Gå til innhold

Intens kløe i endetarmsåpningen..

Anbefalte innlegg

Hei,Jeg er en frustrert jente på 25 år som har hatt litt problemer med endetarmsåpningen i noen år. Har aldri hatt hemorider eller noe annet før dette, så vet ikke helt hva det forskjellige er.Men jeg kan aldri huske å ha sett noen klumper i åpningen. En periode hadde jeg veldig vondt når jeg gikk på do. Det var kun vondt akuratt i det jeg gikk på do, etterpå var smerten borte. Har aldri hatt vondt lenge om gangen. Så gikk det over. Så kom en periode med bitte litt blod når jeg gikk på do, men det var veldig lite. Nå i det siste så klør og svir det bare veldig!! Det er akuratt som om det kommer noe ut av endetarmsåpningen, og da klør det. Dette kan skje når som helst. Må da på do å tørke det vekk, og da klør det ikke lenger. Men så kommer det igjen om en stund. Og sånn holder jeg på akuratt nå. Det er veldig irriterende da det klør VELDIG og svir en del! Så akuratt nå er jeg bare litt sår i åpningen i tillegg til det jeg skrev over. Har lest her om noen salver en kan bruke, har ikke prøvd noenting av dette før. Men kan dette være noe for meg? Daktacort eller Scheriproct? Er disse reseptfrie? Har ikke så veldig lyst til å gå til legen med dette...

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Både daktakort og scheriproct er reseptfrie legemidler, så det er bare å ta turen til apoteket.

Daktakort er egentlig mot fotsopp. Men jeg fikk råd av legen om å bruke det når jeg hadde kraftig kløe i endetarmen, og det hjalp meg veldig bra. Vasket og smurte to-tre ganger for dagen.

Fikk også råd av legen om å lufte der mest mulig. Dvs sove uten truse, gå uten truse når du er hjemme, med bare et skjørt på.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Begge salvene du nevner er reseptfrie. Førstnevnte er soppdrepende i kombinasjon med kløestillende hydrokortison. Scheriproct virker også lett lokalbedøvende. Du kan godt prøve begge salvene; to-ukers kur med hver av dem. Dersom du ikke blir bedre, bør du kontakte fastlegen din for en sjekk. Da bør det kanskje taes en avføringsprøve mtp småmark. Hovedsymptomet på sistnevnte er imidlertid nattlig kløe.

Begge salvene du nevner er reseptfrie. Førstnevnte er soppdrepende i kombinasjon med kløestillende hydrokortison. Scheriproct virker også lett lokalbedøvende. Du kan godt prøve begge salvene; to-ukers kur med hver av dem. Dersom du ikke blir bedre, bør du kontakte fastlegen din for en sjekk. Da bør det kanskje taes en avføringsprøve mtp småmark. Hovedsymptomet på sistnevnte er imidlertid nattlig kløe.

Takk for svar. Skal jeg bruke begge salvene samtidig? Eller først den ene og så den andre?

Jeg klør ikke bare om natten, det e hele tiden, når som helst på døgnet. Tror du det fremdeles kan være småmark?

Både daktakort og scheriproct er reseptfrie legemidler, så det er bare å ta turen til apoteket.

Daktakort er egentlig mot fotsopp. Men jeg fikk råd av legen om å bruke det når jeg hadde kraftig kløe i endetarmen, og det hjalp meg veldig bra. Vasket og smurte to-tre ganger for dagen.

Fikk også råd av legen om å lufte der mest mulig. Dvs sove uten truse, gå uten truse når du er hjemme, med bare et skjørt på.

Tusen takk for tips, det skal jeg prøve!

Jeg har hatt samme problemet over veldig lang tid og prøvde diverse kremer. Den som hjalp meg var en salve som heter Kenacutan, og siden det har jeg ikke hatt dette problemet. Fikk den på resept hos lege, men det er mange år siden så kan hende den er respeptfri nå....

Annonse

Takk for svar. Skal jeg bruke begge salvene samtidig? Eller først den ene og så den andre?

Jeg klør ikke bare om natten, det e hele tiden, når som helst på døgnet. Tror du det fremdeles kan være småmark?

Trur ikke at det er småmark om kløen er hele døgnet. Har lest at markene kommer ut om kvelden/natten for å legge egg og det er kun da det skal klø. Men sikker er man vel aldri

Gjest petronella2

Både jeg og døtrene mine har dessverre endel erfaring med småmark , og at de bare kommer ut om natta er ikke tilfelle. Vår erfaring er at denne fryktelige kløen og ubehaget fra endetarmsåpningen kan slå til hvor som helst og når som helst. Dessverre:-(

Både jeg og døtrene mine har dessverre endel erfaring med småmark , og at de bare kommer ut om natta er ikke tilfelle. Vår erfaring er at denne fryktelige kløen og ubehaget fra endetarmsåpningen kan slå til hvor som helst og når som helst. Dessverre:-(

Takk for svar. Blir litt dårlig av å tenke på disse markene? Hva er det egentlig som gjør at de kommer? Og kan jeg se om det er småmark ved å se i avføringen? Er de synlige?

Og hva kan gjøres for å bli kvitt dem?

Jeg har hatt samme problemet over veldig lang tid og prøvde diverse kremer. Den som hjalp meg var en salve som heter Kenacutan, og siden det har jeg ikke hatt dette problemet. Fikk den på resept hos lege, men det er mange år siden så kan hende den er respeptfri nå....

Takk for tips, den kan jeg prøve om de to første ikke virker.

Trur ikke at det er småmark om kløen er hele døgnet. Har lest at markene kommer ut om kvelden/natten for å legge egg og det er kun da det skal klø. Men sikker er man vel aldri

Ja kløen kommer og går. Merker ikke noe om natten. Kun av og til før jeg sovner. Og ellers i døgnet. Men det er ikke hele tiden, bare av og til. Men når det første kommer, så klør det skikkelig!! Og av og til er det litt sårt..

Gjest petronella2

Takk for svar. Blir litt dårlig av å tenke på disse markene? Hva er det egentlig som gjør at de kommer? Og kan jeg se om det er småmark ved å se i avføringen? Er de synlige?

Og hva kan gjøres for å bli kvitt dem?

Smitten kommer nok som egg man får i seg. Tror de har brosjyre på apoteket hvor du kan lese om hvordan det smitter. Det er ihvertfall utrolig smittsomt, og er først en i familien smittet må samtlige familiemedlemmer på kur, ellers risikerer man at smittekilden ikke blir borte, og da blir man aldri kvitt problemet! Vi kjøper Vermox på apoteket. Det er reseptfritt, og man skal bare ta en pille. Behandlingen gjentas etter en uke med en ny pille for å få tatt eventuelle nye marker som er blitt klekket iløpet av siste uka.Det er ganske motbydelige greier, jeg har fjernet mange fra stumpen på mine døtre, men har aldri sjekket avføringen. Man skal imidlertid kunne se marker i avføringen når det er markeinfeksjon, men det er kanskje mest aktuellt når det er snakk om bleiebarn...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...