!

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja... har tenkt det samme selv. dersom det skulle bli flere barn her i huset. :-)

er du gravid?

Nei, jeg er i babylykkeland, har en liten jente på 4mnd. Som ble født på en sånn 'naturlig' fødeavdeling, med en søt jordmor og et stort badekar som eneste smertelindring. Hun ble født i vann, det var overraskende behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Nei, jeg er i babylykkeland, har en liten jente på 4mnd. Som ble født på en sånn 'naturlig' fødeavdeling, med en søt jordmor og et stort badekar som eneste smertelindring. Hun ble født i vann, det var overraskende behagelig.

finnes det fremdeles slike tilbud, ja? i oslo ble det jo nedlagt for et par år siden, tror heller ikke et slikt tilbud eksisterer i trondheim. eller er jeg desinformert?

det er den beste måten å føde på synes jeg... helt salig når jeg tenker noen år tilbake i tid, da min jente kom til verden...

KOS deg! nyt hver dag! :-D tida flyr! :-/

men det er jo litt bra på andre måter da...

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det fremdeles slike tilbud, ja? i oslo ble det jo nedlagt for et par år siden, tror heller ikke et slikt tilbud eksisterer i trondheim. eller er jeg desinformert?

det er den beste måten å føde på synes jeg... helt salig når jeg tenker noen år tilbake i tid, da min jente kom til verden...

KOS deg! nyt hver dag! :-D tida flyr! :-/

men det er jo litt bra på andre måter da...

mvh,

Ja, Storken i Bergen er en sånn avdeling. Ikke så populær blandt sykehusets leger visstnok, men mye brukt blandt byens fødende. Jeg har født nr 1 og 3 der, og nr 2 på vanlig fødeavdeling. Foretrakk fødslene på storken for min del, men det er flere ting som spilte inn. Feks ble fødsel nr 2 veldig hektisk fordi vi reiste for sent inn til sykehuset, kjøreturen var vond, og det ble ikke tid til å snakke med jordmor om hvordan jeg ønsket det. Dessuten var ikke jordmoren av det sjarmerende slaget heller.

På storken fikk jeg mulighet til å ta med musikk, badeolje etc., men hadde ikke noe av det. Under den siste fødselen hørte vi på radio, husker jeg tenkte under en av de sterkeste åpningsriene at noen måtte skifte kanal for de spilte noen redselsfulle country sanger - det ble for mye å takle samtidig med riene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...