Gå til innhold

Hvor lang tid tok fødselen(e)?


4barns mor-77

Anbefalte innlegg

Inspirert av mange av svarene i tråden" bare gruer meg til å føde"... Hvor mange barn har dere født, og hvor lang tid brukte dere? Forløp fødselen greit?

Jeg har nok vært heldig med mine: Fødsel nr 1, litt i overkant av 12 timer. Ble da satt i gang 2 uker etter forventet termin.

Nr 2 var over på 6 timer, kom i gang helt av meg sjøl!!! Desverre var han syk og døde 5 dager gammel.

Nr 3. Jeg ble lovet epidural så fort jeg kjente noe som helst pga det som skjedde forrige gang. Skulle slippe uhorvelige smerter i tillegg til bekymringen for om også dette barnet var sykt. Men idèt anestesilegen kom inn var min skjønne prinsesse allerede der. Fødselen tok èn time, ifra først rie til hun var ute.(satt igang 3 uker før termin pga svangerskapsforgiftning)

Etter den siste fødselen følte jeg meg nesten snytt.Vannet gikk ca 23.55 (uten noe som helst slags rie aktivitet på forhånd) og gutten var ute klokken 00.28. (var heldigvis på sykehuset allerede, 2 uker over termin, og skulle bli satt i gang dagen etter)

Men som jordmoren sa; Noen ganger når man har født så mange ganger er det nesten som å åpne en glidelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ylvali1365381015

    5

  • Velouria

    3

  • vin

    3

  • caprice

    2

Første fødsel startet med vannavgang i uke 36. Barnet lå i seteleie, og ble forløst ved keisersnitt. Vannet gikk kl. 00.00, og ungen var ute kl. 02.27.

Andre fødsel startet med rier kl. 09 på en søndag i uke 34+4.

Dro til sykehuset og ble satt på drypp for å stoppe fødselen. Det virket ikke, så ting fikk bare gå sin gang.

Og tiden gikk, hadde rier hele tiden, men fikk ikke åpning (1-1,5 cm).

På tirsdag kveld ble jeg satt på registrering. Kl. 23 kom ny jordmor på vakt som bare rev av strimmelen og sa jeg fremdeles hadde ineffektive rier. Vi skulle bare ringe på om vi trengte henne.

Da gikk det en f---n i meg, og vi bestemte oss for at vi i alle fall ikke skulle ringe noen.

Kl 04 kom hun inn igjen. Da hadde jeg jobbet som en tyrk med sinnsykt vonde rier.

Kl. 04.30 skulle jordmor sjekke åpning, og jeg fikk tilbud om epidural om jeg hadde fått 3 cm åpning.

HA, da hadde jeg 9 cm åpning, og ble trillet inn på føderom.

Kl. 07.10 kom ungen ut.

Laaaang fødsel synes nå jeg...

MEd sistemann startet riene med kynnere som ble sterkere og sterkere. Jeg følte vel det var rier ved 16-tiden på en lørdag. Ved midnatt dro jeg til føden og fikk konstatert at det var fødsel på gang, men hadde bare 1 cm åpning. Dro hjem igjen. Sov ingenting den natta. Dro til sykehuset igjen ved 07-tiden. Gutten var ute kl. 19.10.

Så jeg har hatt lange fødsler (bortsett fra hun som kom med keisersnitt da). Og nå er jeg ferdig med den delen av livet!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født 3 unger:

1) Riene begynte kl. 19, og ungen ble født i ei busslomme (ambulanse) kl, 21.15

2) Jeg var heldigvis på sykehuset pga. hyperemesis, da det ble oppdaget at jeg hadde 5 cm åpning. Vannet ble tatt kl 13, og jenta kom kl. 14.45.

3) Jeg våkna og måtte på do kl. 04, og oppdaga at jeg blødde. Ringte til jordmor, og ho var hos meg kl. 4.30. Reiste til sykehuset med sykebil, og kl. 5.45 begynte riene. Kl. 07.01 kom gutten.

Jeg har aldri fått noen form for bedøvelse, og det har gått helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Slimproppen gikk onsdag morgen. Ved 17-tida begynte jeg å få rier, som faktisk ble ganske tette med en gang. Var nede i 5 min mellom hele tiden. Reiste på sykehuset ved 20 tida. Hadde ikke noe åpning, men ettersom vi har lang veg hjem ble vi der.

Riene holdt seg tette og ganske vonde hele natta, fikk også epidural.

Etter 1,5 t med pressrier (og tre tilbud om keisersnitt) ble gutten vår født ved 12 tida torsdag.Han kom tre dager over termin.

2) Trodde vel egentlig at denne fødselen skulle bli ganske langvarig og hard, men i forhold til forrige gikk den fort denne gangen.

Var på butikken for å handle mat ved 19 tida, ingen varsel om fødsel da. Ved 22 tida kom riene, også denne gangen tette umiddelbart. Kl 02 reiste vi på fødestua, og jenta ble født kl 06. Så i mine øyne gikk den fort. Ingen smertestillende. Hun ble født tre dager før termin.

Er veldig spent på hvordan fødsel nr tre blir, har hørt mange som sier at den kan være veldig lik fødsel nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. 13 dager over termin. Ble satt i gang (drypp) i 10 tiden på formiddagen. Jenta ble født ca 23.30 på kvelden. Pyton lang og vond fødsel til tross for epidural.

2. 14 dager over termin. Startet av seg selv etter litt "tøying" av legen på overtidskontrollen. Fra riene ble vonde tok det 4 timer til jenta ble født med kun lystgass og akupunktur som smertestillende. Var i knallform etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt igang ved at vannet ble tatt. Ingen reaksjon. Satt på drypp. Liten reaksjon. Dryppet ble 6-doblet (!!) og ungen var ute 3 timer etterpå med nesten konstante rier. Sinnsykt vondt, falt liksom helt ut under riene, og dette var så fælt at jeg tror jeg var i sjokk i flere uker etterpå.

Skrek etter epidural rett etter at dryppet ble skrudd opp, men jordmor bare ristet rolig på hodet og svarte at det pleide ikke hun å tilby. Dessuten ville hun gjerne at gutten min skulle ha kommet ut før hun gikk av vakt !!

Neste gang kommer jeg ikke til å godta slikt uten videre, det er helt sikkert. Ikke fikk jeg noen samtale med jordmoren i etterkant heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nr. 1: Plutselig vannavgang og deretter ingen verdens ting. Ble lagt inn på sykehuset og igangsatt med drypp halvannet døgn senere. Litt ujevnt fødselsforløp, dryppet ble tatt av da det var igang, men måtte på igjen noen timer senere da jordmor mente det ble for lite effekt av riene. Jeg hadde aldri pressrier som jeg kjente, men de kunne lese av aktiviteten på monitoren og gi meg beskjed om når jeg kunne presse. Fødsel nesten nøyaktig 12 timer etter første drypp - med tang, fordi babyen hadde navlestrengen rundt halsen og fikk lite oksygen.

Nr. 2: Vannavgang etter litt murring som jeg trodde var kynnere. Fikk tydelige rier i løpet av en time. Ble aller nådigst sluppet inn på sykehuset, og rakk å være på fødestua en halvtime før babyen kom. Totalt var det da gått 2 1/2 time siden vannet gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

fødsel nr en varte i femten timer. forløp forsåvidt greit, men måtte ha ristimulerende drypp og ekstrahjelp i utdrivningsfasen. lillegutt hadde blitt stresset og fått misfarvet fostervann på lungene, ville ikke puste og ble fraktet til barneavdelingen.

husker ikke noe av det, har fortrengt det, men min mann husker det med gru.

det gikk bra- etter ett døgn i kuvøse med surstoff kom han seg, og har ingen varige men. (tenkte en stund på om oksygenmangel kunne ha skadet hjernen, men det har vi ettertrykkelig fått avkreftet! :-))

fødsel nr to var en drømme- fødsel! :-) tok til sammen ni og en halv time, uten noen form for medikamenter eller ekstrahjelp. pulsen til baby var så rolig og fin at man ikke skulle tro det var fødsel på gang, sa jordmor. :-)

jeg oppholdt meg i vann under hele fødselen, opplevde det som overkommelig på alle måter- en fin opplevelse!

ogå jenta hadde fått litt fostervann på lungene, men det lot seg suge opp uten noen form for dramatikk.

tror jeg har et fysisk hinder i bekkenet som setter barna fast på vei ut, hodet til begge stod og stanget mot åpningen i timer. er derfor glad jeg ikke lå hjemme på gjesterommet og fødte! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Nr. 1: 3 timer (Fra første rie. Vannet gikk noen timer før)

Nr. 2: Ca. 20 min

Nr. 3: 2 timer og 15 min (igangsatt)

det er ikke til å tro! :-O

enn at det går an å ha så forskjellige fødsler. hvordan får du det til, tro? ;-)

hva er det du gjør, konkret?

hadde din mor også så korte fødsler?

hvorfor er det slik?

hmm...

samme spørsmål kunne jeg stilt asterix- det høres nesten utrolig ut å føde på en time, fra første ri til amming.

er det mulig?!! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke helt når fødselen startet...

Vannet gikk en uke før termin. Var til kontroll den dagen, neste dag og dagen etter der satte de i gang fødselen. Fra de satte i gang til han var ute tok det 1 døgn. Dessverre måtte jeg tilbringe hele denne tiden inne på fødestua så jeg var ganske lei veggene der inne.

Det ble vurdert keisersnitt da jeg hadde rier hvert minutt i 3 timer og babyen hadde puls på over 200. Jeg kvalifiserte ikke for å få epidural pga for liten åpning, men legene valgte å sette for det for å se om han roet seg når jeg slappet av. Og det gikk bra.

Det ble betegnet som en tøff fødsel og jeg var kjempesliten, men jeg er ikke skremt fra å gjøre det igjen. Tror ikke det får blitt noe verre enn den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er ikke til å tro! :-O

enn at det går an å ha så forskjellige fødsler. hvordan får du det til, tro? ;-)

hva er det du gjør, konkret?

hadde din mor også så korte fødsler?

hvorfor er det slik?

hmm...

samme spørsmål kunne jeg stilt asterix- det høres nesten utrolig ut å føde på en time, fra første ri til amming.

er det mulig?!! :-D

Egentlig var selve fødslene veldig like. Forskjellen var at de begynte på forskjellige måter.

Med førstemann gikk vannet lenge før riene starta. Jeg hadde kun smårier (men regelmessige) inntil 20 min før hun var ute. Åpningsfasen (2-10 cm åpning) tok 20 minutter, så det ble bare plutselig kjempeintenst!

Andremann lå i seteleie og jeg hadde 3 cm åpning i et par-tre uker. Jeg hadde ingen regelmessige rier (bare maserier, lik de jeg hadde hatt i mange uker allerede) når jeg kom til sykehuset. Grunnen til at jeg dro på føden, var at det var en rolig søndag der og vi hadde barnevakt ;-) På føden visste de at jeg gikk med ganske mye åpning og de ville sjekke meg pga at det var seteleie og de antok fødselen ville gå ganske raskt. Like etter at jeg kom inn døra på sykehuset kjente jeg en vond rie. Da begynte jeg jo å lure litt... De sjekka meg og jeg hadde 5 cm åpning! Da var det rett inn på føden og når jordmor gikk for å hente "beltet", så kom ei kraftig rie og vannet gikk. Etter dette husker jeg nesten ingenting. Alt gikk så fort at jeg kun registrerte at det var masse folk rundt meg (var helt utenfor meg selv). Plutselig var jeg blitt mamma igjen uten at jeg skjønte det helt (Hæ, hvor kom den ungen fra? lissom ;-))

Med tredjemann tok de vannet ti dager før termin. Jeg var dødsnervøs for å føde like kjapt som sist og så for meg at jeg var alene hjemme, eller alene med storesøstrene *grøss*

Jeg gikk med rundt 3 cm åpning en god stund da også og babyen lå så langt nede og "vannposen" var helt sprengt. De besluttet derfor å ta vannet slik at jeg fikk føde i kontrollerte former. Riene starta like etterpå og denne gangen følte jeg at jeg virkelig var "med" :-)

Moren min hadde ikke spesielt korte fødsler, men noen tanter på farssiden har hatt det. Er kanskje derfra jeg har arvet fødslene mine ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble satt igang ved at vannet ble tatt. Ingen reaksjon. Satt på drypp. Liten reaksjon. Dryppet ble 6-doblet (!!) og ungen var ute 3 timer etterpå med nesten konstante rier. Sinnsykt vondt, falt liksom helt ut under riene, og dette var så fælt at jeg tror jeg var i sjokk i flere uker etterpå.

Skrek etter epidural rett etter at dryppet ble skrudd opp, men jordmor bare ristet rolig på hodet og svarte at det pleide ikke hun å tilby. Dessuten ville hun gjerne at gutten min skulle ha kommet ut før hun gikk av vakt !!

Neste gang kommer jeg ikke til å godta slikt uten videre, det er helt sikkert. Ikke fikk jeg noen samtale med jordmoren i etterkant heller.

Herregud for en jordmor. Jeg hylte også etter epidural etter at dryppet var skrudd opp. Hadde ikke i mine villeste fantasier kunnet tenke meg at noe kunne være så vondt. Hadde noen spurt meg hva jeg het og hvor jeg bodde hadde jeg ikke klart å svare, var i mitt eget for jævlige smertehelvete. Heldigvis skaffet de anestesilege og epidural som jeg tror var der innen 15 min... og takk og lov for det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Egentlig var selve fødslene veldig like. Forskjellen var at de begynte på forskjellige måter.

Med førstemann gikk vannet lenge før riene starta. Jeg hadde kun smårier (men regelmessige) inntil 20 min før hun var ute. Åpningsfasen (2-10 cm åpning) tok 20 minutter, så det ble bare plutselig kjempeintenst!

Andremann lå i seteleie og jeg hadde 3 cm åpning i et par-tre uker. Jeg hadde ingen regelmessige rier (bare maserier, lik de jeg hadde hatt i mange uker allerede) når jeg kom til sykehuset. Grunnen til at jeg dro på føden, var at det var en rolig søndag der og vi hadde barnevakt ;-) På føden visste de at jeg gikk med ganske mye åpning og de ville sjekke meg pga at det var seteleie og de antok fødselen ville gå ganske raskt. Like etter at jeg kom inn døra på sykehuset kjente jeg en vond rie. Da begynte jeg jo å lure litt... De sjekka meg og jeg hadde 5 cm åpning! Da var det rett inn på føden og når jordmor gikk for å hente "beltet", så kom ei kraftig rie og vannet gikk. Etter dette husker jeg nesten ingenting. Alt gikk så fort at jeg kun registrerte at det var masse folk rundt meg (var helt utenfor meg selv). Plutselig var jeg blitt mamma igjen uten at jeg skjønte det helt (Hæ, hvor kom den ungen fra? lissom ;-))

Med tredjemann tok de vannet ti dager før termin. Jeg var dødsnervøs for å føde like kjapt som sist og så for meg at jeg var alene hjemme, eller alene med storesøstrene *grøss*

Jeg gikk med rundt 3 cm åpning en god stund da også og babyen lå så langt nede og "vannposen" var helt sprengt. De besluttet derfor å ta vannet slik at jeg fikk føde i kontrollerte former. Riene starta like etterpå og denne gangen følte jeg at jeg virkelig var "med" :-)

Moren min hadde ikke spesielt korte fødsler, men noen tanter på farssiden har hatt det. Er kanskje derfra jeg har arvet fødslene mine ;-)

takk for svaret ditt, togli! :-)

alltid like underlig og interessant hvordan en felles og naturlig ting kan forløpr og oppleves såppas forskjellig! :-)

jeg burde vært jordmor, men det impliserer tre års studier i forkant som for meg virker temmelig uinteressant(sykepleien).

har du vært inne på birthdiaries.com? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en jordmor. Jeg hylte også etter epidural etter at dryppet var skrudd opp. Hadde ikke i mine villeste fantasier kunnet tenke meg at noe kunne være så vondt. Hadde noen spurt meg hva jeg het og hvor jeg bodde hadde jeg ikke klart å svare, var i mitt eget for jævlige smertehelvete. Heldigvis skaffet de anestesilege og epidural som jeg tror var der innen 15 min... og takk og lov for det!!!

Så fint at de hørte på deg...

En stund etter var faktisk anestesilegen ute i gangen, og jeg hørte de diskuterte med jordmoren fra fødestuen ved siden av, hørte noe med komplikasjoner der inne.

Nabo-jordmoren kommer inn og forklarer at jenta i rommet ved siden av har.. tja, hva var det hun sa, det var visst ikke helt bra, så hun forklarte at de ville helst prioritere epidural til henne - var det greit for meg?

Hei og hallo.. Hvorfor involvere meg i noe jeg ikke kan påvirke, skulle jeg sagt nei?? Da kunne de bare skysset legen inn på naborommet uten at jeg forsto at epiduralen hadde vært innen rekkevidde likevel..

Senere så jeg jenta med komplikasjoner vandrende rundt med en blod-pose. Helt klart et kasus der lege og jordmor får ta avgjørelsen selv uten å spørre meg om det er greit.... Må nesten le.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pluss minus

første tok 8 timer og andre 15 min.

hadde to drømmefødsler!!

første var selvsagt vondere fordi eg ikke visste hva jeg hadde i vente og fikk mer eller mindre panikk fordi smerten ikke tok slutt før hun var ute.

(3180g og 49cm ,3 dager etter term)

andre jenten var utrolig rask.

fikk ikke registrere smerte eller rier i det hele tatt.fikk en laaang kynner og tre pressrier og svosj så var hun ute:)

(2820g og 49cm ,på term)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...